ELEMENTS OF THE MARKETING STRATEGY FOR EXPANDING THE SCALE OF ECONOMIC ACTIVITIES OF ENTERPRISES IN THE GLOBAL MARKET

PDF (Українська)

Keywords

marketing strategy
global markets
economic activity
development
business scaling
external expansion
foreign economic activity
volume increase

How to Cite

КerodТ. (2024). ELEMENTS OF THE MARKETING STRATEGY FOR EXPANDING THE SCALE OF ECONOMIC ACTIVITIES OF ENTERPRISES IN THE GLOBAL MARKET. Entrepreneurship and Trade, (40), 49-55. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-40-07

Abstract

In the study, the problems of increasing the volume of foreign economic activity of domestic enterprises, their output and expansion in external globalized markets are updated. It is emphasized and argued that the expansion of the scale of economic activity of enterprises on global markets requires the active use of marketing tools, which should be applied in a clearly defined sequence and be oriented towards the achievement of specific goals and objectives. It has been proven that such an approach can be implemented on the basis of a modern integrated marketing strategy. The purpose of the article is to determine the set of elements of the marketing strategy for expanding the scale of economic activity of domestic enterprises on external global markets. It was determined that increasing the volume of foreign economic activity of domestic enterprises on global markets should be a carefully planned and strategically verified process, requiring strategic planning of the expansion of the products of domestic enterprises to foreign markets on the basis of an appropriate marketing strategy. It is shown that the marketing strategy for expanding the scope of the enterprise's foreign economic activity in foreign markets is a document, the implementation of the provisions of which will allow to achieve the general goal of the strategy – the promotion of the enterprise's products (services) to global markets, ensuring its implementation, consolidation in the markets, as well as obtaining a high level of loyalty of the target consumers. It was determined that the basic elements of the marketing strategy for increasing the volume of foreign economic activity of the enterprise on foreign markets are the elements of the marketing mix, as well as the functional elements of managing the formation and implementation of the strategy. A methodology for diagnosing the marketing strategy of increasing the volume of foreign economic activity of the enterprise has been developed, which involves a step-by-step verification of the strategy within the framework of the matrix: «Strategy quality – Strategy implementation».

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-40-07
PDF (Українська)

References

Васюк Т.В. Сучасні стратегії управління зовнішньоекономічною діяльністю вітчизняних підприємств. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 41. С. 324–330.

Васильців Т.Г., Городня Т.А., Лупак Р.Л. Економічні аспекти диверсифікації підприємства з використанням інноваційних інвестицій. Інтелект XXI. 2017. Вип. 1. С. 52–57.

Вівчар О.І. Основні аспекти підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Галицький економічний вісник. 2015. № 2. С. 24–30.

Гриненко О.М., Пічугіна Т.С. Маркетингова стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. 2013. № 24 (997). С. 23–28.

Джусов О.А., Прокоф’єва А.Д. Стратегічні альтернативи розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 2014. Вип. 3. С. 24–31.

Ковтун Е.О., Бондар І.О., Гуменюк А.А. Особливості розробки маркетингової стратегії для здійснення оптимізації зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 6(1). С. 169–171.

Красовська О.Ю. Маркетингові інструменти в діяльності підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 29. С. 104–108.

Кривешко О.В., Замроз М.В., Кундицька Г.С. Сучасна концепція маркетингу на вітчизняних підприємствах. Ефективна економіка. 2021. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2021/89.pdf

Шинкаренко Р.В. Сутність та особливості форм виходу підприємств на зовнішні ринки. Східна Європа: Економіка, бізнес та управління. 2018. Вип. 1 (12). С. 19–24.

Ilyash O., Lupak R., Vasyltsiv T., Trofymenko O., Dzhadan I. Modelling of the Dependencies of Industrial Development on Marketing Efficiency, Innovation and Technological Activity Indicators. Ekonomika. 2021. Vol. 100(1). Р. 94–116.

Vasiuk, T. V. (2014), Suchasni stratehii upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu vitchyznianykh pidpryiemstv, Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia, no. 41, pp. 324–330.

Vasyltsiv, T. H., Horodnia, T. A., Lupak, R. L. (2017), Ekonomichni aspekty dyversyfikatsii pidpryiemstva z vykorystanniam innovatsijnykh investytsij, Intelekt XXI, no. 1, pp. 52–57.

Vivchar, O. I. (2015), Osnovni aspekty pidvyschennia efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv, Halytskyj ekonomichnyj visnyk, no. 2, pp. 24–30.

Hrynenko, O. M., Pichuhina, T. S. (2013), Marketynhova stratehiia zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva, Aktualni problemy upravlinnia ta finansovo-hospodarskoi diialnosti pidpryiemstva, no. 24 (997), pp. 23–28.

Dzhusov, O. A., Prokofieva, A. D. (2014), Stratehichni alternatyvy rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Menedzhment innovatsij, no. 3, pp. 24–31.

Kovtun, E. O., Bondar, I. O., Humeniuk, A. A. (2016), Osoblyvosti rozrobky marketynhovoi stratehii dlia zdijsnennia optymizatsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva, Naukovyj visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, no. 6(1), pp. 169–171.

Krasovska, O. Yu. (2018), Marketynhovi instrumenty v diialnosti pidpryiemstva. Prychornomorski ekonomichni studii, no. 29, pp. 104–108.

Kryveshko, O. V., Zamroz, M. V., Kundytska, H. S. (2021), Suchasna kontseptsiia marketynhu na vitchyznianykh pidpryiemstvakh, Efektyvna ekonomika, no. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2021/89.pdf

Shynkarenko, R. V. (2018), Sutnist ta osoblyvosti form vykhodu pidpryiemstv na zovnishni rynky, Skhidna Yevropa: Ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 1 (12), pp. 19–24.

Ilyash, O., Lupak, R., Vasyltsiv, T., Trofymenko, O., Dzhadan, I. (2021), Modelling of the Dependencies of Industrial Development on Marketing Efficiency, Innovation and Technological Activity Indicators, Ekonomika, no. 100(1), pp. 94–116.