Анотація
У статті розглянуто питання визначення рівня незалежності центрального банку. Саме існування незалежності центрального банку будь-якої країни є необхідною передумовою стабільності банківської системи, цінової стабільності та можливості ефективної реалізації макроекономічних політик центрального банку, а також результативне досягнення встановлених цілей (у тому числі, підтримка стабільності цін, фінансова стабільність та інші). Як теоретичні дослідження, так і міжнародний практичний досвід підтверджують, що країни з більш незалежними центральними банками, як правило, мають стабільнішу національну економіку та ефективнішу антикризову політику. Встановлено, що чим більш незалежний центральний банк, тим частіше він досягає своїх цілей. Було доведено, що залежні від уряду центральні банки здійснюються більш м’яку політику при інфляційних шоках. Такі банки також більше уваги приділяють коливанням обсягів виробництва в країні, а не питанням інфляції. У даному дослідженні було проаналізовано теоретичну базу окреслення аспекту незалежності центрального банку; різні категорії, які є ключовими факторами для формування незалежності центрального банку; та проведено розрахунок рівня незалежності Національного банку України на сучасному етапі розвитку. У дослідженні надаються індекси рівня незалежності центрального банку, які були сформовані вченими-економістами протягом останніх тридцяти років. Розраховані індекси GMT та CBIE демонструють значний рівень незалежності НБУ. На основі проведеного дослідження окреслено майбутні сфери дослідження та необхідність напрацювання теоретичного підґрунтя для визначення рівня незалежності центрального банку у воєнний період. Адже переважна більшість поточних досліджень та індексів було сформовано у мирний час. Проте зі зміною ситуації в країні (введення воєнного стану), може змінюватися і алгоритм роботи центрального банку. Або ж саме деякі компоненти для розрахунку індексів незалежності центрального банку можуть бути нерелевантними. Це одна із гіпотез, яка потребує подальшого дослідження.
Посилання
Bade R. and Parkini M. Central Bank Laws and Monetary Policy. Department of Economics University of Western Ontario. 1998. P. 1–36.
Grilli V., Masciandaro D., Tabellini G., Malinvaud E. and Pagano M. Political and Monetary Institutions and Public Financial Policies in the Industrial Countries. Economic Policy. 1991. Vol. 6. Issue 13. P. 342–392.
Cukierman A., Webb S., and Neyapti B. Measuring the Independence of Central Bank and Its Effect on Policy Outcome. The World Bank Economic Review. 1992. Vol. 6. P. 353–398.
Romelli D. The Political Economy of Reforms in Central Bank Desigh: Evidence From a New Dataset. Economic Policy. 2022. Vol. 37. Is.112. P. 641–688.
Romelli D. Trends in Central Bank Independence: a De-jure Perspective. BAFFI CAREFIN Center Research Paper №217. 2024. URL: http://surl.li/utbju
Tobias A., Khan A., and Menand L. A New Measure of Central Bank Independence, International Monetary Fund Working Papers. 2024. Vol. 2024. Is. 035.
Данилишин Б. Для чого потрібна незалежність НБУ. New Voice, URL: http://surl.li/gtcqej
Дудченко В.Ю. Незалежність центральних банків: світові тенденції, Науковий вісник Полісся. 2019. № 2 (18). С. 177–183.
Миронович Ю.А. Ступінь незалежності центрального банку в системі чинників ділового політичного циклу. Науковий вісник НЛТУ України. 2012. Вип. 22.5. С. 261–270.
Debelle G., Fischer S. How independent should a central bank be? Goales, Guidelines, and Constraints Facing Monetary Policymakers conference. Federal Reserve Bank of Boston. 1999. Conference series No. 38. P. 195–225.
Офіційний сайт Європейського центрального банку. URL: http://surl.li/uppyc
Єврокомісія почала скринінг економічної та монетарної політики України щодо вступу в ЄС. Дзеркало тижня: веб-сайт. URL: http://surl.li/bkqbra
Про Національний банк України: Закон України від 20.05.1999 № 679-XIV. Верховна Рада України (зі змінами та доповнення ми редакція від 19.04.2024). URL: http://surl.li/uptsy
Bade, R., and Parkini, M. (1988), “Central Bank Laws and Monetary Policy”, Department of Economics University of Western Ontario, pp. 1–36.
Grilli, V., Masciandaro, D., Tabellini, G., Malinvaud, E., and Pagano, M. (1991), “Political and Monetary Institutions and Public Financial Policies in the Industrial Countries”, Economic Policy, vol. 6, is. 13, pp. 342–392.
Cukierman, A., Webb, S., and Neyapti, B. (1992), “Measuring the Independence of Central Bank and Its Effect on Policy Outcomes”, The World Bank Economic Review, vol. 6, pp. 353–398.
Romelli, D. (2022), “The Political Economy of Reforms in Central Bank Desigh: Evidence From a New Dataset”, Economic Policy, vol. 37, is. 112, pp. 641–688.
Romelli, D. (2024), “Trends in Central Bank Independence: a De-jure Perspective”, BAFFI CAREFIN Center Research Paper №217, available at: http://surl.li/utbju
Tobias, A., Khan, A., and Menand, L. (2024), “A New Measure of Central Bank Independence”, International Monetary Fund Working Papers, vol. 2024, is. 035.
Danylyshyn, B., (2017), “What is the independence of the NBU for?”, New Voice, available at: http://surl.li/gtcqej
Dudchenko, V. Yu. (2019), “Independence of central banks: global trends”, Naukovyi visnyk Polissia, no. 2 (18), pp. 177–183.
Myronovych, Yu. A. (2012), “Central bank independence as a factor of political business cycle”, Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, is. 22.5, pp. 261–270.
Debelle, G., Fischer, S., (1994), “How independent should a central bank be?”, Goales, Guidelines, and Constraints Facing Monetary Policymakers conference, Federal Reserve Bank of Boston, conference series no. 38, pp. 195–225.
The official site of the European Central Bank, (2017), available at: http://surl.li/uppyc
The European Commission has begun screening Ukraine's economic and monetary policy regarding EU accession, Dzerkalo tyzhnya, available at: http://surl.li/bkqbra
The Verkhovna Rada of Ukraine, (1999), The Law of Ukraine “On National Bank of Ukraine” dated 20.05.1999 (amended and supplemented by the edition of 19.04.2024), available at: http://surl.li/uptsy