МЕТОДОЛОГІЯ МЕНЕДЖМЕНТУ ЯКОСТІ НА ЗАСАДАХ МІЖНАРОДНИХ СТАНДАРТІВ ISO СЕРІЇ 9000 В УКРАЇНІ

PDF

Ключові слова

якість
управління якістю
системи менеджменту якості
якість продукції та послуг
міжнародні стандарти ISO 9000

Як цитувати

Русавська, В. (2025). МЕТОДОЛОГІЯ МЕНЕДЖМЕНТУ ЯКОСТІ НА ЗАСАДАХ МІЖНАРОДНИХ СТАНДАРТІВ ISO СЕРІЇ 9000 В УКРАЇНІ. Підприємництво і торгівля, (44), 42-51. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-06

Анотація

Підвищення рівня якості продукції шляхом удосконалення системи менеджменту якості є актуальним питанням, адже від його вирішення залежить рівень ефективності економічної діяльності операторів ринку. Тому, основною метою діяльності всіх стейкхолдерів, що пов’язані з виготовленням, реалізацією харчової продукції та наданням сервісних послуг стає гарантування для споживачів та інших зацікавлених сторін високої якості. Враховуючи окреслені умови, на сучасному етапі набуває широкого використання такий дієвий економічний інструмент, як система менеджменту якості, яка відповідає вимогам та настановам, що відображені у міжнародних стандартах з якості ISO серії 9000 та є наскрізним структурним елементом системи управління підприємством шляхом упровадження процесного підходу для досягнення цілей через планування, забезпечення, контроль та поліпшення якості. Метою дослідження є аналіз теоретико-методологічних засад сутності та призначення системи менеджменту якості, сучасного стану застосування системи менеджменту якості та її нормативно-правового забезпечення на основі міжнародних стандартів ISO серії 9000 в Україні, які охоплюють питання забезпечення якості сервісно-виробничої діяльності підприємств. За результатами проведених досліджень здійснено комплексний ґрунтовний аналіз існуючого нормативно-правового забезпечення системи менеджменту якості на основі міжнародних стандартів ISO серії 9000, які прийняті як національні та затверджені як державні в Україні, що стало методологічною основою дослідження. Окреслено причини необхідності упровадження системи менеджменту якості на підприємствах ресторанного бізнесу. Досліджено та проаналізовано зміст, сутнісні характеристики та призначення термінологічного апарату системи менеджменту якості, що охоплює вимоги та настанови поліпшення якості продукції та послуг. Стверджено, що міжнародні стандарти ISO серії 9000 у комплексі формують узгоджену серію стандартів, спрямованих на управління якістю та грунтуються на принципах управління якістю. Обґрунтовано соціально-економічні та управлінські переваги для підприємств, що мають на меті упровадження системи менеджменту якості у сервісно-виробничу діяльність. Визначено перспективи подальших досліджень, зокрема, перспективні вектори розвитку менеджменту якості в мінливих умовах сучасного ринку продукції та послуг, що грунтуються на дотриманні вимог міжнародних стандартів ISO серії 9000, які охоплюють питання сучасної методології менеджменту якості на підприємстві та проблеми, що виникають у процесі упровадження системи менеджменту якості на підприємствах ресторанного бізнесу та шляхи їх вирішення.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-06
PDF

Посилання

Давидова О. Ю. Писаревський І. М., Ладиженська Р. С. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві : навч. посіб. Харків : ХНАМГ, 2012. 468 с.

Давидова О. Ю. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві : підручник. Харків : Вид-во Іванченка І. С., 2018. 488 с.

Демченко К. В. Поняття «ефективності» у контексті екологічної модернізації виробництва суб’єктами підприємництва. Підприємництво і торгівля. 2023. № 39. С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-39-08

ДСТУ ISO 9000:2015. Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. (ISO 9000:2015, IDT). Чинний від 2015-12-21. Вид. офіц. Київ : УкрНДНЦ, 2016. 45 с. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209000.pdf (дата звернення: 11.02.2025).

ДСТУ ISO 9001:2015. Системи управління якістю. Вимоги. (ISO 9001:2015, IDT). Вид. офіц. Київ : УкрНДНЦ, 2016. 31 с. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf (дата звернення: 11.02.2025).

