СУЧАСНІ ПІДХОДИ, МОДЕЛІ ТА ІНСТРУМЕНТАРІЙ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ ТА ВИСОКИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

Ключові слова: високі технології, інновації, інноваційна діяльність, інноваційна модель, інноваційний потенціал, інструментарій, ринок інновацій, торговельне підприємство, торгівля

Анотація

У статті розглянуто теоретичні та прикладні підходи до впровадження інновацій та високих технологій в торгівлі України. Метою статті було дослідження сучасних підходів та рішень для побудови інноваційної моделі сталого розвитку торговельних мереж, а також пошук інструментарію впровадження інновацій та високих технологій в торгівлі України у період повоєнної відбудови національної економіки. Доведено, що торгівля є найкращою сферою для впровадження інновацій та високих технологій, виявлено низку характерних особливостей даного процесу. Уточнено дефініцію “інновації у торгівлі” як фундамент діяльності, необхідний для підвищення ефективності та конкурентоспроможності в умовах кардинальних трансформацій торгової галузі. Аргументовано існування категорії “інноваційний потенціал” та уточнено його сутність як сукупність ресурсів та дій, що застосовуються для досягнення наміченої мети інноваційної діяльності у торгівлі. Обґрунтовано передумови переходу торгівлі на інноваційний напрям розвитку з метою досягнення заданих темпів зростання, отримання необхідної норми прибутку; завоювання ринкового сегмента. На основі дослідження циклів переходу торгівлі на інноваційний напрям розвитку виявлено роль організаційного та економічного забезпечення як передумови для виконання всіх видів діяльності, спрямованих на підвищення ефективності інноваційної діяльності та конкурентоспроможності торговельного підприємства. Запропоновано схему побудови інноваційної моделі сталого розвитку торгових мереж як процесу формування та пошуку інноваційних рішень на основі поетапного виконання послідовних завдань. Запропоновано окремі заходи з побудови моделі та вибору інструментарію впровадження інновацій та високих технологій у торгівлі України. Зроблено висновок, що торговельне підприємство у процесі своєї інноваційної діяльності змушене реалізовувати інноваційні рішення, аналізуючи відповідні інформаційні потоки. Зазначена залежність зазвичай обумовлена важливістю досягнення короткострокових і довгострокових цілей, визначених для торговельного підприємства.

Посилання

1. Про схвалення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-р.
2. Про інноваційну діяльність: Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text.
3. Ворона А. В. Інноваційна активність підприємств як перспектива розвитку національної економіки України. Ефективна економіка. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/3_2020/157.pdf.
4. Горященко Ю. Г., Байов Б. С. Ринок інновацій в Україні та характеристика інноваційних стратегій промислових підприємств. Еconomics bulletin. 2017. № 1. С. 132-139.
5. Гуторов О. І., Ярута М. Ю., Сисоєва С. І. Економіка та організація інноваційної діяльності : навч. посіб. Харків : Харківський національний аграрний університет ім. В. В. Докучаєва, 2019. 227 с.
6. Костецький В. В., Примаченко І. О. Сучасні аспекти пошуку стимулів до інноваційної діяльності суб’єктів господарювання. Світ фінансів. 2020. № 2. C. 134-144.
7. Манаєнко І. М., Кравець А. І. Фінансування інноваційної діяльності підприємств: українські реалії та досвід ЄС. Економіка та управління підприємствами. 2018. № 5. С. 109-115.
8. Bezus А. М., Shafranova K. V. Development of innovative activity of Ukrainian enterprises. Research: tendencies and prospects: Collection of scientific articles. – Editorial Arane, S.A. de C.V., Mexico City, Mexico, 2018. Р. 18-22.
9. Україна 2030Е – країна з розвинутою цифровою економікою. URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:HkKn9YvdHOIJ.
10. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
11. Soltan L. Digital Divide: The Technology Gap between the Rich and Poor. Digital responsibility. 2020. URL: http://www.digitalresponsibility.org/ digi-tal-divide-the-technology-gap-between-rich-and-poor.
12. Oracle Blockchain Platform Cloud Service. URL: https://www.oracle.com/ru/blockchain/cloud-platform/.
13. Interactive Media in Retail Group (IMRG). URL: https: //www.hsssearch.co.uk/page_646895.asp.
14. Kuznetsova M. V. Innovation management as part of economic security. Journals National Interests: Priorities and Security. 2019. Vol. 15 (1). P. 53-63.
15. Sazonova A. S., Filippova L. B., Filippov R. A. Assessment of innovative potential of the region. Vestnik VGUIT [Proceedings of VSUET]. 2017. Vol. 79. № 2. P. 273-279.
16. Оltra V., Kemp R., Frans. De Vries F. Patents as a Measure for Eco-Innovation. Working Papers of gretha. URL: http://ideas.repec.org/p/grt/wpegrt/2009-05.html.
Опубліковано
2023-02-16