ОСОБЛИВОСТІ ЕТИЧНОГО МАРКУВАННЯ ТОВАРІВ
Анотація
Метою дослідження є встановлення особливостей етичного маркування, характеристика ос-новних його видів, аналіз рівня використання даного виду маркування у країнах світу та перспективи викорис-тання в Україні. Об’єктом дослідження є етичне маркування, зокрема інформаційні знаки, що підтерджують сертифікацію відповідно до етичних вимог. Загальний підхід до визначення змісту і структури роботи ґрун-тується на основі методу системного аналізу. Для підбиття окремих підсумків у роботі використано методи аналізу та синтезу, індукції та дедукції, абстрагування та групування. Етичне маркування є досить вагомим чинником впливу в сучасному виробництві та торгівлі. Інформаційні знаки, що засвідчують етичність товару, умовно поділяються на три великих групи: люди та цінності; збереження навколишнього середовища і ста-лість розвитку; благополуччя тварин. Незважаючи на досить переконливі переваги, є низка проблем, які ускла-днюють використання етичного маркування. Зокрема, велика кількість знаків маркування переобтяжує спо-живачів, які не мають змоги відрізнити та виокремити “етичний” товар серед решти. Також на ринку наяв-на значна кількість продукції з фальсифікованим маркуванням, яке не підтверджене жодною організацією. Відсутність дієвих механізмів контролю породжує недовіру споживачів до такого виду маркування. Сучасне маркування товарів спрямоване на підвищення рівня інформованості споживача та зміну моделей його купі-вельної поведінки, зокрема формування свідомого етичного споживання. На мотивацію, розуміння та вико-ристання етичних етикеток впливають демографічні характеристики, людські цінності та відмінності між країнами. В Україні, на жаль, етичне маркування практично не використовується. Як споживачі, так і вироб-ники не цікавляться даним аспектом торгівлі, за винятком товарів для експорту.
Посилання
2. Галик І. Зарубіжний досвід екомаркування товарів / І. Галик, Б. Семак // Товари і ринки. – 2013. – № 1. – С. 159-164.
3. Царук І. Українські реалії маркування еко-логічно чистих товарів / І. Царук, Ю. Шпильова // Вісник ЖДТУ. – 2016. – № 4(78). – С. 192-201.
4. Klaus G. Grunerta, Sophie Hiekeb, Josephine Willsb. Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. / Food Policy // 2014. Volume 44, February. – P. 177-189.
5. Bissinger K., Leufkens D. Ethical food labels in consumer preferences / British Food Journal // 2017. – Vol. 119. – № 8. – P. 1801-1814.
6. Daleen Magdalena Van der Merwe, K. Venter. A consumer perspective on food labelling: Ethical or not? Кoersjournal. – 2010. – Vol. 75 №. 2.
7. Nesiba Jiří, Čuhlova Renáta. Ethical Labels in Food-Industry within EU and China. Scientia et societas: časopis pro spoločenské vědy a management. Praha: Newton College. – 2019. – 15(1). – S. 54-64.
8. Передрій О. І. Особливості сертифікації продуктів харчування відповідно до стандартів “халяль” / О. І. Передрій // Товарознавчий вісник. – 2017. – Вип. 10. – С. 137-143.
9. Ethical labels [Електронний ресурс]. – Ре-жим доступу : https://www.euromonitor.com/ethical-labels.
10. Ethical Fashion Certifications and Standards: What Do the Labels Mean? – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://goodonyou.eco/ethical-fashion-certifications-explained/.
11. Передрій О. І. Екологічна сертифікація як інструмент “зеленої” економіки / О. І. Передрій // Товарознавчий вісник : збірник наукових праць Луцького НТУ. – 2018. – Вип. 10. – С. 125-132.