GENDER ASPECTS OF LEADERSHIP IN SMALL ENTREPRENEURSHIP OF UKRAINE

PDF (Українська)

Keywords

small business
women
gender
female

How to Cite

HurmanО. M. (2020). GENDER ASPECTS OF LEADERSHIP IN SMALL ENTREPRENEURSHIP OF UKRAINE. Entrepreneurship and Trade, (26), 18-24. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2020-26-03

Abstract

The article is devoted to an analytical review of ways to harmonize gender processes. It is substantiated that the development of small business plays a significant role in saturating the market with consumer goods and services of daily demand, is the main sector of the market economy, forms the basis of small-scale production, and determines the pace of economic development, structure and quality of gross domestic product. It is proved that entrepreneurship provides opportunities for organizational and creative abilities, development and implementation of innovations, increasing the competitiveness of Ukrainian goods and services, as it is closely related to all spheres of society and acts as the most accurate indicator of economic and social development. The research focuses on the problems of women’s entrepreneurship in Ukraine. Women’s small business is characterized by the author as a relatively new phenomenon for the Ukrainian economy. The study of women’s issues was conducted in the context of trends in entrepreneurship, taking into account the gender approach. It is argued that the development of the economy is provided by real economic actors with their behavioral strategies, motives, values, cultural norms, and the departure from the “asexual economy” can be closer to a more adequate reflection of real social processes. Thus, the article presents statistical indicators that show the dynamic integration of women in the field of small business and determining the place of Ukraine in terms of gender gap among 153 countries. The gender ratio of sole proprietors in retail trade in Ukraine is analyzed, regional differences on the share of women and men in small business are presented. Indicators characterizing the real state of development of women’s small business in Khmelnytskyі region are demonstrated and strategic tasks for its further development are offered. As women make up more than half of the population in Ukraine, helping them to develop their businesses and grow their businesses will contribute to a more competitive economy and will be an important factor in increasing the involvement of women in socio-political affairs.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2020-26-03
PDF (Українська)

References

Журженко Т. Марґінальна економічна діяльність і місце в ній жінок. Гендерний аналіз українського суспільства. ПРООН, Представництво в Україні. Київ : Златограф, 1999. 148 с.

Коломієць О. Взаємозв’язки дітородної активності та жіночої зайнятості в розвинених країнах. Стратегічні пріоритети. 2009. № 1 (10). С. 128–136.

Стрельник О. Поняття соціального потенціалу в інтерпретації проблеми гендерної нерівності (за матеріалами соціологічних досліджень). Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2006. № 4. С. 147–160.

Суковата В. Гендерний аналіз реклами. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2002. № 2. С. 176–182.

Ісакова Н. Гендерні збіги та відмінності в діяльності й оцінках українських підприємців. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2001. № 2. С. 144–153.

Dyshkantiuk О., Salamatina S., Polishchuk L., Komarnytskyi I.,Tserklevych V., Nedobiichuk T. Modern Hotel Business Management Tools. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology. 2020. № 11 (6). P. 226–238. URL: http://www.iaeme.com/IJARET/issues.asp?JType=IJARET&VType=11&IType=6 (аccessed 25.07.2020).

Церклевич В., Коваль Л., Антошкова Н. Тренди фастфуду у першій чверті ХХІ ст.: споживацькі запити «міленіалів» та їстівний посуд. Підприємництво і торгівля : збірник наукових праць / ред. кол.: П. Куцик, В. Апопій, Б. Семак та ін. Вип. 25. Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2019. С. 45–53.

Матвійчук Т., Церклевич В., Коломієць О. Психологія споживачів кави і компетентність бариста. Вісник Львівського торговельно-економічного університету / ред. кол.: П. Куцик, Б. Семак та ін. Вип. 58. Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2019. (Економічні науки). С. 99–106.

Tserklevych V., Koval L., Kolomiiets O., Komarnitskyi I., Sheludchenkova A., Khmara M. Trends of Fast Food in the First Quarter of the XXI Century: Consumer Requests of Millennials and Utensils Edible. International Journal of Management. 2020. № 11 (7). P. 453–462. URL: http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=7 (аccessed 25.07.2020).

Koval L., Tserklevych V., Popovich O., Bukhta S., Hurman O., Komarnitskyi I. Gender Targeting of Restaurants’ Visitors – Representatives of Generation Z. International Journal of Management. 2020. № 11 (6). P. 155–162. URL: http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=6 (аccessed 25.07.2020).

Малий та середній бізнес в Україні дає 55% ВВП. 2019 / Інформаційне агентство. УНІАН. URL: https://www.unian.ua/economics/finance/10596576-maliy-ta-seredniy-biznes-v-ukrajini-daye-55-vvp-kabmin.html (дата звернення: 25.07.2020)

Смаль В. Інклюзивний розвиток бізнесу: жіноче підприємництво. Аналітичне дослідження. 2018. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/490/Woman_Business_PLEDDG_2019.pdf (дата звернення: 25.07.2020).

Peterson R., Weirmair K. Woman Entrpreneurs Economic Development Change. Journal of Development Planning. 1988. № 18.

