ПОДІЄВИЙ ТУРИЗМ: УТОЧНЕННЯ БАЗОВИХ ХАРАКТЕРИСТИК

PDF

Ключові слова

подієвий туризм
івент-туризм
івентивний туризм
event-туризм
МІСЕ туризм
подія

Як цитувати

Щука, Г. П., Ковальська, Л. В., & Безрученков, Ю. В. (2022). ПОДІЄВИЙ ТУРИЗМ: УТОЧНЕННЯ БАЗОВИХ ХАРАКТЕРИСТИК. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (7), 70-76. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-8

Анотація

У статті представлено наукову позицію авторів щодо базових характеристик подієвого туризму. Увага до даного виду спеціалізованого туризму викликана такими факторами як, по-перше, зростання кількості подорожуючих з метою участі або споглядання певного заходу, по-друге, властивостями даного явища, яке дозволяє збільшити кількість туристичних прибуттів та витрат, подолати традиційні для туризму сезонні коливання; сформувати позитивний імідж туристичної дестинації і досягти економічного процвітання навіть за відсутності туристичних ресурсів, по-третє, зацікавленістю громадськості в розвитку подієвого туризму в Україні. Встановлено, що наявні дослідження даного феномену у більшості випадків присвячені опису успішних івентів чи дестинацій, які ефективно розвиваються за рахунок подієвого туризму. Натомість сутність та базові характеристики поняття залишаються дискусійними. Подієвий туризм також ще називають івент-туризмом, івентивним туризмом та event-туризмом, оскільки «подія» в англійській мові – event, в українській транслітерації – івент. Подієвий туризм виступає одночасно інструментом мотивації туриста та розвитку дестинації, процесом споживання туристичної послуги, властивістю подорожі та спеціалізованим видом туризму і класифікується за масштабом та тематикою події, цілями та професійними напрямками, складом учасників та типом організаторів. Результатом неоднорідності даного явища є формування окремих сегментів споживачів кожного з підвидів подієвого туризму не лише за типом події (спортивна, мистецька, політична, релігійна та ін.), але й за її масштабністю (глобальні, регіональні, місцеві) та іншими характеристиками. Відповідно, потреби та очікування споживачів кожного з типів івент-турів відрізняються, як і можливості дестинації організувати ту чи іншу подію. Звідси, подієвий туризм забезпечує ефективний розвиток туристичної дестинації лише в тому випадку, коли вірно визначено її туристичний потенціал, пропозицію (івентивний портфель) сформовано відповідно до потреб споживача і проведено велику маркетингову роботу до залученню туристів.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-8
PDF

Посилання

Getz D. Event management and event tourism. Second Edition, 2004. 520 р.

Getz D., Page, S.J. Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management. 2016. № 52. Р. 593–631.

Yua Q., McManusb R., Yenc D. A., Lid X. (R.) Tourism boycotts and animosity: а study of seven events. Annals of Tourism Research. 2020. № 80 (102792). Р. 1–16.

Академічний тлумачний словник. URL: http://sum.in.ua/s/podija

Алексеева О. В. Событийный туризм как фактор социально-экономического развития региона: автореф. дис. … канд. екон. наук : Москва, 2012. 24 с.

Бабкін О. В. Спеціальні види туризму. Ростов-на-Дону, 2008. 252 с.

Бейдик О. О., Новосад Н. О., Топалова О. І. Чинники розвитку та особливості подієвого туризму. Часопис картографії. 2016. Вип. 16. С. 125–131.

Бейсембинова А. С., Молдагалиева А. Е. Событийный туризм: понятия, виды, классификация. Journal of Geography and Environmental Management. 2017. № 4 (47). С. 140–148.

Вовк К. Управління розвитком подієвого туризму в регіоні : дис. … д-ра філ-фії. Харків, 2021. 264 с.

Даниленко О. О. Особливості та дискусійні аспекти понять «подія» та «івент» у ресторанному господарстві. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. №6, С. 12–18.

Донских С. Событийный туризм : уч.-метод. пособие. Минск, 2014. 112 с.

Забалдіна Ю. Б., Тараненко А. П. Формування івентивного портфеля туристичних дестинацій. Інтелект ХХІ. 2017. № 5. С. 48–52.

Максимовська Н., Поляничко А. Подієвий менеджмент як чинник інноваційного розвитку соціокультурної сфери. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 3–4 (97–98). С. 218–227.

Молчанова С. А., Диха С. В. Подієвий менеджмент в системі організації просвітницьких заходів (досвід наукової бібліотеки ХНУ). Книги і бібліотеки в глобалізованому світі : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Кам’янець-Подільський, 15–16 трав. 2019 р. Кам’янець-Подільський, 2019. С.106–113.

На одного конкурента менше: жителі Баварії відмовилися приймати Олімпіаду-2022. Gazeta.ua. 11 листопада 2013 р. URL: https://gazeta.ua/articles/sport/_na-odnogo-konkurenta-menshe-zhiteli-bavariyi-vidmovilisya-prijmati-olimpiadu2022/525363 (дата звернення 3 січня 2023 р.)

