ОСНОВНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ РЕІНЖИНІРИНГУ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ПІДПРИЄМСТВ РИТЕЙЛУ

PDF

Ключові слова

реінжиніринг
бізнес-процес
ритейл
алгоритм реінжинірингу
організація реінжинірингу

Як цитувати

Мирошниченко, Г., Штик, Ю., & Семенова, Д. (2025). ОСНОВНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ РЕІНЖИНІРИНГУ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ПІДПРИЄМСТВ РИТЕЙЛУ. Підприємництво і торгівля, (44), 36-41. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-05

Анотація

У статті досліджено ключові аспекти організації реінжинірингу бізнес-процесів підприємств ритейлу в умовах цифрової трансформації та посилення конкуренції. Розглянуто сучасні тенденції розвитку роздрібної торгівлі, зокрема вплив цифровізації, змін у споживчій поведінці, впровадження омнікальних моделей продажів та інноваційних технологій, таких як штучний інтелект, великі результати та автоматизація операцій. Обґрунтовано значення реінжинірингу як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств ритейлу, що сприяє зниженню витрат, прискоренню обробки замовлень, підвищенню ефективності управлінських рішень та забезпечує стійкість бізнес-моделі. Запропоновано алгоритм впровадження реінжинірингу, що включає аналіз поточних бізнес-процесів, визначення стратегічних цілей, застосування сучасних технологій, управління ресурсами, реалізацію змін та оцінку їх ефективності. Окреслено основні напрямки реінжинірингу в ритейлі, серед яких цифрова трансформація, модернізація логістичних систем, розвиток клієнтоорієнтованих сервісів та адаптація бізнес-моделі до динамічного ринкового середовища. Проведено структурний аналіз бізнес-процесів, що формують основу функціонування підприємства, з подальшим їх удосконаленням або трансформацією. Враховуючи специфіку ритейлу, було виділено основні категорії бізнес-процесів: процеси, безпосередньо пов’язані із забезпеченням продажів і обслуговуванням клієнтів; процеси планування та управління; ресурсні процеси; а також процеси трансформації та розвитку. Запропоновано алгоритм впровадження реінжинірингу бізнес процесів підприємств ритейлу. Визначено перспективи подальших досліджень у напрямі інтеграції штучного інтелекту, удосконалення омніканальних стратегій взаємодії із споживачами та розробки інноваційних форматів торгівлі. Окреслено практичні рекомендації щодо впровадження реінжинірингу в ритейлі, що сприятимуть підвищенню ефективності операційної діяльності, оптимізації ресурсів і покращенню рівня задоволеності клієнтів.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-05
PDF

Посилання

Hammer, M., Champy, J. Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution. 1993. URL: https://web.archive.org/web/20171025212558id_/https://content.iospress.com/download/journal-of-vocational-rehabilitation/jvr3-4-13?id=journal-of-vocational-rehabilitation%2Fjvr3-4-13

Виноградова О. В. Реінжиніринг торговельних підприємств: теорія та методологія. автореф. дис. д.е.н.: 08.06.01; Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського. Донецьк, 2006. 40 с.

Ситник Г. В. Классифікація бізнес-процесів підприємств торгівлі на основі процесного підходу. Економіка. 2012. № 5 (119). С. 54–61. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/123456789/62561/1/13-Sitnik.pdf

Продіус О. І., Найда Є. Д. Реінжиніринг бізнес-процесів як сучасна концепція управління. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 573–577. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/89.pdf/

Олексин С. М. Засади розвитку реінжинірингу бізнес-процесів підприємств оптової торгівлі. дисер. к.е.н.: 08.00.04; Львівський торговельно-економічний університет. Львів, 2018. 298 c.

Hammer, M. & Champy, J. (1993), Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution, available at: https://web.archive.org/web/20171025212558id_/https://content.iospress.com/download/journal-of-vocational-rehabilitation/jvr3-4-13?id=journal-of-vocational-rehabilitation%2Fjvr3-4-13 (accessed 18 March 2025)

Vynogradova, O. V. (2006), “Reinzhyniring torhovelnykh pidpryiemstv: teoriia ta metodolohiia” [Reengineering of retail enterprises: theory and methodology]. Abstract of the thesis for the degree of Doctor of Economics: 08.06.01; Donetsk State University of Economics and Trade named after M. Tugan-Baranovsky. Donetsk, Ukraine, 40 p.

Sytnyk, H. V. (2012), “Klasyfikatsiia biznes-protsesiv pidpryiemstv torhivli na osnovi protsesnoho pidkhodu” [Classification of business processes of retail enterprises based on the process approach], Economics, No. 5 (119), pp. 54–61, available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/123456789/62561/1/13-Sitnik.pdf (accessed 18 March 2025)

Prodius, O.I. & Naida, Y.D. (2018), “Reinzhyniring biznes-protsesiv yak suchasna kontseptsiia upravlinnia” [Business process reengineering as a modern management concept], Economy and Society, Issue 19, pp. 573–577, available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/89.pdf/ (accessed 18 March 2025)

Oleksyn, S. M. (2018), “Zasady rozvytku reinzhynirynhu biznes-protsesiv pidpryiemstv optovoi torhivli” [Principles of reengineering business processes of wholesale trade enterprises], Ph.D. Thesis in Economics: 08.00.04; Lviv Trade and Economics University. Lviv, Ukraine, 298 p.