Піжук О. Розвиток малого підприємництва як один із шляхів гармонізації гендерних процесів в Україні. Збірник наукових праць Національного університету Державної податкової служби України. 2011. № 1. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpnudps_2011_1_45 (дата звернення: 25.07.2020).

Гендерні ініціативи міст і громад України. Кращі практики та рекомендації. 2019. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/528/Gender_initiatives_in_Ukraine.pdf (дата звернення: 25.07.2020).

The Global Gender Gap Report 2020. World Economic Forum. URL: http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2020/?doing_wp_cron=1580282663.7331809997558593750000 (аccessed 25.07.2020).

Жарова Л. Глобальний гендерний розрив в 2019 році: висновки для України. Гендер в деталях. 2020. URL: https://genderindetail.org.ua/library/ekonomika/globalniy-genderniy-rozriv-v-2019-rotsi-visnovki-dlya-ukraini-1341342.html (дата звернення: 25.07.2020).

Кількість жінок-підприємців зросла за останні роки. Опендатабот. 2019. URL: https://opendatabot.ua/blog/299-8-march (дата звернення: 25.07.2020).

Zhurzhenko, T. (1999), “Marginal economic activity and the place of women in it”, Hendernyi analiz ukrainskoho suspilstva. Р. 148.

Kolomiiets, O. (2009), “Relationships between childbearing and women’s employment in developed countries”, Stratehichni priorytety. No. 1 (10), рр. 128–136.

Strelnyk, O. (2006), “The concept of social potential in the interpretation of the problem of gender inequality (according to sociological research)”, Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh. No. 4, pp. 147–160.

Sukovata, V. (2002), “Gender analysis of advertising”, Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh. No. 2, pp. 176–182.

Isakova, N. (2001), “Gender similarities and differences in the activities and assessments of Ukrainian entrepreneurs”, Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh. No. 2. pp. 144–153.

Dyshkantiuk, О., Salamatina, S., Polishchuk, L., Komarnytskyi, I., Tserklevych, V. and Nedobiichuk, T. (2020), “Modern Hotel Business Management Tools”, International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology, no. 11 (6), available at: http://www.iaeme.com/IJARET/issues.asp?JType=IJARET&VType=11&IType=6 (аccessed 25 July 2020).

Tserklevych, V., Koval, L. and Antoshkova, N. (2019), “Trends of fast food in the first quarter of the XXI century: consumer requests of millennials and utensils edible”, Pidpryiemnytstvo i torhivlia, vol. 25, pp. 45–53.

Matviichuk, T., Tserklevych, V. and Kolomiiets, O. (2019), “Psychology of coffee consumers and the competence of the barista”, Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, vol. 58, pp. 99–106.

Tserklevych, V., Koval, L., Kolomiiets, O., Komarnitskyi, I., Sheludchenkova, A. and Khmara, M. (2020), “Trends of fast food in the first quarter of the XXI century: consumer requests of millennials and utensils edible”. International Journal of Management, no. 11 (7) , available at: http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=7 (аccessed 25 July 2020).

Koval, L., Tserklevych, V., Popovich, O., Bukhta, S., Hurman, O. and Komarnitskyi, I. (2020), “Gender Targeting of Restaurants’ Visitors – Representatives of Generation Z”. International Journal of Management, no. 11 (6), available at: http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=6 (аccessed 25 July 2020).

News agency UNIAN (2019), “Small and medium business in Ukraine accounts for 55% of GDP”, available at: https://www.unian.ua/economics/finance/10596576-maliy-ta-seredniy-biznes-v-ukrajini-daye-55-vvp-kabmin.html (аccessed 25 July 2020).

Analytical research (2018), “Inclusive business development: women’s entrepreneurship”, available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/490/Woman_Business_PLEDDG_2019.pdf (аccessed 25 July 2020).

Peterson, R., Weirmair, K. (1988), “Woman Entrpreneurs Economic Development Change”. Journal of Development Planning, no. 18.

Pizhuk, O. (2011), “Development of small business as one of the ways of harmonization of gender processes in Ukraine”. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoho universytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy, no. 1, available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpnudps_2011_1_45 (аccessed 25 July 2020).

Best practices and recommendations (2019), “Gender initiatives of cities and communities of Ukraine”, available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/528/Gender_initiatives_in_Ukraine.pdf (аccessed 25 July 2020).

World Economic Forum (2020), “The Global Gender Gap Report 2020”, available at: http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2020/?doing_wp_cron=1580282663.7331809997558593750000 (аccessed 25 July 2020).

Zharova, L. (2020), “The global gender gap in 2019: conclusions for Ukraine”. Hender v detaliakh, available at: https://genderindetail.org.ua/library/ekonomika/globalniy-genderniy-rozriv-v-2019-rotsi-visnovki-dlya-ukraini-1341342.html (аccessed 25 July 2020).

Opendatabot (2019), “The number of women entrepreneurs has increased in recent years”, available at: https://opendatabot.ua/blog/299-8-march (аccessed 25 July 2020).