Анотація
Сучасний етап розвитку бізнесу характеризується акцентом на цифровізацію як пріоритетну спрямованість, що відображається у підході до модернізації окремих бізнес-процесів та у формуванні бізнес-моделей, заснованих на комплексній цифровій трансформації. Цифровізація вже не є просто вибором, а стає об'єктивною необхідністю для підприємств, які прагнуть зберегти та підвищити свою конкурентоспроможність на ринку. Сьогодні конкурентні переваги бізнесу формуються не тільки на основі якості, ціни чи рівня обслуговування, але й через здатність компанії інноваційно та ефективно використовувати цифрові технології. Це дозволяє не тільки оптимізувати внутрішні процеси, але й створювати нові цінності для клієнтів, розширюючи можливості бізнесу та відкриваючи нові горизонти зростання. Стаття присвячена дослідженню бізнес-моделей у контексті цифрової економіки. У статті велику увагу зосереджено на аналізі особливостей і переваг платформ та платформної економіки, а також розглянуто характеристики платформної бізнес-моделі. У роботі узагальнені наукові підходи до класифікації цифрових платформ, що дозволяє глибше зрозуміти, як різні види платформ впливають на бізнес-процеси, стратегію та конкурентоспроможність компаній. Обгрунтовано як платформні бізнес-моделі стимулюють інновації, сприяють ефективній взаємодії між різними учасниками ринку та відкривають нові можливості для зростання і розвитку. Розроблено концепцію цифрової трансформації агропідприємств, яка спрямована на оновлення та вдосконалення сільськогосподарської діяльності через використання сучасних технологій та цифрових рішень. Цей підхід передбачає комплексну інтеграцію різноманітних цифрових інструментів та платформ, які забезпечують автоматизацію процесів, покращення аналітики даних та ефективне управління ресурсами. Основна мета полягає в оптимізації виробничих процесів, підвищенні продуктивності та вдосконаленні процесу прийняття обґрунтованих стратегічних рішень. Використання цифрових технологій, таких як аналіз великих обсягів даних, штучний інтелект та інші інноваційні інструменти, надає підприємствам ряд переваг. Це відкриває нові можливості для розробки та вдосконалення бізнес-моделей, що відповідають динамічним вимогам цифрової економіки та постійно змінюваним очікуванням споживачів.
Посилання
Гудзь Т.П. Перспективи цифровізації економіки України. Одеса : ОНЕУ. 2020. С. 30–32.
Тертичний Я. Систематизація організаційних форм електронної торгівлі з позиції дослідження їх сутності та природи як віртуальних організацій. Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету. 2019. Т. 59. № . 4. С. 13–143.
Середюк Т.Б. Теоретичні основи дослідження та особливості дифузії інновацій у секторі ІКТ. Економічний простір. 2019. Т. 148. С. 19–36.
Струтинська І. В. Інформаційні технології організації бізнесу–імператив інноваційного розвитку бізнес-структур. Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету. 2019. Т. 55. №2. С. 40–49.
David M. Incentives to share in the digital economy. Society and the Internet: How networks of information and communication are changing our lives. 2019. Vol. 7. P. 323.
Izmaylov Ya., Yegorova I., Maksymova I., Znotina D. Digital economy as an instrument of globalization. Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej. 2018. Vol. 27. No. 2. P. 56.
Леся Буяк, Катерина Пришляк, Лілія Буяк. Blockchain технології як засіб продажу прав оренди на землі сільськогосподарського призначення. Вісник економіки. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. Випуск 4 (106). С. 145–158.
Lesia Buiak, Nataliya Harmatiy, Iryna Fedyshyn, Kateryna Pryshliak Тhe impact of crisis events in Ukraine on the export of agricultural products to eu countries and the world. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Developmen. 2023. Volume 46. Issue 2. P. 193–201.
Lesia Buiak, Kateryna Pryshliak, Oksana Bashutska, Lilia Buiak, Tetiana Polozova Simulation and Forecasting of Agricultural Land Market Development. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, 21-23 September 2023. Р. 70–74.
Lesia Buіak, Viktor Lopatovskyi, Liudmyla Yemchuk, Volodymyr Dzhulii, Larysa Dzhulii, Valentyna Bobrovnyk. Organizational aspects of the management process based on the systems approach, informatization and modelling. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, 21-23 September 2023. Р. 230–234.
