ФОРМУВАННЯ ЗБУТОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ

  • Н. Г. Міценко Львівський торговельно-економічний університет
  • Б. В. Іванова Львівський торговельно-економічний університет
  • Є. В. Шаповалова Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: європейський ринок, вітчизняне підприємство, збутовий потенціал, експорт товарів, тенденції розвитку експорту, чинники впливу, експортний консалтинг

Анотація

В статті розглянуто актуальні проблеми формування збутового потенціалу вітчизняних підприємств, які в умовах дії поглибленої і всеосяжної зони вільної торгівлі з ЄС отримали можливість вийти за рамки внутрішнього ринку і стати частиною європейської бізнес-спільноти. Метою статті є висвітлення проблем формування збутового потенціалу вітчизняних підприємств на європейському ринку на основі визначення тенденцій розвитку експорту товарів в Україні, виявлення факторів, що гальмують вихід підприємств на зовнішні ринки, обґрунтування напрямів розширення європейського ринку збуту. Визначено сутність поняття “збутовий потенціал підприємства на зовнішньому ринку”. Враховуючи складність процесу виходу підприємства на зовнішній ринок, висвітлено роль інформаційних ресурсів у формуванні його збутового потенціалу. На основі вивчення статистичної інформації досліджено показник експорту продукції та послуг вітчизняних підприємств як результативний показник їх виходу на зовнішні ринки та реалізації їх збутового потенціалу, виявлено тенденції зміни товарної та географічної структури експорту, обґрунтовано необхідність їх врахування під час розробки експортної стратегії підприємства. У ході дослідження узагальнено основні стримуючі чинники та загрози виходу українських підприємств на європейські ринки в розрізі зовнішніх (політичних, економічних та соціальних) та внутрішніх чинників. Обґрунтовано необхідність інноваційно-активної моделі господарювання експортоорієнтованих українських підприємств з виробництва конкурентоспроможної продукції для європейського ринку та мобілізації з цією метою їх інноваційно-інвестиційного потенціалу. Запропоновано використання послуг експортного консалтингу для удосконалення компетенцій підприємств щодо маркетингових досліджень нових ринків, ціноутворення та формування системи просування продукції на них, планування обсягів збуту продукції, побудови товаропровідної мережі. Виявлено товарні пріоритети експорту до 8 найбільш перспективних для розвитку українського експорту країн Євросоюзу. Подальші дослідження спрямовуються на розробку експортної стратегії вітчизняного підприємства на європейському ринку та організаційно-економічних механізмів її реалізації.

Посилання

1. Васильєва С. І. Стратегія виходу підприємства на зовнішні ринки / С. І. Васильєва, І. С. Кочевих // Молодий учений. – 2014. – № 5 (1). – С. 73-75.
2. Горбаль Н. І. Тенденції та перспективи розвитку українського експорту / Н. І. Горбаль, В. В. Гресько, Р. В. Гудима // Бізнес Інформ. – 2019. – № 1. – C. 73-78.
3. Ковтун Т. Д. Особливості зовнішньої торгів-лі товарами та послугами Європейського Союзу в сучасних умовах / Т. Д. Ковтун // Бізнес Інформ. – 2019. – № 6. – C. 26-33.
4. Рудніченко Є. М. Дослідження стану та тенденцій зовнішньоекономічної діяльності вітчиз-няних підприємств в умовах активізації євроінтег-раційних процесів / Є. М. Рудніченко, Л. А. Кримчак // Бізнес Інформ. – 2017. – № 9. – C. 39-44.
5. Мельник Т. Потенціал ринку ЄС для українських експортерів / Т. Мельник, К. Пуга-чевська // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. – 2017. – № 2. – С. 5-18.
6. Mitsenko N. Logistic aspects of business strategy realization of international trade participants / N. Mitsenko // Transformation of international economic relations: modern challenges, risks, opportunities and prospects : collective monograph / edited by M. Bezpartochnyi, in 3 vol. – Riga : “Landmark” SIA, 2017. – Vol. 2. – P. 176-184.
7. Полякова Ю. В. Зовнішня торгівля України та пріоритети розвитку експортної діяльності / Ю.
В. Полякова, Л. А. Яремко, О. Є Шайда // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 6 (23). – С. 71-78.
8. Ситник Н. С. Сучасний стан розвитку торговельно-економічних відносин України з Європейським союзом / Н. С. Ситник, Г. І. Юркевич // Молодий учений. – 2018. – № 2 (54). – С. 417-420.
9. Соколюк Г. О. Проблеми забезпечення конкурентоспроможності українських підприємств у контексті євроінтеграційних процесів / Г. О. Соколюк // Проблеми економіки. – 2015. – № 3. – С. 86-92.
10. Федоренко І. А. Концептуальні основи оці-нювання привабливості зовнішнього ринку продук-ції промислового підприємства / І. А. Федоренко, Е. І. Єлісєєва // Бізнес Інформ. – 2018. – № 5. – C. 36-41.
11. Зовнішня торгівля України : стат. збірник / Державна служба статистики України. – К., 2019. – 172 с.
12. Країни за товарною структурою зовнiшньої торгiвлi. URL: https://ukrstat.org/ uk/operativ/operativ2018/zd/krtstr/arh_kr_2018.htm.
13. Бреус С. В. Інноваційна активність як засіб адаптації підприємства до умов ринкової економіки / С. В. Бреус, М. О. Сомов // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2018. – № 6 (17). – С. 124-127.
14. Ринки у фокусі для українського експорту. URL: https://kse.ua/wp-content /uploads/2019/10/KSE-Trade-Markets-in-Focus.pdf.
Опубліковано
2019-12-30
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