CURRENT ASPECTS OF THE ANALYSIS OF THE ECONOMIC EFFICIENCY OF THE ACTIVITIES OF ENTERPRISES IN THE FIELD OF SERVICES

Keywords: service, sphere of services, efficiency, performance, economic efficiency, service quality

Abstract

The article examines the role of the service sector in the domestic and world economy, defines its general structure and problems that have appeared in recent years in connection with the pandemic and the beginning of war in Ukraine. The essence of the concept of "efficiency" is analysed as well as the concepts of efficiency and effectiveness are compared. Features of various types of efficiency are revealed. The essence of economic efficiency and its specifici-ty in the service sector is revealed. The factors that affect the efficiency of business entities in the service sector are described as well as the content and role of such a priority factor as the quality of services and the influence of ele-ments of the external environment and the length of waiting for the service by the consumer in achieving the expected results of service enterprises are analysed. The essence of the goal-oriented approach to ensuring efficiency and the possible goals that the enterprise can achieve when performing the main activity, as well as the problematic points of such an approach, have been studied. The traditional algorithm for evaluating the results of the functioning of the ser-vice system at the macro level is presented, and its main stages are analysed. Quantitative parameters are presented, which are calculated at separate stages of such research in relation to domestic enterprises in the service sector over the past 2-3 years, which are characterized by significant complications and obstacles in the functioning of this sector of the economy. Thus, in particular, the functional, subject and regional structure of the service sphere was analysed, which made it possible to clarify the degree of relevance and acuteness of the existing problems. It is indicated which financial and economic indicators should be used for the analysis of economic efficiency at the micro level. The im-portant role in the development of the modern service system of innovative processes, especially the active and large-scale implementation of information and communication technologies in the activities of its subjects, is indicated, and the main points of such influence are characterized.

References

1. Держстат: сфера послуг зросла на 23% у ІІ кварталі. URL: https://finbalance.com.ua/news/ derzhstat-sfera-posluh-u-ii-kvartali-zrosla-na-23.
2. Дерев’янко І. В. Сфера послуг: сутність, структура та чинники формування попиту. Наукові записки. Серія “Економіка”. 2013. Вип. 21. С. 12-15.
3. Падіння ВВП за підсумками 2022 року перевищить третину – прогноз НБУ. URL: https://mind.ua/news/20243430-padinnya-vvp-za-pidsumkami-2022-roku-perevishchit-tretinu-prognoz-nbu.
4. Павліш О. Через війну бізнес у червні негативно оцінив перспективи своєї діяльності. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/07/1/ 688753/.
5. Вареник І. В., Німко С. І. Конкурентоспроможність сфери послуг України. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 2. С. 45-48.
6. Данилишин Б. М., Куценко В. І., Остафійчук Я. В. Сфера та ринок послуг у контексті соціальної модифікації суспільства. К. : Нічлава, 2005. 328 с.
7. Дражниця С. А. Сучасні методи оцінювання рівня конкурентоспроможності підприємств сфери послуг. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. № 5. Т. 1. С. 210-213.
8. Кучеренко С. Ю., Леваєва Л. Ю., Припута Н. В. Аналіз тенденцій розвитку сфери послуг в економіці України. Економічний вісник університету. 2021. Вип. 49. С. 96-107.
9. Ярославський А. О. Економічна ефективність діяльності підприємства: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія “Міжнародні економічні відносини та світове господарство”. 2018. Вип. 20. Ч. 3. С. 174-177.
10. Пилипенко С. М. Теоретичні засади оцінки ефективності діяльності підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 10. С. 254-256.
11. Акрамова Ю. И. Критерии эффективности деятельности сферы услуг. Вестник Ассоциации туризма и сервиса. 2021. Вып. 1. Т. 15. С. 128-133.
12. Cuadrado-Roura Juan R. Service industries and regional analysis. New directions and challenges. Investigaciones Regionales – Journal of Regional Research. 2016. Vol. 36. Pр. 107-127.
13. Салихова С. Ф., Мутраков О. С., Губайдуллин А. М. Показатели экономической эффективности деятельности предприятий сферы услуг. Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. 2016. № 3. С. 42-48.
14. Обсяг реалізованих послуг за видами економічної діяльності в Україні у IV кварталі 2020 р. URL: https://ukrstat.gov.ua/express/ expr2021/02/ 20.pdf.
15. Обсяг реалізованих послуг за видами економічної діяльності в Україні у IV кварталі 2021 р. URL: https://ukrstat.gov.ua/express/ expr2022/02/ 19.pdf.
16. ІТ – єдина індустрія, яка зростає у 2022 році. URL: https://delo.ua/uk/telecom/it-jedina-industriya-yaka-zrostaje-u-2022-roci-401327/.
17. Середні споживчі ціни на товари (послуги) по Україні у 2022 році. URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/ct/sctp/Arch_sctp_ u.htm.
18. Кількість зареєстрованих юридичних осіб за видами економічної діяльності на 01 липня 2022 року. URL: https://ukrstat.gov.ua/edrpoy/ukr/EDRPU_2022/kved/ arh_kved_22.htm.
19. Кількість зареєстрованих фізичних осіб за видами економічної діяльності на 01 липня 2022 року. URL: https://ukrstat.gov.ua/edrpoy/ukr/EDRPU_2022/fop_kved /arh_kzf_kved_22.htm.
20. Обсяг реалізованих послуг за регіонами за видами економічної діяльності у IV кварталі 2020 р. URL: https://ukrstat.gov.ua/.
21. Обсяг реалізованих послуг за регіонами за видами економічної діяльності у IV кварталі 2021 р. URL: https://ukrstat.gov.ua/.
22. 63% людей зараз онлайн. Великий звіт Digital 2022 про користувачів Інтернету. URL: https://ain.ua/2022/04/30/zvit-digital-2022/.
Published
2022-10-04