СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА КРИТЕРІЇВ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

  • Б. О. Бутко Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: комерціалізація, високотехнологічна продукція, високі технології, економічні критерії ефективності, кількісні показники, стратегія, інвестиційний процес, інновації

Анотація

У статті розкрита сутнісна характеристика критеріїв підвищення ефективності інструмен-тів комерціалізації високотехнологічної продукції та визначено багатокритеріальний підхід до оцінки ефекти-вності даних інструментів. Розроблено горизонтальну класифікацію критеріїв підвищення ефективності ко-мерціалізації за функціональними аспектами діяльності підприємств, здійснено змістовний виклад та тлума-чення даних критеріїв, запропоновано систему кількісних показників ефективності діяльності, відповідних кожному з критеріїв. Метою дослідження є визначення оптимальних критеріїв оцінки ефективності комерці-алізації в горизонтальному, функціональному аспекті високотехнологічного сектору з урахуванням неринково-го середовища, формування багатокритеріального портфоліо аналізу цього ринку для подальшого створення відповідної багатофакторної моделі. Незважаючи на сучасні вітчизняні розробки, визначення найбільш опти-мальних критеріїв оцінки ефективності комерціалізації високотехнологічних продуктів залишається перспек-тивним завданням. Слід зазначити, що певні сфери бізнесу, пов’язані із потребами споживачів та неринковим середовищем, а саме маркетинг, імідж, інтеграція та екологія довгий час залишались поза увагою вітчизняних дослідників. Загалом, враховуючи запропоновані методологічні підходи до оцінки ефективності високотехноло-гічної комерціалізації, слід зазначити, що подальший розвиток багатокритеріального підходу до вдосконалення комерціалізації високотехнологічного продукту та технології полягає у створенні відповідної моделі, заснова-ної на поєднанні якісних та кількісних методів ефективності. Визначено дев'ять критеріїв оцінки ефективно-сті, а саме: економічний, технологічний, фінансовий, маркетинговий, ресурсний, соціальний, екологічний, імі-джевий, інтеграційний, котрі є чітким відображенням набору конкретних взаємозв'язків у галузі високотехно-логічних продуктів у кількісному та якісному вираженні та є достатньою умовою для подальшого моделюван-ня як складової стратегії комерціалізації високотехнологічного продукту.

Посилання

1. Бичкова Н. В. Детермінанти ефективності фінансової діяльності ТНК в умовах глобальних економічних трансформацій / Бичкова Н. В., Коно-валова А. А. // Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. – Одеса, 2013. – Т. 18, Вип. 4(1). – С. 21-25.
2. Маниліч М. І. Система показників комплекс-ної оцінки ефективності регулювання трансферу технологій / Маниліч М. І., Лихолет С. І. // Збірник наукових праць Буковинського університету. Еко-номічні науки. – Чернівці, 2013. – Вип. 9. – С. 5-25.
3. Карпенко А. В. Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні / Карпенко А. В., Будицька Ю. О. // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – Кіровоград, 2017. – Вип. 31. – С. 51-57.
4. Літвінов О. С. Визначення сутності та скла-дових організаційно-економічного механізму уп-равління підприємством в умовах інноваційного розвитку / Літвінов О. С., Капталан С. М. // Управ-ління розвитком. – 2016. – Вип. 3. – С. 59-65.
5. Полозова Т. В. Організаційно-економічний механізм управління інноваційно-інвестиційною спроможністю підприємства / Полозова Т. В. // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. – Одеса, 2017. – Вип. 23. Ч. 1. – С. 126-131.
6. Данілкова А. Ю. Аналіз системи показників ефективності залучення фінансових ресурсів при реалізації енергоефективної політики на промисло-вих підприємствах / Данілкова А. Ю. // Економічні науки. – 2015. – № 12 (45). Ч. 1. – С. 102-109.
7. Даньків Й. Я. Ефективність діяльності під-приємства: аналітичні аспекти / Даньків Й. Я., Макарович В. К. // Бухгалтерський облік і аудит. – 2017. – № 6. – С. 30-40.
8. Бритько А. С. Многокритериальный подход к оценке эффективности проектов инновационного развития высокотехнологичных предприятий : ав-тореф. дисс. на соискание ученой степени канд. эконом. наук: спец. 08.00.05. – Санкт-Петербург, 2015. – С. 165.
9. Ивасенко А. Г. Инновационный менеджмент: научное издание / Ивасенко А. Г., Никонова Я. И., Сизова А. О. – М. : КНОРУС, 2009. – 416 с.
10. Марамохина Е. В. Использование принци-пов теории многокритериального выбора при оцен-ке эффективности экономических систем / Мара-мохина Е. В., Юрлов Ф. Ф. // Молодой ученый. – 2014. – № 11 (70). – С. 216-220.
Опубліковано
2020-12-22