СУТНІСТЬ ЯКОСТІ ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА ЛОГІСТИЧНІ ПРИНЦИПИ ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ

Ключові слова: транспортно-експедиторська діяльність, транспортний процес, логістика, вантаж, логістичний центр, ефективність, надійність та якість перевезень

Анотація

У статті розглянуто питання сутності якості транспортно-експедиційного обслуговування (ТЕО) та логістичних принципів його ефективності. Наголошено, що транспортний сервіс в Україні не відповідає міжнародним вимогам за якістю обслуговування. Рівень розвитку транспортно-експедиторської галузі, якість послуг, що надаються, конкурентоспроможність українських компаній та їхня фінансова спроможність дуже відстають від середньосвітових показників, а це призводить до значних фінансових втрат і негативно позначається на іміджі національної транспортної системи загалом. Водночас вважається, що зусилля з розвитку транспортно-експедиційної діяльності в Україні мають бути спрямовані на підвищення їхньої якості. У зв’язку з цим своєчасне вирішення проблем управління якістю транспортно-експедиційних послуг виступає важливим етапом оптимізації експедиційної діяльності. Показано, що підставою виокремлення кількох доволі великих груп складових елементів ТЕО слугує розуміння будь-якої системи як сукупності безлічі елементів, що перебувають у відносинах і зв’язках один із одним, утворюють певну цілісність, єдність. А проблема управління якістю ТЕО є однією з першорядних, пов’язаною з виконуваною роллю транспорту як найважливішої інфраструктурної галузі економіки. Способом вирішення питань управління якістю ТЕО виступає її забезпечення, що виражається в ефективному управлінні перевізним процесом, що являє собою цілеспрямований вплив на організацію використання знарядь і засобів праці (транспортних засобів) та на поведінку персоналу, який бере безпосередню участь у переміщенні вантажів або пасажирів. Суб’єкти ринку ТЕО мають досить обмежену базу даних щодо перевізників і ще скромніший досвід організації перевезень, вони не можуть охопити для аналізу весь обсяг різних варіантів доставки вантажів, що не завжди дає їм змогу вибрати найоптимальніший варіант транспортування. Сформована система на рівні дрібних транспортно-експедиційних компаній діє на засадах мережевого маркетингу, але замість залучення нових учасників “іззовні” відбувається відокремлення їх від уже існуючих на ринку підприємств. Запропоноване наступне трактування поняття “управління якістю транспортно-експедиційного обслуговування”, під яким розуміється безперервна поетапна взаємодія керуючої та керованої підсистем (взаємодія суб’єктів управління) на стратегічній, корпоративній, навчальній основі, спрямована на забезпечення якості транспортно-експедиційного обслуговування. Доведено, що управління якістю ТЕО проектується на нижні рівні управління, які впливають на систему показників і критеріїв для оцінювання результативності процесів, структурних підрозділів, діяльності керівників і персоналу, а також враховує формування стратегії розвитку та цілі конкретних компаній, що здійснюють ТЕО.

Посилання

1. Андрєєнков В. А., Григоров О. М., Дідик В. Г. та ін. Правове регулювання транспортних коридорів в Європейському Союзі та в Україні. К. : Державний департамент з питань адаптації законодавства, 2007. 244 с.
2. Бекетов Ю. О., Ковалік А. О. Вдосконалення методів управління якістю перевезень вантажів автотранспортом. Комунальне господарство міст. 2021. Том 3. Вип. 163. С. 173-178.
3. Зєніна-Біліченко А. С. Використання принципів логістики при удосконаленні процесів планування виробничої діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2012. № 10, URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1438.
4. Карминский А. М., Фалько С. Г. и др. Контроллинг. К. : Фінанси та статистика, 2006. 336 с.
5. Колодій П. В., Демидчук Л. Б. Засади дослідження автомобільного транспорту в національній економіці. Актуальні наукові дослідження в сучасному світі. 2022. Вип. 5(85), С. 163-169.
6. Кучерук Г. Ю., Назаренко А. С. Контролінг в управлінні якістю транспортних послуг. Institutional Repository of Vadym Hetman Kyiv National Economic University. Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk. 2012. С. 356-362.
7. Носар А. А. Економічна діагностика регіональних особливостей розвитку сфери складської логістики в Україні. Український журнал прикладної економіки. 2021. Том 6. № 1. С. 344-352.
8. Одинцова І. М., Сорокина С. В. Формирование системы контроллинга затрат для обеспечения устойчивого сбалансированного развития предприятия. Економіка. Управління. Інновації: електронне наукове фахове видання. 2011. Вип. 2. С. 356-362.
9. Про транспортно-експедиторську діяльність: Закон України від 1.07.2004 р. № 1955-IV (в ред. від 01.01.2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1955-15#Text.
10. Резнік Н. П., Харчевнікова Л. С., Пугачова В. Р. Проблеми та перспективи розвитку логістичного сектору в Україні. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2021. Том 6. № 4. C. 30-35.
11. Савич О. П. Сучасні тенденції і перспективи розвитку глобального автомобільного ринку. Ефективна економіка. 2016. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5178.
12. Собкевич О. В., Шевченко А. В., Русан В. М. та ін. Антикризова політика в реальному секторі економіки України: пріоритетні напрями і завдання. Київ : НІСД, 2022. 72 с. URL: https://doi.org/10.53679/NISS-analytrep.
13. Стадник В. Г. Тенденції розвитку міжнародного транспортно-експедиційного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 6. T. 2. С. 297-300.
14. Ireland R., Cantens Th., Yasui T. An Overview of Performance Measurement in Customs Administrations. WCO Research Paper. 2021. No. 13. URL: http://www.wcoomd.org/fr/topics/research/dia/17C6950D0AEF4B5B9D4E78683A36E4F9.
15. Кryvoruchko О., Shynkarenko V., Popova N. Quality Management of Transport Services: Concept, System Approach, Models of Implementation. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4.3). 2018. 472-476. URL: https://www.researchgate.net/publication/329170422_Quality_Management_of_Transport_Services_Concept_System_Approach _Models_of_Implementation.
16. Lafkihi M., Pan S., Ballot E. Freight Transportation Service Procurement: A literature review and future research opportunities in Omnichannel E-commerce. Elsevier. URL: https://www.elsevier.com/about/policies/openaccess-licenses/elsevier-user-license.
17. Lobo M., Pinho T. Lean tools applied in transport and logistics services. Frecuencia continua. 2019. Vol. 5, no. 1. URL: http://portal.amelica.org/ameli/journal/167/1671501014/html/.
18. MсKinnon A. Performance measurement in freight transport: Its contribution to the design, implementation and monitoring of public policy. OECD. Kuehne Logistics University. Hamburg, 2015. 23 р. URL: https://www.itfoecd.org/sites/default/files/docs/mckinnon.pdf.
19. Premkumar P., Gopinath S. & Mateen A. () Trends in third party logistics – the past, the present & the future. International Journal of Logistics Research and Applications. 2021. 24:6. Рр. 551-580.
Опубліковано
2023-05-23