THE IMPACT OF INTERNATIONAL TOURISM ON THE ECONOMY OF UKRAINE DURING THE GLOBAL CRISIS
Abstract
The article is devoted to the analysis of the impact of international tourism on the Ukrainian economy during the global crisis, in particular caused by the COVID-19 pandemic. The peculiarities of the development of inter-national tourism and its impact on the general characteristics of socio-economic development in countries with differ-ent levels of development are considered. An analysis of the dynamics of the entry of foreign citizens into Ukraine and the departure of Ukrainians abroad during the last period is implemented. The geographical distribution of foreign visitors and the priority destinations for Ukrainians traveling abroad are considered. The tendencies of a significant decrease in incoming and outgoing tourist flows for our country are emphasized, the key reason for which is the conse-quences and crucial role of quarantine measures observed in the last two years. An econometric assessment of the ac-tivity of tourism entities in the regions of Ukraine on the basis of current statistics is implemented, as a result of which the regions of Ukraine's scores are divided into appropriate clusters according to the level of activity of tourism enti-ties. An econometric model of Ukraine's GDP dependence on the indicator of revenues from international tourism has been built. As a result of the study, it was proved that the growth of revenues from international tourism will directly lead to the growth of the gross domestic product.
References
2. Антонюк К. Напрямки диверсифікації міжнародного ринку туристичних послуг. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2013. № 5-6. C. 12-17.
3. Сорока І. Сучасні тенденції міжнародного ринку туристичних послуг. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2012. Вип. 111. C. 266-273.
4. Стецько Н. Туризм у системі міжнародних економічних відносин. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. 2013. №2. C. 141-148. 5. Бойко М. Ефект мультиплікації у туризмі: обмеження та можливості. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2016. № 4. C. 23-32.
6. Крупський О. Концептуальні засади управління інноваційною діяльністю туристичних підприємств. Вісник Дніпропетровського університету. Серія Менеджмент інновацій. 2015. Вип. 4. С. 64-71.
7. Давидова О. Особливості застосування інновацій у розвитку туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2015. № 7 (172). C. 65-69.
8. Офіційний сайт Державної прикордонної служби України. URL: https://dpsu.gov.ua.
9. Офіційний сайт Державної податкової служби України. URL: https://tax.gov.ua.
10. Офіційний сайт Міністерства фінансів України. URL: https://minfin.com.ua/ua.
11. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.