ІНСТИТУЦІЙНИЙ МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ СУСПІЛЬНОГО ВИБОРУ

  • А. Ю. Дерлиця Подільський спеціальний навчально-реабілітаційний соціально-економічний коледж
Ключові слова: суспільні фінанси, реалізація суспільного вибору, інституції, інституційний механізм, трансакційний аналіз, трансакційні витрати

Анотація

У статті розглянуто інституційні аспекти функціонування суспільних фінансів. Метою робо-ти є дослідження інституційного механізму суспільних фінансів на етапі реалізації суспільного вибору через призму трансакційних і трансформаційних витрат. З’ясовано, що трансакційні витрати є ключовою рисою, яка дозволяє оцінити ефективність певного інституційного механізму. Вказано, що на етапі реалізації сус-пільного вибору важливу роль відіграють також трансформаційні витрати, пов’язані з безпосереднім пере-творенням факторів суспільного виробництва у блага і послуги, забезпечувані бюджетними установами. За-уважено, що інституційні механізми справляння податків, здійснення державних запозичень, розрахунково-касового обслуговування суспільних фінансів не призводять до вироблення певного блага, виступаючи лише об-слуговуючими підсистемами, необхідними для здійснення суспільного виробництва бюджетними установами освіти, охорони здоров’я, культури, підтримки правопорядку. Акцентовано увагу на необхідності впроваджен-ня у науковий обіг поняття “суспільні трансакційні витрати” (public transaction costs), оскільки вони є анти-подом суспільних благ (володіючи аналогічними властивостями) − їх тягар розподіляється одночасно на усе суспільство при неможливості уникнення шкоди з боку окремого індивіда, яка розмивається в загальній си-стемі суспільних фінансів. Проведений огляд наводить на думку про надмірний рівень суспільних трансакційних витрат в Україні. Свідченням цього є високий рівень відсотків на ринку облігацій внутрішньої державної пози-ки, поширеність неформальних трансакцій і корупційних явищ у сфері державної власності, фіскального адміністрування, функціонування бюджетних установ. Наголошено на необхідності здійснення заходів, спря-мованих на інституційну оптимізацію суспільних трансакційних витрат. Зазначено, що цьому сприятиме за-безпечення прозорості та публічності у доступі до деталізованої інформації щодо усіх трансакцій бюджет-них установ, органів влади і державних підприємств, розкриття інформації про декларації доходів публічних осіб, впровадження громадського фінансового контролю, становлення державно-приватного партнерства у сфері постачання суспільних благ і послуг.

Посилання

1. Шумпетер Й. Капіталізм, соціалізм і демо-кратія / Й. Шумпетер; [пер. з англ.]. – К. : Основи, 1995. − 528 с.
2. Крисоватий А. І., Кощук Т. В. Інституційне середовище фіскального регулювання соціально-економічних процесів / А. І. Крисоватий, Т. В. Ко-щук // Фінанси України. − 2011. − № 9. − С. 18-32.
3. Єфименко Т. І. Розвиток інституційних за-сад взаємодії фіскальної та монетарної політик України / Т. І. Єфименко // Економіка України. − 2017. − № 12 (673). − С. 13-33.
4. Юхненко М. А. Організаційні напрями удосконалення інституційної моделі казначейської
служби України / М. А. Юхненко // Аспекти публі-чного правління. – 2018. − №4. − С. 39-47.
5. Гринчишин І. М. Інституційні засади тран-сформації системи соціального захисту / І. М. Гри-нчишин // Соціально-економічні проблеми сучас-ного періоду України. − 2017. − Вип. 6. − С. 103-107.
6. Павлова Л. О. Політико-економічний ана-ліз системи соціального захисту населення в Украї-ні : дис. канд. екон. наук : 08.00.01. Львів, 2015. – 230 с.
7. Критенко О. Функціональний підхід до ро-зкриття сутності інституціонального механізму державного управління системою державних заку-півель / О. Критенко, Ю. Даньшина // Ефективність державного управління : збірник наукових праць. – 2015. – Вип. 42. − С. 198-206.
8. Карпенко Л. М. Інституційне середовище ме-ханізму державного фінансового контролю: вектори розвитку / Л. М. Карпенко, П. В. Воронжак // Вісник Хмельницького національного університету. – 2019. − № 1. − С. 107-114.
9. Андрущенко В. Л. Фiнансова думка Заходу в ХХ столiттi: (Теоретична концептуалiзацiя i нау-кова проблематика державних фiнансiв) / Андру-щенко В. Л. – Львів : Каменяр, 2000. – 303 с.
10. Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / Норт Д. ; [пер. з англ.]. − К. : Основи, 2000. – 198 с.
11. McCain, Roger A. Costs Of Transaction And A Theory Of Public Policy. Review of Social Economy, vol. 44, no. 3, 1986, pp. 238-250 [Елект-ронний ресурс]. - Режим доступу : www.jstor.org/stable/29769343.
12. Кириленко О. П. Позикові фінанси як сус-пільний феномен: концептуальні основи та перспе-ктиви демократизації / О. П. Кириленко, А. Ю. Дерлиця // Вісник ТНЕУ. − 2019. − № 3. − С. 35-50.
13. Prozorro. Етап закупівель : веб-сайт [Елект-ронний ресурс]. - Режим доступу: https://bi.prozorro.org/sense/app/fba3f2f2-cf55-40a0-a79f-b74f5ce947c2/sheet/ HbXjQep/state/analysis#view/pEh.
14. Штурм Р. Бюджет / Штурм Р.; [пер. с франц.]. – СПб., 1907. − 600 с.
15. Шашкевич О. Л. Суспільний фінансовий контроль: еклектика теоретичних підходів / О. Л. Шашкевич // Український журнал прикладної економіки. – 2018. – Т. 3. – № 4. – С. 162-174.
16. Аткинсон Э. Б. Лекции по теории государ-ственного сектора : учебник / Аткинсон Э. Б., Сти-глиц Дж. Э.; [пер. с англ., под ред. Л. Л. Любимо-ва]. – М. : Аспект Пресс, 1995. − 832 с.
Опубліковано
2020-12-22