ДСТУ ISO 9004:2001. Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності. (ISO 9004:2000, IDT). Київ, 2001. 70 с. URL: https://dnaop.com/html/34051/doc-ISO_9004-2001 (дата звернення: 11.02.2025).

Завальнюк В. В. Принципи управління інноваційною діяльністю. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013. № 5, т. 1. С. 182–185. URL: https://sel.vtei.edu.ua/repository/g.php?fname=25501.pdf (дата звернення: 11.02.2025).

Маркіна І. А., Потапюк І. П., Мошенець Д. О. Теоретико-методологічні засади управління якістю продукції. Економічний форум. 2018. № 1. С. 189–193.

Пархоменко М. М. Міжнародний досвід забезпечення якості продукції. Форум права. 2010. № 3. С. 344–350.

Русавська В. А. Категорія «якість» у контексті функціонування підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. № 2. С. 114–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2018.157181

Русавська В., Неіленко С. Якість як визначальний фактор задоволення потреб споживачів продукції та послуг ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2022. Т. 5, № 1. С. 148–158. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260890

Davydova, O. Yu. Pysarevskyi, I. M. and Ladyzhenska, R. S. (2012), Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi : navch. posib. [Quality management of products and services in the hotel and restaurant industry: textbook], KhNAMH, Kharkiv, Ukraine.

Davydova, O. Yu. (2018), Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi: pidruchnyk [Quality management of products and services in the hotel and restaurant industry: textbook], Vyd-vo Ivanchenka I.S., Kharkiv, Ukraine.

Demchenko, K. V. (2023), Poniattia "efektyvnosti" u konteksti ekolohichnoi modernizatsii vyrobnytstva subiektamy pidpryiemnytstva [The concept of "efficiency" in the context of ecological modernisation of production by business entities]. Entrepreneurship and Trade, no. 39, pp. 73–78. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-39-08

DSTU ISO 9000:2015. (2016), Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv. (ISO 9000:2015, IDT). Chynnyi vid 2015-12-21, Vyd. ofits. [DSTU ISO 9000:2015. Quality management systems. Basic provisions and glossary of terms. (ISO 9000:2015, IDT). Effective from 2015-12-21. Official edition], UkrNDNTs, Kyiv, Ukraine, available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209000.pdf

DSTU ISO 9001:2015. (2016), Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy. (ISO 9001:2015, IDT). Vyd. ofits. [DSTU ISO 9001:2015. Quality management systems. Requirements. (ISO 9001:2015, IDT). Official edition], UkrNDNTs, Kyiv, Ukraine, available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf

DSTU ISO 9004:2001. (2001), Systemy upravlinnia yakistiu. Nastanovy shchodo polipshennia diialnosti. (ISO 9004:2000, IDT) []DSTU ISO 9004:2001. Quality management systems. Guidelines for improving performance. (ISO 9004:2000, IDT), Kyiv, Ukraine, available at: https://dnaop.com/html/34051/doc-ISO_9004-2001

Zavalniuk, V. V. (2013), Pryntsypy upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu [Principles of innovation management]. Herald of Khmelnytskyi national university. Economical sciences, no. 5, vol. 1. pp. 182–185. available at: https://sel.vtei.edu.ua/repository/g.php?fname=25501.pdf

Markina, I. A., Potapiuk, I. P. and Moshenets, D. O. (2018), Teoretyko-metodolohichni zasady upravlinnia yakistiu produktsii [Theoretical and methodological principles of product quality management]. Economic Forum, no. 1. pp. 189–193.

Parkhomenko, M. M. (2010), Mizhnarodnyi dosvid zabezpechennia yakosti produktsii [International experience in ensuring product quality]. Forum prava, no. 3. pp. 344–350.

Rusavska, V. A. (2018), Katehoriia "iakist" u konteksti funktsionuvannia pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [The Quality Category in the Context of Enterprises of Hotel and Restaurant Business Functioning]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, no. 2, pp. 114–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2018.157181

Rusavska, V. and Neilenko, S. (2022), Yakist yak vyznachalnyi faktor zadovolennia potreb spozhyvachiv produktsii ta posluh restorannoho biznesu [Quality as a Determining Factor of Satisfying the Consumers’ Needs in Restaurant Business Products and Services]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, vol. 5, no. 1. pp. 148–158. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260890