Lesia Buіak, Serhii Matiukh, Olga Gonchar, Liudmyla Yemchuk, Larysa Dzhulii, Lesia Bilorusets Methods and Models in Management Decision-Making. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, 21-23 September 2023. Р. 284–288.
Sahut J.M., Dana L.P., Laroche M. Digital innovations, impacts on marketing, value chain and business models: An introduction. Canadian Journal of Administrative Sciences. 2020. Vol. 37. No. 1. P. 61–67.
Zatsarinnyy A.A., Shabanov A.P. Model of a Prospective Digital Platform to Consolidate the Resources of Economic Activity in the Digital Economy. Procedia Computer Science. 2019. Vol. 150. P. 552–557.
Gudz, T. P. (2020), “Perspektyvy tsyfrovizatsiyi ekonomiky Ukrayin” [Perspectives of digitalization of the economy of Ukraine], ONEU, Odesa, Ukraine, pp. 30–32.
Tertychny, J. (2019), “Systematyzatsiya orhanizatsiynykh form elektronnoyi torhivli z pozytsiyi doslidzhennya yikh sutnosti ta pryrody yak virtualʹnykh orhanizatsiy” [Systematization of organizational forms of electronic trade from the standpoint of researching their essence and nature as virtual organizations], Halytsʹkyy ekonomichnyy visnyk Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu - Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, vol. 59, no. 4, pp. 13–143.
Seredyuk, T. B. (2019), “Teoretychni osnovy doslidzhennya ta osoblyvosti dyfuziyi innovatsiy u sektori IKT” [Theoretical foundations of research and features of diffusion of innovations in the ICT sector], Ekonomichnyy prostir - Economic space, vol. 148, pp. 19–36.
Strutynska, I. V. (2019), “Informatsiyni tekhnolohiyi orhanizatsiyi biznesu–imperatyv innovatsiynoho rozvytku biznes-struktur” [Information technologies of business organization–imperatives of innovative development of business structures], Halytsʹkyy ekonomichnyy visnyk Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu - Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, vol. 55, no. 2, pp. 40–49.
David, M. (2019), Incentives to share in the digital economy. Society and the Internet: How networks of information and communication are changing our lives. Vol. 7, p. 323.
Izmaylov, Ya., Yegorova, I., Maksymova, I., Znotina, D. (2018), Digital economy as an instrument of globalization. Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej, vol. 27, no. 2, p. 56.
Buiak, L., Pryshliak, K., Buiak, L. (2022), Tekhnolohiya Blockchain yak zasib prodazhu prav orendy na zemli silʹsʹkohospodarsʹkoho pryznachennya [Blockchain technology as a means of selling lease rights on agricultural land], Visnyk ekonomiky - Bulletin of the economy. Ternopil: WUNU. Vol. 4 (106), pp. 145–158.
Lesia Buiak, Nataliya Harmatiy, Iryna Fedyshyn, Kateryna Pryshliak (2023), Тhe impact of crisis events in Ukraine on the export of agricultural products to eu countries and the world. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Developmen, volume 46, issue 2, pp. 193–201.
Lesia Buiak, Kateryna Pryshliak, Oksana Bashutska, Lilia Buiak, Tetiana Polozova (September 21-23 2023), Simulation and Forecasting of Agricultural Land Market Development. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, pp. 70–74.
Lesia Buіak, Viktor Lopatovskyi, Liudmyla Yemchuk, Volodymyr Dzhulii, Larysa Dzhulii, Valentyna Bobrovnyk (September 21-23, 2023), Organizational aspects of the management process based on the systems approach, informatization and modelling. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, pp. 230–234.
Lesia Buіak, Serhii Matiukh, Olga Gonchar, Liudmyla Yemchuk, Larysa Dzhulii, Lesia Bilorusets (September 21-23, 2023), Methods and Models in Management Decision-Making. 13th International Conference on Аdvanced computer information technologies ACIT’2023. Wrocław, Poland, pp. 284–288.
Sahut, J. M., Dana, L. P., Laroche, M. (2020), Digital innovations, impacts on marketing, value chain and business models: An introduction. Canadian Journal of Administrative Sciences, vol. 37, no. 1, pp. 61–67.
Zatsarinnyy, A. A., Shabanov, A. P. (2019), Model of a Prospective Digital Platform to Consol- idate the Resources of Economic Activity in the Digital Economy. Procedia Computer Science, vol. 150, pp. 552–557.