Abstract
The article examines competitive advantages as one of the criteria for transforming the competitive potential of tourism industry entities. A review of the literature on the research of the criteria for the transformation of the competitive potential of the subjects of the tourism industry was conducted. The entire article consists in the study of the evolution of views of competitive advantages as one of the criteria for the transformation of the competitive potential of of the tourist industry subjects. As a result of the conducted research, a conclusion was made about the dominance of the approach to considering the competitive advantages of the tourism industry with their division into internal and external. The structural components of the potential opportunities (capabilities) of the subjects of the tourism industry were characterized, namely the ability to effectively use the potential of the territory; the ability to produce a competitive product; the ability of the subject of the tourism industry to meet the needs of the market. The elements of the tourist infrastructure were highlighted: collective means of accommodation (hotels, camping sites, health facilities, health resorts, motels, camping sites, recreation facilities, etc.); catering establishments (cafes, bars, restaurants); transport and communication network enterprises; enterprises of the trade network. It was established that the basis of the transformed competitive potential is a fundamentally new concept-system of the tourism industry, which is built on a deep transition from one state of development of the tourism industry to a radically different one, which is characterized by certification and standardization of the quality of tourist products/services in accordance with national and international standards; the development of anti-crisis programs for the development of the tourism industry, taking into account the state of war in the country and in the post-war period; the formation of a developed competitive environment of the subjects of the tourism industry; compliance with the code of rules in the provision of tourist services; the development of new types of tourism in the post-war period; the development of the tourist industry in accordance with market needs (formation of a new "package" of tourist services in the post-war period); formation of tourist attractiveness as a "calling card" of the destination.
References
Савіцька О. П., Новоставська О. І., Савіцька Н. В. Формування конкурентного потенціалу туристичних підприємств в умовах сталого розвитку. Науковий вісник НЛТУ України. 2015. Вип. 25.9. URL: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2015/25_9/27.pdf
Підгірна В. Н., Паламарюк М. Ю., Бойчук Н. А. Менеджмент конкурентних переваг ринку туристичних послуг України. Економічний простір. 2021. № 174. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/7970/1/Pidgirna.pdf
Трегубов О. С. Особливості конкуренції в туризмі. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. № 2 (22). URL: http://dspace.wunu.edu.ua›bitstream
Чорненька Н. В. Організація туристичної індустрії. Навчальний посібник. Київ : Атіка, 2006. 264 с. URL: https://tourism-book.com/pbooks/book-39/ua/
Газуда С., Андріанова В., Салдан Т. Конкурентні переваги регіонального розвитку сфери туризму. Глобальні та національні проблеми економіки. Випуск 14. 2016. URL: http://global-national.in.ua/archive/14-2016/22.pdf
Кирилов Ю. Є., Грановська В. Г., Алєщенко Л. О. Формування конкурентних переваг суб’єктів туристичної галузі. Економіка АПК. 2020. № 5. С. 45.
Васильчак С. В., Семак С. С. Формування конкурентоспроможності туристичних підприємств у контексті забезпечення економічної безпеки. Економічний вісник Донбасу. 2014. № 3. С. 61–64.
Грабовенська С. П. Конкурентоспроможність територіальних ринків туристичних послуг в Україні : дис. канд. екон. наук : 08.00.03. Львів, 2017. 222 с.
Доценко М. С. Інновації в туризмі України. Сучасні тенденції розвитку туризму. Миколаїв : ВП «МФ КНУКІМ», 2015. URL: http://libs.mfknukim.mk.ua/bitstream/123456789/556/1/%D0%94%D0%BE%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-31-34.pdf
Гаврилюк С. П. Конкурентоспроможність підприємств у сфері туристичного бізнесу : навч. посібник. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 2006. 180 с.
Білоус С. В., Красько А. Б., Безручко Л. С. Підвищення конкурентних переваг готельно-ресторанних та туристичних підприємства за допомогою методів менеджменту. Економіка та суспільство. 2021. Випуск № 23. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/162/156
Любива Ю. О. Шляхи підвищення конкурентних переваг України на світовому ринку туристичних послуг. Суми, 2022. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/88010/1/Liubiva_bac_rob.pdf
Пурська І. Організаційно-економічний механізм створення конкурентних переваг туристичних підприємств. Вісник Львівського ун-ту. Серія Економіка. 2011. Випуск 45. С. 268–274. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/economics/article/viewFile/6929/6937.
