TOOLS FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF PRODUCTION AND EXPORT OF AGRICULTURAL PRODUCTS

PDF (Українська)

Keywords

agrarian export
agrarian sector of the economy
agrarian products
export activity
agrarian enterprises

How to Cite

Gavruliyk, O. (2024). TOOLS FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF PRODUCTION AND EXPORT OF AGRICULTURAL PRODUCTS. Entrepreneurship and Trade, (42), 12-18. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-42-02

Abstract

The study emphasizes the significant still unrealized potential of the domestic economy in terms of production and sale of agricultural products for export. Ukraine has good natural and climatic, human, material, technical and other resources and opportunities for increasing the effective production of high-quality agricultural products, as well as their export to foreign markets. The purpose of the study is to substantiate the effective and efficient tools and means of increasing the efficiency of domestic production and export of agricultural products. It is shown that this makes it possible to make agricultural business more efficient, develop the infrastructure of rural areas, and provide employment and income to the local population. For Ukraine, this means an increase in production volumes and GDP, additional investments, an increase in export volumes and foreign exchange earnings, a contribution to food security in European countries and even the world. It was concluded that despite the presence of positive trends to increase the volume of production and sale of domestic agricultural products for export, the existing potential here is far from being realized. The directions, mechanisms and means of increasing the volume and efficiency of production and export of agricultural products of domestic enterprises are substantiated. It was determined that the toolkit for implementing the potential of domestic production and export of agricultural products should be focused, on the one hand, on stimulating the increase in the production of agricultural products, reducing the level of its consumption intensity and increasing profitability, increasing the quality characteristics of products and their competitiveness, and, on the other hand, to increase the volume of export of agricultural products with the improvement of its spatial and structural characteristics. It has been proven that the tools of the first direction serve as: technical and technological modernization of production and processing bases, strengthening the competitiveness of exported products; improvement of financial, resource and investment support of the production base; improvement of material and technical and technological support for the production and processing of agricultural products, etc. It is substantiated that the tools of the second direction should be defined as: modernization of the organizational and management system for planning production, processing and export of agricultural products; creation of structures responsible for the local and functional integration of subjects - participants in the production and export of agricultural products; building a management system for the development of production and export infrastructure elements, etc.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-42-02
PDF (Українська)

References

Безп’ята І. Зовнішньоекономічна діяльність аграрного сектора – джерело надходження іноземних інвестицій. Економічний дискурс. 2016. Вип. 3. С. 16–25.

Брояка А.А. Адаптація зовнішньоторговельної діяльності аграрних підприємств до сучасних економічних умов. Економіка, фінанси, право. 2016. № 4/2. С. 14–20.

Васильців Т.Г., Лупак Р.Л., Волошин В.І. Стратегічні імперативи державної політики протидії гібридним загрозам і забезпечення економічної безпеки України. Економіка України. 2021. Вип. 2. С. 32–51.

Васильців Т.Г., Лупак Р.Л., Юрків Н.Я. Інституційне забезпечення розширення фінансових можливостей підприємств промисловості та АПК на регіональному рівні. Фінанси України. 2012. № 3. С. 90–101.

Гречко А.В. Імплементація зарубіжного досвіду стратегічного управління на вітчизняних підприємствах аграрного сектору. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 19. С. 146–155.

Дайновський Ю.А., Семак Б.Б., Вовчанська О. М. Стратегічне значення комунікацій як складової маркетингового потенціалу підприємства. Підприємництво і торгівля. 2018. № 22. С. 69–74.

Пітель Н.Я. Проблеми розвитку експортоорієнтованої діяльності аграрної сфери економіки України. Агросвіт. 2019. № 16. С. 25–34.

Прощаликіна А.М., Петренко Т.С. Місце України на світовому ринку продукції АПК. Агросвіт. 2018. № 11. С. 22–26.

Рахман М.С., Книш А.С. Аналіз тенденцій розвитку експортно-імпортних операцій сільськогосподарської продукції України. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 45. С. 180–184.

Сус Т., Ємець О., Мовчун С., Онишко С., Цюпа О. Формування стратегії інноваційного розвитку аграрного сектора та фінансування її реалізації. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. № 6(47). С. 150–159.

Шабатура Т. Розвиток експортного потенціалу аграрного сектору національної економіки в умовах економічної глобалізації. Економічний вісник Причорномор’я. 2021. № 1. С. 138–146.

Lupak R., Mizyuk B., Zaychenko V., Kunytska-Iliash M., Vasyltsiv T. Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2022. Vol. 8. № 1. Р. 70–88.

Bezp'iata, I. (2016), Zovnishn'oekonomichna diial'nist' ahrarnoho sektora – dzherelo nadkhodzhennia inozemnykh investytsij, Ekonomichnyj dyskurs, is. 3, pp. 16–25.

Broiaka, A. A. (2016), Adaptatsiia zovnishn'otorhovel'noi diial'nosti ahrarnykh pidpryiemstv do suchasnykh ekonomichnykh umov, Ekonomika, finansy, pravo, no. 4/2, pp. 14–20.

Vasyl'tsiv, T. H., Lupak, R. L., Voloshyn, V. I. (2021), Stratehichni imperatyvy derzhavnoi polityky protydii hibrydnym zahrozam i zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky Ukrainy, Ekonomika Ukrainy, is. 2, pp. 32–51.

Vasyl'tsiv, T. H., Lupak, R. L., Yurkiv, N. Ya. (2012), Instytutsijne zabezpechennia rozshyrennia finansovykh mozhlyvostej pidpryiemstv promyslovosti ta APK na rehional'nomu rivni, Finansy Ukrainy, no. 3, pp. 90–101.

Hrechko, A. V. (2021), Implementatsiia zarubizhnoho dosvidu stratehichnoho upravlinnia na vitchyznianykh pidpryiemstvakh ahrarnoho sektoru, Ekonomichnyj visnyk NTUU «Kyivs'kyj politekhnichnyj instytut», no. 19, pp. 146–155.

Dajnovs'kyj, Yu. A., Semak, B. B., Vovchans'ka, O. M. (2018), Stratehichne znachennia komunikatsij iak skladovoi marketynhovoho potentsialu pidpryiemstva, Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no. 22, pp. 69–74.

Pitel', N. Ya. (2019), Problemy rozvytku eksportooriientovanoi diial'nosti ahrarnoi sfery ekonomiky Ukrainy, Ahrosvit, no. 16, pp. 25–34.

Proschalykina, A. M., Petrenko, T. S. (2018), Mistse Ukrainy na svitovomu rynku produktsii APK, Ahrosvit, no. 11, pp. 22–26.

Rakhman, M. S., Knysh, A. S. (2019), Analiz tendentsij rozvytku eksportno-importnykh operatsij sil's'kohospodars'koi produktsii Ukrainy, Prychornomors'ki ekonomichni studii, is. 45, pp. 180–184.

Sus, T., Yemets', O., Movchun, S., Onyshko, S., Tsiupa, O. (2022), Formuvannia stratehii innovatsijnoho rozvytku ahrarnoho sektora ta finansuvannia ii realizatsii, Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, no. 6(47), pp. 150–159.

Shabatura, T. (2021), Rozvytok eksportnoho potentsialu ahrarnoho sektoru natsional'noi ekonomiky v umovakh ekonomichnoi hlobalizatsii, Ekonomichnyj visnyk Prychornomor'ia, no. 1, pp. 138–146.

Lupak, R., Mizyuk, B., Zaychenko, V., Kunytska-Iliash, M., Vasyltsiv, T. (2022), Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy, Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, vol. 8, no. 1, pp. 70–88.