Анотація
В статті розглянуто можливість застосування технологій штучного інтелекту (ШІ) та штучних нейронних мереж (ШНМ) у системі обґрунтування бізнес-рішень, зокрема стратегічних, сучасною підприємницькою організацією. Представлено архітектуру механізму прийняття збалансованих за ресурсами та ризиками управлінських рішень менеджментом підприємства на основі використання великих масивів оціночної інформації, так званих «Big Data», яка описує минуле, поточне й майбутнє як внутрішнє, так і зовнішнє (як макро-, так і безпосереднє галузево-ринкове) бізнес-середовище підприємства з огляду на його потенційні переваги чи недоліки та можливості чи загрози для нього в певному бізнесі, виявлені з допомогою ШНМ як елементу ШІ. Прийняття стратегічних рішень щодо ключових питань функціонування та розвитку підприємства на перспективу в динамічному бізнес-середовищі грунтується на пошуку та оцінюванні при допомозі ШІ оптимальних комбінацій та способів (потрактованих нами як стратагем) застосування потенційних переваг підприємства для використання можливостей та уникнення загроз, які існують чи можуть виникнути в бізнес-середовищі функціонування підприємства в майбутньому, з огляду на виявлені та найбільш вірогідні стани та тенденції розвитку такого бізнес-середовища і ризики, які в ньому можуть виникнути для підприємства. Цей пошук та оцінювання, на наше переконання, може і має здійснюватися за рахунок процедур та алгоритмів і на основі критеріїв, закладених у межах і можливостях окремих нейронів ШНМ, яка матиме вигляд моделі прецептрона Ф. Розенблата. І підтвердженням допустимості цього використання ШНМ для вирішення проблем (як зокрема, так і комплексно) стратегічного управління бізнесом слугує той факт, що провідні компанії світу для досягнення успіху в бізнесі сьогодні широко впроваджують у свою систему управління інструменти, алгоритми та процедури аналітики на основі застосування ШІ та ШНМ, які дозволяють їм розробляти загальну інформаційну програму, що дає можливість: а) краще розуміти як бізнес-процеси на підприємстві, так і процеси в бізнес-середовищі підприємства; б) зосереджуватися на найбільших і найвищих пріоритетах підприємства; в) зберегти наявні можливості для успіху та методи ведення бізнесу та конкуренції (бізнес-моделі), додаючи нові, а відтак приймати оптимальні ефективні рішення та стратегії на майбутнє.
Посилання
Jan Hatzius, Joseph Вriggs, Devesh Кodnani, Giovanni Pierdomenico. Global Economics Analyst. The Potentially Large Effects of Artificial Intelligence on Economic Growth (Briggs/Kodnani). Goldman Sachs. Global Economics Analyst. 26 March 2023. 20 p. URL: https://www.docdroid.net/VtLecSn/global-economics-analyst-the-potentially-large-effects-of-artificial-intelligence-on-economic-growth-briggs-kodnani-pdf
Minsky M. L., Papert S. S. Perceptrons: An Introduction to Comtutational Geometry. MIT Press, Cambrige, MA, 1969. 308 р. URL: https://rodsmith.nz/wp-content/uploads/Minsky-and-Papert-Perceptrons.pdf
Rosenblatt F. The perceptron: a probabilistic model for information storage and organization in the brain. Psychological Review. 1958. Vol. 65, No. 6. P. 386-408. URL: https://www.ling.upenn.edu/courses/cogs501/Rosenblatt1958.pdf
Perceptrons: An Associative Learning Network / by Michele D. Estebon Virginia Tech. CS 3604, Spring 1997. URL: https://ei.cs.vt.edu/~history/Perceptrons.Estebon.html
Turban E. Decision support and expert systems: management support systems. Englewood Cliffs. N. J. : Prentice Hall, 1995. 930 р.
Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity. Report / by James Manyika, Michel Chui, Brad Brown, ets. McKinsey Global Іnstіtute. May 2011. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/big-data-the-next-frontier-for-innovation#
Big Data: The Management Revolution / by Andrew McAfee and Erik Brynjolfsson. Harvard Business Review, 90, no. 10 (October 2012). URL: https://hbr.org/2012/10/big-data-the-management-revolution
Fleener W., Fitzgerald M. General Mills Builds Up Big Data to Answer Big Questions. MIT Sloan Management Review. May 29, 2015. URL: www.sloanreview.mit.edu
Ju. Bai, Ji. Fan and R. Tsay Special Issue on Big Data. Journal of Business &Economic Statistics. 2016. Vol. 34. Issue 4. P. 487–488.
Daniel Kahneman, Dan Lovallo, Olivier Sibony. A Structured Approach to Strategic Decisions. MIT Sloan Managment Review. Magazine Spring 2019 Issue / Research Feature. Volume 60, Issue #3. URL: https://sloanreview.mit.edu/article/a-structured-approach-to-strategic-decisions/
Didier Bonnet, George Westerman. The New Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Managment Review. Magazine Winter 2021 Issue Research Feature. Volume 62, Issue #2. URL: https://sloanreview.mit.edu/article/the-new-elements-of-digital-transformation/
José Jerônimo de Menezes Lima, Emir José Redaelli. Analytical management model for data-driven companies. In book: Harmony of Knowledge: Exploring Interdisciplinary Synergie. 2023. URL: https://www.researchgate.net/publication/376502133_Analytical_management_model_for_data-driven_companies
Ковтун О. І. Про методологію формування стратегії підприємства. Економіка України. 2014. № 9. С. 19–34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2014_9_3
Kaplan, Robert S., and David P. Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy Into Action. Boston : Harvard Business School Press, 1996. 336 p.
Куцик П., Ковтун О. Визначення перспективного бізнесу та моделювання оптимальних стратегічних наборів для підприємств з використанням можливостей штучного інтелекту. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 5 (14). С. 127-136. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-20
Arthur A. Thompson, Alonzo J. Strickland. Strategic Management Concepts and Cases. Burr Ridge : IRWIN, 1993. 948 p.
H. Igor Ansoff Strategic management. London : Palgrave Macmillan, 2007. 236 р. URL: https://www.perlego.com/book/3504447/strategic-management-pdf?utm_source=google&utm_medium=cpc&campaignid=20933451054&adgroupid=162926082892&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw05i4BhDiARIsAB_2wfDKvWPp1YCpbMenf6zS-Th9kQvzCZcZr242vw_ekTMuGQNchizPqtUaAruwEALw_wcB
Майкл Портер. Конкурентна перевага. Як досягати стабільно високих результатів / пер. з англ. І. Ємельянової та І. Гнатковської. Київ : «Наш формат», 2019. 624 с.
Ковтун О. І. Стратегія підприємства. Видання 2-ге, оновлене і доповнене. Львів : «Новий Світ-2000», 2014. 426 с.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.
Ackoff, Russell L. Creating the Corporate Future: Plan or be Planned For. Wiley, 1981. 312 p.
A Guide to Controlling Your Corporation's Future / by Russell L. Ackoff, Elsa Vergara Finnel, Jamshid Gharajedaghi. Wiley, 1984. 165 p.
Jan Hatzius, Joseph Vriggs, Devesh Kodnani, Giovanni Pierdomenico. Global Economics Analyst. The Potentially Large Effects of Artificial Intelligence on Economic Growth (Briggs/Kodnani). Goldman Sachs. Global Economics Analyst. 26 March 2023. 20 p., available at: https://www.docdroid.net/VtLecSn/global-economics-analyst-the-potentially-large-effects-of-artificial-intelligence-on-economic-growth-briggs-kodnani-pdf
Minsky, M. L., Papert, S. S. (1969), Perceptrons: An Introduction to Comtutational Geometry. MIT Press, Cambrige, MA, 308 r., available at: https://rodsmith.nz/wp-content/uploads/Minsky-and-Papert-Perceptrons.pdf
Rosenblatt F. (1958), The perceptron: a probabilistic model for information storage and organization in the brain. Psychological Review, Vol. 65, No. 6, p. 386-408, available at: https://www.ling.upenn.edu/courses/cogs501/Rosenblatt1958.pdf
Perceptrons: An Associative Learning Network / by Michele D. Estebon Virginia Tech. CS 3604, Spring 1997, available at: https://ei.cs.vt.edu/~history/Perceptrons.Estebon.html
Turban E. (1995), Decision support and expert systems: management support systems. Englewood Cliffs, Prentice Hall, N. J., 930 r.
Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity. Report / by James Manyika, Michel Chui, Brad Brown, ets. McKinsey Global Institute. May 2011, available at: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/big-data-the-next-frontier-for-innovation#
Big Data: The Management Revolution / by Andrew McAfee and Erik Brynjolfsson. Harvard Business Review, 90, no. 10 (October 2012), available at: https://hbr.org/2012/10/big-data-the-management-revolution
Fleener W., Fitzgerald M. (2015), General Mills Builds Up Big Data to Answer Big Questions. MIT Sloan Management Review, May 29, available at: www.sloanreview.mit.edu
Ju. Bai, Ji. Fan and R. Tsay (2016), Special Issue on Big Data. Journal of Business &Economic Statistics, Vol. 34. Issue 4, p. 487–488.
Daniel Kahneman, Dan Lovallo, Olivier Sibony. A Structured Approach to Strategic Decisions. MIT Sloan Managment Review. Magazine Spring 2019 Issue / Research Feature. Volume 60, Issue #3, available at: https://sloanreview.mit.edu/article/a-structured-approach-to-strategic-decisions/
Didier Bonnet, George Westerman. The New Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Managment Review. Magazine Winter 2021 Issue Research Feature. Volume 62, Issue #2, available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-new-elements-of-digital-transformation/
José Jerônimo de Menezes Lima, Emir José Redaelli (2023), Analytical management model for data-driven companies. In book: Harmony of Knowledge: Exploring Interdisciplinary Synergie, available at: https://www.researchgate.net/publication/376502133_Analytical_management_model_for_data-driven_companies.
Kovtun, O. I. (2014), Pro metodolohiiu formuvannia stratehii pidpryiemstva. Ekonomika Ukrainy, № 9, s. 19-34, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2014_9_3.
Kaplan, Robert S., and David P. Norton. (1996), The Balanced Scorecard: Translating Strategy Into Action, Harvard Business School Press, Boston, 336 p.
Kutsyk P., Kovtun O. (2024), Vyznachennia perspektyvnoho biznesu ta modeliuvannia optymal'nykh stratehichnykh naboriv dlia pidpryiemstv z vykorystanniam mozhlyvostej shtuchnoho intelektu. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, № 5 (14), s. 127-136. https://doi.org/10.32782/dees.14-20.
Arthur A. Thompson, Alonzo J. Strickland. (1993), Strategic Management Concepts and Cases, IRWIN, Burr Ridge, 948 p.
H. Igor Ansoff (2007), Strategic management, Palgrave Macmillan, London, 236 r., available at: https://www.perlego.com/book/3504447/strategic-management-pdf?utm_source=google&utm_medium=cpc&campaignid=20933451054&adgroupid=162926082892&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw05i4BhDiARIsAB_2wfDKvWPp1YCpbMenf6zS-Th9kQvzCZcZr242vw_ekTMuGQNchizPqtUaAruwEALw_wcB.
Majkl Porter. (2019), Konkurentna perevaha. Yak dosiahaty stabil'no vysokykh rezul'tativ / per. z anhl. I. Yemel'ianovoi ta I. Hnatkovs'koi, «Nash format», Kyiv, 624 s.
Kovtun, O. I. (2014), Stratehiia pidpryiemstva. Vydannia 2-he, onovlene i dopovnene, «Novyj Svit-2000», L'viv, 426 s.
Shershn'ova, Z. Ye. (2004), Stratehichne upravlinnia, KNEU, K., 699 s.
Ackoff, Russell L. (1981), Creating the Corporate Future: Plan or be Planned For. Wiley, 312 p.
A Guide to Controlling Your Corporation's Future / by Russell L. Ackoff, Elsa Vergara Finnel, Jamshid Gharajedaghi. (1984), Wiley, 165 p.