Анотація
Малі та середні підприємства відіграють значну роль в економіці країни. Кризи, такі як пандемії та війна в Україні, значно вплинули на бізнес-процеси та комунікації в діяльності МСП. Вони особливо вразливі до криз, оскільки вони часто мають обмежені ресурси та меншу стійкість, ніж великі компанії. Тому є необхідність в розробленні нових підходів, які враховують специфіку кризових ситуацій. Метою роботи є виділити основні складові адаптації та відновлення у МСП. Завданнями роботи є: визначити позитивні та негативні аспекти в діяльності МСП в результаті пандемії, дослідити вплив COVID-19 та війни на стратегії взаємодії з клієнтами в МСП, виокремити основні складові адаптації та відновлення у МСП. Пандемія COVID-19 мала позитивний (цифровізація, віддалена робота, гнучкість, нові ринки) та негативний вплив (зниження попиту, фінансова нестабільність, збої в ланцюгах поставок, втрата людського капіталу) на МСП. В результаті COVID-19 відбулися перехід на дистанційну роботу, цифровізація бізнес-процесів, зміни в комунікаціях з клієнтами, адаптація до змін, посилилися безпека та кіберзахист, зміни в споживацькій поведінці. В результаті війни актуальними стали питання безпеки даних, відбуваються перебої в роботі, міграція та релокація підприємств, зміни в психологічному стані співробітників. Основними складовими адаптації та відновлення у МСП є: нові інструменти та технології (месенджери та соціальні мережі Telegram, Viber, Facebook, Instagram, автоматизовані чат-боти, CRM-системи, відеозв’язок з допомогою Zoom, Google Meet та інших платформ для відеоконференцій), навчання та розвиток (цифрові навички, адаптація до нових реалій, кризовий менеджмент, комунікація в умовах кризи), стратегії виживання та зростання (переорієнтація бізнесу, пошук нових ринків, гнучке ціноутворення та акції, партнерство та кооперація, волонтерство та соціальна відповідальність). Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що доцільно впроваджувати стратегії відновлення та адаптації. Результати даного дослідження можуть бути корисними власникам МСП та дослідникам, що вивчають особливості малого та середнього бізнесу.
Посилання
The role of dynamic capabilities and strategic agility of B2B high-tech small and medium-sized enterprises during COVID-19 pandemic: Exploratory case studies from Finland / N. Zahoor et al. Industrial Marketing Management. 2022. Vol. 105. P. 502–514. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.07.006
Let’s Connect to Keep the Distance: How SMEs Leverage Information and Communication Technologies to Address the COVID-19 Crisis / C. Wendt et al. Information Systems Frontiers. 2021. Vol. 24. P. 1061–1079. DOI: https://doi.org/10.1007/s10796-021-10210-z
Hai-Ninh D., Hoang N.-Y. N., Do N.-B. Improving Business Performance For SMEs: The Power Of Co-Innovation, And Business Networks Resilience In The Covid-19 Pandemic. International Journal of Electronic Commerce Studies. 2024. Vol. 15, no. 1. P. 1–24. DOI: https://doi.org/10.7903/ijecs.2290
Makerska V. O., Khomenko L. M., Pimonenko T. V. Promotion tools in small and medium enterprises: bibliometric analysis. Проблеми системного підходу в економіці. 2021. 5(85). C. 64–74. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-5-10
Павленко М., Хоменко Л. Інструменти партнерського маркетингу для малого та середнього бізнесу. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2022. №4. С. 25–36. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-03
Hossain M. R., Akhter F., Sultana M. M. SMEs in Covid-19 Crisis and Combating Strategies: A Systematic Literature Review (SLR) and A Case from Emerging Economy. Operations Research Perspectives. 2022. Vol. 9. P. 100222. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orp.2022.100222
Saura J. R., Palacios-Marqués D., Ribeiro-Soriano D. Leveraging SMEs technologies adoption in the Covid-19 pandemic: a case study on Twitter-based user-generated content. The Journal of Technology Transfer. 2023. Vol. 24. P. 1696–1722. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10023-z
Huang W., Ichikohji T. How dynamic capabilities enable Chinese SMEs to survive and thrive during COVID-19: Exploring the mediating role of business model innovation. PLOS ONE. 2024. Vol. 19, no. 5. P. e0304471. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0304471
Durst S., Henschel T. Crisis Management for Small and Medium Enterprises (SMEs) in Sweden under COVID 19 Pandemic: Business Model Innovation, Crisis Leadership and Digital Technology Tools. International Journal For Multidisciplinary Research. 2023. Vol. 5, no. 5. DOI: https://doi.org/10.36948/ijfmr.2023.v05i05.7632
Vasi M., English V. Exogenous crisis and the resilience of SMEs: exploring Open Innovation in the COVID-19 Pandemic. Louis Savenien Dupuis Journal of Multidisciplinary Research. 2023. P. 9–19. DOI: https://doi.org/10.21839/lsdjmr.2023.v2.90
Летуновська Н., Храмова К., Ясніковскі А. Вплив пандемії Сovid-19 на ринок споживчих товарів у різних регіонах: глобальні зміни маркетингових стратегій у соціальних мережах. Механізм регулювання економіки. 2024. № 2(104). С. 18–28. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2024.104.02
