PRECONDITIONS FOR THE IMPLEMENTATION OF CONTROLLING IN CONSUMER CO-OPERATION OF UKRAINE

  • T. V. Kalaitan Lviv University of Trade and Economics
Keywords: controlling, implementation of controlling, consumer co-operation, management, socio-economic and organizational factors.

Abstract

Abstract. The article examines the main factors that are considered as preconditions for implementation of controlling in the enterprise. The socio-economic and organizational preconditions for the introduction of controlling in the enterprises and organizations of consumer co-operation of Ukraine are highlighted. The estimation of dynamics of change of a complex of effective indicators, in particular, sales volume, financial results, assessment of the property status of the main sectors of consumer co-operation – trade, restaurant industry and production, is given. The organizational structure of the system of the Central Union of Consumer Societies of Ukraine is studied. The necessity of radical changes in the system of consumer co-operation management is substantiated.

References

1. Карминский А. М. Внедрение контроллинга в организации: этапы и типичные ошибки [Электронный ресурс] / Центр дистанционного обучения
“Элитариум”. – 2010. – Режим доступа: http://www.-elitarium.ru/vnedrenie _kontrollinga_jetapy_oshibki/.
2. Концепция контроллинга: Управленческий учет. Система отчетности. Бюджетирование / Horvath&Partners ; [пер. с нем.]. — [3-е изд.]. — М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. — 269 с.
3. Показники господарсько-фінансової діяльності підприємств і організацій Кримспоживспілки, облспоживспілок за 2012 рік / Центральна спілка споживчих товариств Укоопспілка. – К., 2013. – 53 с.
4. Показники господарсько-фінансової діяльності підприємств і організацій спілок споживчих товариств АР Крим, областей за 2013 рік /
Всеукраїнська центральна спілка споживчих товариств Укркоопспілка. – К., 2014. – 54 с.
5. Показники господарсько-фінансової діяльності підприємств і організацій спілок споживчих товариств областей за 2014 рік / Всеукраїнська
спілка споживчих товариств Укркоопспілка. – К., 2015. – 52 с.
6. Показники господарсько-фінансової діяльності підприємств і організацій спілок споживчих товариств областей за 2015 рік / Всеукраїнська
спілка споживчих товариств Укркоопспілка. – К., 2016. – 49 с.
7. Показники господарсько-фінансової діяльності підприємств і організацій спілок споживчих товариств областей за 2016 рік / Всеукраїнська спілка споживчих товариств Укркоопспілка. – К., 2017. – 49 с.
Published
2018-07-04
Section
БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, АНАЛІЗ I КОНТРОЛЬ