INFORMATION MANAGEMENT TERMINOLOGY IN THE ENTERPRISE

PDF (Українська)

Keywords

information
information process
information flow
information provision
information message

How to Cite

Abushov, T. (2023). INFORMATION MANAGEMENT TERMINOLOGY IN THE ENTERPRISE. Entrepreneurship and Trade, (38), 5-12. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-38-01

Abstract

The article analyzes the content of terms related to information management at the enterprise. To ensure the effectiveness of the management decision, it is necessary to ensure the presence of direct and feedback communication between the generator and the receiver of information. After all, information about the condition of the object is one of the reasons for making a decision to correct its condition. Such information may be of a one-time nature, but the value from the point of view of management is regular periodic information obtained as a result of monitoring of the object of management. Information is transmitted from the generator to the recipient in the form of information messages that form an information flow. The effectiveness of information transfer depends on the recipient's ability to correctly interpret and use it. The factors forming such ability include the availability of relevant experience, professional knowledge and competences, awareness of the situation at the enterprise. It is advisable to consider information management as one of the areas of personnel training in the general resource management system. Based on the analysis, an information flow scheme was built, taking into account the possibility of official and unofficial information transmission. The information flow reflects the meaningful part in the system of relationships between the subject and the management object, that is, reflecting the data/messages circulating between them. It is proved that there are no differences between the concepts of "information flow" and "management information flow". It is proposed to consider the structure of the information process at the enterprise as a set of information flows, equipment and technologies used for storing and transmitting information, as well as rules and procedures. Special attention needs to be paid to the regulation of access to information of various levels of relevant employees, as well as means of protecting information from its loss, disappearance, or input of poor quality data. The role of information and communication processes in enterprise management is clarified. Information and communication technologies make it possible to reduce the complexity of management processes due to faster data processing, as well as to reduce risks due to the avoidance of certain errors related to the "human factor".

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-38-01
PDF (Українська)

References

Іванова О. М. Характеристика та класифікація інформаційних потоків підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 13. С. 18–22.

Кирилюк О. В. Інформаційні технології в управлінні асиметрією розвитку компанії. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 3. С. 95–98.

Кондратьєв Б. О., Єршова Н. Ю. Інформаційне забезпечення управління діяльністю підприємства: теоретичні та практичні аспекти удосконалення. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/d3f93dcc-828b-4e97-a4e6-9dfb72015828/content

Обіход С. В. Імплементація інформаційно-комунікаційних технологій у систему управління бізнес-процесами вітчизняних підприємств у контексті розвитку цифрової економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2021. № 4 (98). С. 10–17. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2021-4(98)-10-17

Панасюк В. М. Сучасний інструментарій інформаційного забезпечення: обліковий та управлінський аспект. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. Вип. 2 (25). С. 412–417. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope

Варенко В. М. та ін. Системний аналіз інформаційних процесів : навч. посіб. Київ : Університет «Україна», 2013. 203 с.

Христіановський В. В. Динамічна модель інформаційної взаємодії між суб’єктами системи управління промисловим підприємством. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 3. С. 179–183.

Цюцюра М. І., Криворучко О. В., Мединська Т. М. Структура інформаційних потоків в інформаційній системі виробничого підприємства. Управління розвитком складних систем. 2019. № 37. С. 205–209. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.9783248

Щербак А. М. Особливості інформаційного управління та інформаційних процесів на промисловому підприємстві. Економіка розвитку. (Economics of Development). 2014. № 4 (72). URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecro_2014_4_24

Ivanova, O. M. (2016), “Characteristics and classification of information flows of enterprises”, Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 13, pp. 18–22.

Kyryliuk, O. V. (2019), “Information technologies in managing the asymmetry of the company's development”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 3, pp. 95–98.

Kondratiev, B. O. and Yershova, N. Iu. “Information support for enterprise activity management: theoretical and practical aspects of improvement”, available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/d3f93dcc-828b-4e97-a4e6-9dfb72015828/content

Obikhod, S. V. (2021), “Implementation of information and communication technologies in the business process management system of domestic enterprises in the context of the development of the digital economy”, Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, no. 4 (98), pp. 10–17. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2021-4(98)-10-17

Panasiuk, V. M. (2020), “Modern tools of information support: accounting and management aspect”, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 2 (25), pp. 412–417. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope

Varenko, V. M. ta in. (2013), System analysis of information processes. Universytet “Ukraina”, Kyiv, Ukraine.

Khrystianovskyi, V. V. (2020), “Dynamic model of information interaction between subjects of the industrial enterprise management system”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 3, pp. 179–183.

Tsiutsiura, M. I., Kryvoruchko, O. V. and Medynska T. M. (2019), “The structure of information flows in the information system of a manufacturing enterprise”, Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, no. 37, pp. 205–209. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.9783248

Shcherbak, A. M. (2014), “Peculiarities of information management and information processes at an industrial enterprise”, Ekonomika rozvytku, no. 4 (72), available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecro_2014_4_24