Бошота Н. В., Папп В. В. Туристична інфраструктура та її роль у розвитку туризму в регіоні. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2017. Випуск 2 (50). URL: http://visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua/article/view/136726
Поколодна М. М., Писарева І. В. Розвиток туристської інфраструктури: регіональний аспект. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 28. URL: http://market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/33.pdf
Білозубенко В. С., Корнєєв М. В., Горб К. М. Розвиток туристичної інфраструктури країни в умовах глобалізації туризму. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/9.pdf
Лужанська Т. Ю., Качов Р. Р. Організація туристичної інфраструктури Карпатського туристичного району. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2014. № 17(12). URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/3031/1/n17-67-75.pdf
Savitska, O. P., Novostavska, O. I. and Savitska, N. V. (2015), “Formation of the competitive potential of tourist enterprises in conditions of sustainable development”, Scientific bulletin of NLTU of Ukraine, no. 25.9, available at: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2015/25_9/27.pdf (accessed: 04.05.2023).
Pidigirna, V. N., Palamaryuk, M. Yu. and Boychuk, N. A. (2021), “Management of competitive advantages of the tourist services market of Ukraine”, Economic space, no. 174, available at: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/7970/1/Pidgirna.pdf (accessed: 24.06.2023).
Tregubov, O. S. (2016), “Peculiarities of competition in tourism”, Economics and management organization, no. 2 (22), available at: http://dspace.wunu.edu.ua›bitstream (accessed: 22.05.2023).
Chorenka, N. V. (2006). “Organization of the tourist industry. Tutorial”, Kyiv, Ukraine, available at: https://tourism-book.com/pbooks/book-39/ua/ (accessed: 19.05.2023).
Gazuda, S., Andrianova, V. and Saldan, T. (2016), “Competitive advantages of regional development of tourism”, Global and national economic problems, no. 14, available at: http://global-national.in.ua/archive/14-2016/22.pdf
Kyrylov, Yu. E., Granovska, V. G. and Aleshchenko, L. O. (2020), “Formation of competitive advantages of tourism industry entities”, Economy of agro-industrial complex, no. 5, p. 45.
Vasylchak, S. V. and Semak, S. S. (2014), “Formation of competitiveness of tourist enterprises in the context of ensuring economic security”, Economic Herald of Donbass, no. 3, pp. 61–64.
Grabovenska, S. P. (2017), “Competitiveness of territorial markets of tourist services in Ukraine: diss. Ph.D. economy sciences: 08.00.03”, Lviv, Ukraine.
Dotsenko, M. S. (2015), “Innovations in tourism of Ukraine. Modern trends in tourism development”, VP “MF KNUKIM”, Mykolaiv, Ukraine, available at: http://libs.mfknukim.mk.ua/bitstream/123456789/556/1/%D0%94%D0%BE%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-31-34.pdf (accessed: 26.05.2023).
Gavrilyuk, S. P. (2006), “Competitiveness of enterprises in the field of tourism business: training. manual”, Kyiv. national trade and economy Univ., Kyiv, Ukraine.
Bilous, S. V., Krasko, A. B. and Bezruchko, L. S. (2021), “Increasing the competitive advantages of hotel-restaurant and tourist enterprises with the help of management methods”, Economy and society, no. 23, available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/162/156 (accessed: 22.05.2023).
Loves, Yu. O. (2022), “Ways to increase the competitive advantages of Ukraine in the world market of tourist services”, Sumy, Ukraine, available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/88010/1/Liubiva_bac_rob.pdf (accessed: 15.05.2023).
Purska, I. (2011), “Organizational and economic mechanism of creating competitive advantages of tourist enterprises”, Bulletin of Lviv University. Economy series, no. 45, pp. 268–274, available at: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/economics/article/viewFile/6929/6937 (accessed: 22.05.2023).
Boshota, N. V. and Papp, V. V. (2017), “Tourist infrastructure and its role in the development of tourism in the region”, Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Economy series, no. 2 (50), available at: http://visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua/article/view/136726 (accessed: 17.05.2023).
Pokolodna, M. M. and Pisareva, I. V. (2019), “Development of tourist infrastructure: regional aspect”, Market infrastructure, no. 28, available at: http://market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/33.pdf (accessed: 22.05.2023).
Bilozubenko, V. S., Korneev, M. V. and Horb, K. M. (2018), “Development of the country's tourist infrastructure in the conditions of globalization of tourism”, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/9.pdf (accessed: 12.05.2023).
Luzhanska, T. Yu. and Kachev, R. R. (2014), “Organization of the tourist infrastructure of the Carpathian tourist region”, Scientific Bulletin of Mukachevo State University, no. 17(12), available at: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/3031/1/n17-67-75.pdf (accessed: 28.05.2023).