БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ ДИСТРИБУЦІЙНИХ КОМПАНІЙ: ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ, ВИДИ ТА СТРУКТУРА

Ключові слова: бізнес-процеси, дистрибуційна компанія, інноваційний механізм, логістика, діджиталізація, цифровізація.

Анотація

Анотація. В статті розглянуто важливість бізнес-процесів для успішного функціонування сучасної дистрибуційної компанії. Наведено підходи науковців до трактування сутності поняття “бізнес-процес”. Акцентовано увагу на тому, що всі визначення бізнес-процесів, які описуються у науковій літературі, відносяться до початку процесів активізації та прискорення цифровізації в країні і вони не враховують особливість їх здійснення в період цифровізації. Для кращого розуміння сутності головного питання даної статті зроблено його доповнення певними характеристиками. Описано класифікацію бізнес-процесів у дистрибуційних компаніях за певними категоріями. Висловлено думку, що за функціональним підходом в основу класифікації видів дистрибуційної діяльності покладено ланцюг етапів руху і зміни форм логістичних потоків. При цьому дистрибуційну діяльність компанії розглядають як сукупність закупівельної, транспортної, виробничої, збутової, логістики складування, логістики запасів та інформаційної логістики. Наголошено думку, що потреба в пристосуванні бізнес-процесів українських підприємств до вимог міжнародного ринку особливо гостра та актуальна в контексті структурної перебудови економіки України на засадах інноваційних підходів до менеджменту, мобілізації України після вступу у СОТ та на шляху інтеграції до Європейського Союзу. Подано загальну характеристику найбільших дистрибуційно-логістичних компаній України. Узагальнено інформацію та сформульовано думку про те, що в умовах нової економіки, під час жорсткої конкуренції, швидкого старіння технологій, професій, ідей, проникнення Інтернету в усі частини економіки, діджиталізація вийшла на новий рівень важливості для бізнес-організацій. Сучасна дистрибуційна компанія в своїй діяльності все активніше використовує ERP-систему, що являє собою цілісну систему управління, яка об’єднує ресурси дистрибуційної компанії з різними підрозділами. ERP передбачає управління усіма різновидами ресурсів дистрибуційної компанії а, включаючи моделювання, різноманітні аналітичні інструменти, оптимізацію прийняття управлінських рішень.

Посилання

1. Безсмертна О., Шварц І., Ярмола О. Проблеми та перспективи розвитку логістики на світовому рівні та в Україні. Управління та адміністрування в умовах протидії гібридним загрозам національній безпеці. 2021. С. 340-342.
2. Бондаренко В. М., Бутусов О. Д., Герзанич В. М. Суть та класифікація бізнес-процесів в сучасній науковій парадигмі: Управління соціально-економічними трансформаціями господарських процесів: реалії і виклики. 2019. С. 295-298.
3. Голобородько А., Легомінова С. Сучасні особливості розвитку логістичних потоків в умовах цифрової економіки. Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації. 2020. Вип. 2. С. 93-90.
4. Желіховська М. Моделювання логістичної системи підприємства в умовах цифрової економіки. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 4. С. 50-55.
5. Ковальська Л., Барський Ю., Оніщук В. Логістичні бізнес-процеси у підприємництві: сутність та види. Економічний форум. 2023. № 1 (4).
С. 118-124. https://doi.org/10.36910/6775–2308–8559–2023–4-15.
6. Криворучко О. М., Овчаренко А. Г. Розробка стратегій якості логістичного обслуговування споживачів. Економіка транспортного комплексу : збірник наукових праць. Х. : ХНАДУ, 2021. Вип. 38. С. 61-76. doi: https://doi. org/10.30977/ETK.2225–2304.2021.38.61.
7. Маковеєва О. В. Напрямки підвищення ефективності логістичної системи виробничих підприємств. Бізнес-інформ. Київ, 2020. № 5. С. 436.
8. Овчаренко А. Г. Ідентифікація логістичних бізнес-процесів підприємства. Економіка транспортного комплексу. 2018. Вип. 32. С. 49-63. doi:
10.30977/ЕТК.2225–2304.2018.32.0.49.
9. Овчаренко А. Г. Основні аспекти управління якістю логістичних бізнес-процесів. Проблеми та перспективи розвитку підприємництва : матер.
ХV Міжнар. наук.-практ. конф. Х. : ХНАДУ, 2021. С. 289-291.
10. Трушкіна Н. В., Шкригун Ю. О. Управління логістичною діяльністю підприємства в цифровій економіці: теоретичні засади. Наукові інновації
та передові технології. 2021. № 2 (2). С. 152-166.
11. Цимбалістова О. А., Харченко М. В., Юденко Є. В. Інформаційні технології в системі логістичного обслуговування бізнес-процесів. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Економіка і управління. 2020. Т. 31 (70). № 6. С. 148-154.
12. Чернікова Н., Долина Р., Діденко О. Удосконалення поняття бізнес-процесів підприємств в умовах цифрових змін. Економічний простір. 2022. № 181. С. 158-161. https://doi.org/10.32782/2224–6282/181–27.
13. Щербина В. Формування та розвиток логістичного потенціалу України в умовах воєнного часу. ІІI міжнародна науково-практична конференція “Трансформація національної, закордонної моделей економічного розвитку та законодавства в умовах воєнного часу”. Луцьк, 2022. С. 296-298.
14. Khmelevskiy О. International logistics in key trends in its development. Market Infrastructure. 2019. № 38. URL: https://doi.org/ 10.32843/infrastruct38–10.
Опубліковано
2024-05-24