DIALECTICS OF SERVICE QUALITY DEVELOPMENT IN THE HOSPITALITY INDUSTRY IN UKRAINE

  • O. Yu. Zavadynska Kyiv National University of Culture and Arts
  • E. Dubchak Kiev National University of Culture and Arts
Keywords: dialectics, development, quality, services, travel companies, hotel&restaurant enterprises

Abstract

The following scientific article aims to analyze the "concept of quality" in the dynamics of its development in the hospitality industry of Ukraine. In the process of hospitality industry development, quality issues occupy one of the important places. The key point in the formation of quality is the process of interaction between travel agencies and hotel&restaurant enterprises. It is determined that the change of forms of ownership as well as integration of Ukraine into the global economic space were the beginning of new approaches to the formation of services quality for hotels, restaurants and travel agencies. Based on the analysis of the travel company "Sputnik" activities (tour operator with many years of experience in the market of tourist services in Ukraine), as well as taking into account the analysis of scientific sources on this issue, the authers try to systematize the dialectic of development and the concept of quality in recent decades. Chronological boundaries of the study: 70-80s of the XX century and the period of market relations in independent Ukraine. It is logical and timely to judge the importance of service quality in the context of the global coronavirus pandemic COVID-19. It is proved that the consequence of the global coronavirus pandemic was the emergence of a number of new technologies for customer service by travel agencies and hotel&restaurant enterprises. The vision of the historical dynamics of the development of the concept of quality as a attractiveness factor in the hospitality industry and its driving force is relevant. It is concluded that hotel&restaurant enterprises and tourism in-dustry being profitable areas of the world economy in the XXI century are becoming a leading area of economic and social development in Ukraine.

References

1. Агафонова Л. Г. Туризм, готельний та ресто-ранний бізнес: Ціноутворення, конкуренція, держа-вне регулювання : навч. посібник / Агафонова Л. Г., Агафонова О. Є. ‒ К. : Знання України, 2002. ‒ 358 с.
2. Азар В. Дифференциация цен в гостиницах / В. Азар // Отель. – 2001. – № 12 / 1. – С. 19-23.
3. Александрова А. Ю. Международный ту-ризм : учебник / Александрова А. Ю. ‒ М. : Аспект Пресс, 2002. ‒ 470 с.
4. Туристична фірма “Супутник”. Архівні до-кументи 2010-2020 рр. 5. Байлик С. Гостиничное хозяйство. Пробле-мы, перспективы, сертификация / С. Байлик. – М. Київ : ВИРА-Р, 2001. – 208 c.
6. Виноградська А. Стратегія готельного бізне-су в Україні / А. С. Виноградська // Бізнес-інформ. – 2016. – № 9-10. – С. 122-127.
7. Закон України “Про туризм” : станом на 15 вересня 1995 р. : офіц. вид. / Верховна Рада Ук-раїни. – К. : Парлам. вид-во, 2011. – 32 с. – (Закони України).
8. Матеріали Міжнародної туристичної конфе-ренції “Туризм. Restart”.
9. Мацола В. І. Рекреаційно-туристичний ком-плекс України : монографія / В. І. Мацола / ІРД НАН України ; [ред. кол. М. І. Долішній / (відп. ред.)]. – Львів, 1997. – 98 с.
10. Всесвітня туристична організація. Матеріа-ли та документи, 2020 р.
11. Дайан А. Академия рынка: маркетинг / А. Дайан, Ф. Букерель, Ланкар Р. и др.; [пер. с фр.]. – М. : Экономика, 2014. – 572 c.
12. Котлер Ф. Маркетинг. Гостеприимство. Ту-ризм : учебник / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж. Мей-кенз; [пер. с англ.]. – [4 изд.]. – Электронные тек-стовые данные (1 файл; 102 Мб). – М. : ЮНИТИ, 2015. – 1071 с. – Доступ из локальной сети Фину-ниверситета (чтение, печать, копирование). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://elib.fa.ru/ebook/Kotler-marketing-tourism.pdf.
13. Bcеукраїнська асоціація туристичних опера-торів (ВАТО) [Електронний ресурс]. – Режим до-ступу: https://uata.com.ua.
Published
2021-10-07