Огієнко М., Огієнко А., Яковуник О. Методологічні підходи до оцінювання ефективності проведення туристичних подієвих заходів. Український журнал прикладної економіки. 2020. Т. 5. № 1. С. 349–358.

Парфіненко А. Ю. Подієвий туризм як чинник формування туристичної привабливості міста. Географія та туризм. 2015. Вип. 34. С. 144–154.

Писарева І. В., Радіонова О. М., Приходько М. Д. Розвиток подієвого туризму та його вплив на просування території. Економічний простір. 2020. № 161. С. 104–109.

Повалій Т. Л., Світайло Н. Д. Івент-менеджмент : навчальний посібник. Суми, 2021. 198 c.

Саух І. В. Концептуальні основи формування системи туризму в Україні. Вісник ЖДТУ. 2016. № 1 (75). С. 113–122.

Хальцбаур У., Йеттингер Э., Кнаусе Б., Мозер Р., Целлер М. Event-менеджмент. М., 2007. 384 с.

Getz, D. (2004), Event management and event tourism, 2nd ed, New York, USA.

Getz, D. and Page, S.J. (2016), “Progress and prospects for event tourism research”, Tourism Management, vol. 52, pp. 593–631.

Yua, Q. McManusb, R. Yenc, D. A. and Lid, X. (R.) (2020), “Tourism boycotts and animosity: а study of seven events”, Annals of Tourism Research, vol. 80 (102792), pp. 1–16.

Academic explanatory dictionary (2020), “Event” , available at: http://sum.in.ua/s/podija (accessed 2 January 2023).

Alekseeva, O. V. (2012), “Event tourism as a factor in the socio-economic development of the region”, Ph.D. Thesis, Economics and management of the national economy (recreation and tourism), Russian International Academy of Tourism, Moscow, russia.

Babkin, O. V. (2008), Spetsialni vidi turizma [Special types of tourism], Feniks, Rostov-on-Don, russia.

Beidyk, O. O. Novosad, N. O. and Topalova, O. I. (2016), “Officials of the development and special features of tourism”, Chasopys kartohrafii, vol. 16, pp. 125–131.

Bejsembinova, A. S. Moldagalieva, A. E. (2017), “Event tourism: concepts, types, classification”, Journal of Geography and Environmental Management, vol. 4 (47), pp. 140–148.

Vovk, K. M. (2021), “Management of the development of tourism in the region”, Abstract of Ph.D. dissertation, Tourism, Semen Kuznets National Economic University of Kharkiv, Kharkiv, Ukraine.

Danylenko, O. O. (2022), “Peculiarities and discussion aspects of understanding the “podia” and “vent” in the restaurant state”. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, vol. 6, pp. 12–18.

Donskih, S. V. (2014), Sobytijnyj turizm [Event tourism], RIPO, Minsk, Belarus.

Zabaldina, Yu. B. and Taranenko, A. P. (2017), “Formation of an event portfolio of tourist destinations”, Intelekt ХХІ, vol. 5, pp. 48–52.

Maksymovska, N. and Polianychko, A. (2020), “Podієvy management as a clerk of the innovative development of the socio-cultural sphere”, Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, vol. 3–4 (97–98). pp. 218–227.

Molchanova, S. A. and Dykha, S. V. (2019), “Event-management in the system of organization of educational visits (certificate of scientific library of KhNU)”, Knyhy i biblioteky v hlobalizovanomu sviti [Books and libraries in the globalized world], Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia [All-Ukrainian scientific and practical conference], Kam'yanets-Podilsky, Ukraine, 15–16 May 2019, pp.106–113.

Gazeta.ua (2013), “One less competitor: the people of Bavaria refused to host the 2022 Olympics”, available at: https://gazeta.ua/articles/sport/_na-odnogo-konkurenta-menshe-zhiteli-bavariyi-vidmovilisya-prijmati-olimpiadu2022/525363 (accessed 3 January 2023).

Ohiienko, M. Ohiienko, A. and Yakovunyk, O. (2020), “Methodological approaches to evaluating the effectiveness of tourist events”, Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, vol. 5, № 1, pp. 349–358.

Parfinenko, A. Yu. (2015), “Event tourism as a factor in the formation of the city's tourist attraction”, Heohrafiia ta turyzm, vol. 34, pp. 144–154.

Pysareva, I. V. Radionova, O. M. and Prykhodko, M. D. (2020), “Development of event tourism and its influence on the promotion of the territory”, Ekonomichnyi prostir, vol. 161, pp. 104–109.

Povalii, T. L. and Svitailo, N. D. (2021), Ivent-menedzhment : navchalnyi posibnyk [Event management: a study guide], Sumy, Ukraine.

Saukh, I. V. (2016), Conceptual foundations of the formation of the tourism system in Ukrain, Visnyk ZhDTU, vol. 1 (75), pp. 113–122.

Khaltsbaur, U. Yettynher, E. Knause, B. Mozer, R. and Tseller, M. (2007), Event-menedzhment [Event management], Eksmo, Moscow, russia.