ОБГРУНТУВАННЯ ВИТРАТ ТА РИНКОВОЇ ВАРТОСТІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ, ЩО НАВЧАЮТЬСЯ ЗА КОШТИ ФІЗИЧНИХ ЧИ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ

Ключові слова: вища освіта, машинобудування, спеціальність, денна форма навчання, вартість

Анотація

Проаналізовано результати набору державними закладами вищої освіти студентів, що навчаються за кошти фізичних чи юридичних осіб, на освітніх професійних програмах галузі знань 13 “Механічна інженерія” спеціальності 133 “Галузеве машинобудування”. Встановлено, що порівняно з попередніми навчальними роками у наборі 2023-2024 навчального року на 50-70% збільшилася чисельність студентів цієї категорії. Пропорційно від 20 тис. грн до 40-45 тис. грн збільшилися у державних ЗВО і обсяги річної оплати студентами їх комерційного навчання. Виявлено, що заклади вищої освіти як надавачі освітніх послуг не надають фізичним чи юридичним особам, які оплачують навчання “студентів-комерційників”, детальної інформації щодо переліку статей витрат сплачених коштів. Обумовлено це, очевидно, відсутністю в них науково обґрунтованих методик розрахунків витрат на провадження навчального процесу для студентів денної форми навчання. Запропоновано методику оптимізації вартості навчання студентів, що навчаються за кошти фізичних чи юридичних осіб на денній формі навчання. Дана методика ґрунтується на застосуванні розроблених математичних залежностей, що дозволяють обчислити витрати ЗВО на навчання студента денної форми навчання загалом та “студента-комерційника” зокрема. Запропоновані математичні залежності розрахунків вартості навчання студентів ґрунтуються на врахуванні обсягів заробітної плати штатних викладачів професорсько-викладацького складу та допоміжного персоналу ЗВО, причетних до провадження навчального процесу. Також враховані витрати закладу освіти на якісне забезпечення провадження навчального процесу та дотримання санітарно-гігієнічних норм його здійснення. На прикладі освітньо-професійної програми підготовки студентів спеціальності 133 “Галузеве машинобудування” в Інституті механічної інженерії та транспорту Національного університету “Львівська політехніка” проілюстровано спроможність запропонованої методики доволі точно розрахувати вартість річного навчання студента денної форми навчання за кошти фізичних чи юридичних осіб. Цілком очікувано вона виявилася на 17% нижчою від встановленої адміністрацією цього ЗВО вартості річного навчання.

Посилання

1. Кратт О. А. Оцінка наслідків зміни кон’юнктури ринку послуг вищої освіти на діяльність вищого навчального закладу. Науковий вісник Національного гірничого університету. 2005. № 4. С. 45-51.
2. Куценко В. І., Остафійчук Я. В. Регіональні особливості формування ринку освітніх послуг: стан, проблеми, перспективи. Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. 2003. № 12. С. 80-86.
3. Коцкулич Т. Я. Калькулювання собівартості платних освітніх послуг у закладах вищої освіти як передумова формування економічно обґрунтованої вартості. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1 (26). С. 96-107.
4. Оболенська Т. Є. Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний та зарубіжний досвід : монографія. Київ : КНЕУ, 2001. 208 с.
5. Афтаназів І. С. Економічні аспекти реформування регіональної системи підготовки кадрів вищою школою. Коломия : Вид-во “Вік”, 2007. 222 с.
6. Григораш О. В. Фінансові аспекти формування ринку освітніх послуг в Україні на прикладі спеціальності 072 “Фінанси, банківська справа та страхування”. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Економіка”. 2023. № 28 (56). С. 52-57.
7. Труніна І. М., Пряхіна К. А., Андрієнко М. С. Ціноутворення на ринку вищої освіти України. Ефективна економіка. 2021. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=z=9422.
8. Андрущенко В. Економіка освіти ринково спрямованого суспільства. Вища освіта України. 2002. № 2. С. 10-15.
9. Астахова В. І. Наукові дослідження у приватних ВНЗ: перші досягнення, перспективи. Вища освіта України. 2003. № 1. С. 22-26.
10. Афтаназів І. С. Аналіз потреб мешканців регіонів у фахівцях із вищою освітою. Вісник НУ “Львівська політехніка” “Менеджмент та підприємництво: етапи становлення і проблеми розвитку”. Львів : Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2006. № 567. С. 378-384.
11. Костриченко В. М., Красовська Ю. В. Методичні особливості формування цін на платні послуги вищих навчальних закладів. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 525-530.
12. Жихарєва В. В., Познанська І. В., Баришнікова В. В. Методика аналізу беззбитковості освітніх послуг у маркетинговій діяльності університету. Modern Economics. 2020. № 23. С. 62-68.
13. Шашкевич О. Вартість освітніх послуг у вищих навчальних закладах: моделювання оптимальної ціни. Світ фінансів. 2007. Вип. 3 (12). С. 112-119.
14. Костенко І. С. Роль індикативної собівартості у формуванні ринку освітніх послуг в Україні. Бізнес Інформ. 2020. № 5 (508). С. 295-305.
Опубліковано
2024-11-25