Gwizdak E. A CRM system implementation study for small companies : thesis. urn.kb.se. 2021. URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-450856 (дата звернення: 15.03.2025)
Pohludka M., Štverková H. The Best Practice of CRM Implementation for Small- and Medium-Sized Enterprises. Administrative Sciences. 2019. Vol. 9, no. 1. P. 22. DOI: https://doi.org/10.3390/admsci9010022
Tiutiunyk I., Chygryn O., Khomenko L. Modern digital practices for sustainable development: analysis of world experience. Economic sustainability and business practices. 2024. Vol. 1, no. 2. P. 68–75. DOI: https://doi.org/10.21272/esbp.2024.4-09
Wulandari, R., Koe, W. L. The Factors that Influence the Intention of Marketing and Technological Innovation in MSMEs. Marketing and Management of Innovations. 2022. № 4. С. 120–135. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-12
Zahoor, N., Golgeci, I., Haapanen, L., Ali, I. and Arslan, A. (2022), “The role of dynamic capabilities and strategic agility of B2B high-tech small and medium-sized enterprises during COVID-19 pandemic: Exploratory case studies from Finland”, Industrial Marketing Management, vol. 105, pp. 502–514. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.07.006
Wendt, C., Adam, M., Benlian, A. and Kraus, S. (2021), “Let’s Connect to Keep the Distance: How SMEs Leverage Information and Communication Technologies to Address the COVID-19 Crisis”, Information Systems Frontiers, vol. 24, pp. 1061–1079. DOI: https://doi.org/10.1007/s10796-021-10210-z
Hai-Ninh, D., Hoang, N.-Y. N. and Do, N.-B. (2024), “Improving Business Performance For SMEs: The Power Of Co-Innovation, And Business Networks Resilience In The Covid-19”, Pandemic. International Journal of Electronic Commerce Studies, vol. 15 no 1, pp. 1–24. DOI: https://doi.org/10.7903/ijecs.2290
Makerska, V. O., Khomenko, L. M. and Pimonenko, T. V. (2021), “Promotion tools in small and medium enterprises: bibliometric analysis”, Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 5 no 85, pp. 64–74. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-5-10
Khomenko, L. and Pavlenko, M. (2022), “Partnership Marketing Tools for Small And Medium Business”. Vìsnik Sumsʹkogo deržavnogo unìversitetu, vol. 4, pp. 25–35. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-03
Hossain, M. R., Akhter, F. and Sultana, M. M. (2022), “SMEs in Covid-19 Crisis and Combating Strategies: A Systematic Literature Review (SLR) and A Case from Emerging Economy”, Operations Research Perspectives, vol. 9, article 100222. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orp.2022.100222
Saura, J. R., Palacios-Marqués, D. and Ribeiro-Soriano, D. (2023), “Leveraging SMEs technologies adoption in the Covid-19 pandemic: a case study on Twitter-based user-generated content”, The Journal of Technology Transfer, vol. 24, pp. 1696–1722. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10023-z
Huang, W. and Ichikohji, T. (2024), “How dynamic capabilities enable Chinese SMEs to survive and thrive during COVID-19: Exploring the mediating role of business model innovation”, PLOS ONE, vol. 19 no 5, article e0304471. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0304471
Durst S., Henschel T. (2023), “Crisis Management for Small and Medium Enterprises (SMEs) in Sweden under COVID 19 Pandemic: Business Model Innovation, Crisis Leadership and Digital Technology Tools”, International Journal For Multidisciplinary Research, vol. 5 no 5. DOI: https://doi.org/10.36948/ijfmr.2023.v05i05.7632
Vasi, M., English, V. (2023), “Exogenous crisis and the resilience of SMEs: exploring Open Innovation in the COVID-19 Pandemic”. Louis Savenien Dupuis Journal of Multidisciplinary Research, pp. 9–19. DOI: https://doi.org/10.21839/lsdjmr.2023.v2.90
Letunovska, N., Khramova, K. and Yasnikovski, А. (2024), “The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Consumer Goods Market in Different Regions: Global Changes in Social Media Marketing Strategies”, Mechanism of an Economic Regulation, vol. 2 no 104, pp. 18–28. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2024.104.02
Gwizdak E. (2021), “A CRM system implementation study for small companies: thesis”, available at: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-450856 (accessed 15 March 2025).
Pohludka, M., Štverková, H. (2019), “The Best Practice of CRM Implementation for Small- and Medium-Sized Enterprises”, Administrative Sciences, vol. 9 no 1, 22 p. DOI: https://doi.org/10.3390/admsci9010022
Tiutiunyk, I., Chygryn, O. and Khomenko, L. (2024b), “Modern digital practices for sustainable development: analysis of world experience”, Economic sustainability and business practices, vol. 1 no 2, pp. 68–75. DOI: https://doi.org/10.21272/esbp.2024.4-09
Wulandari, R., Koe, W.-L. (2022), “The Factors that Influence the Intention of Marketing and Technological Innovation in MSMEs”, Marketing and Management of Innovations, vol. 13 no 4, pp. 120–135. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-12