THE USE OF OMNI-CHANNEL MARKETING FOR THE PROMOTION OF PRODUCTS OF THE FOOD INDUSTRY

PDF (Українська)

Keywords

omnichannel marketing
consumer
strategy
companies
audience
channels
communication

How to Cite

Kubashevskyi, O. (2024). THE USE OF OMNI-CHANNEL MARKETING FOR THE PROMOTION OF PRODUCTS OF THE FOOD INDUSTRY. Entrepreneurship and Trade, (42), 39-45. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-42-06

Abstract

The article examines modern features of the food industry in Ukraine, which determine approaches to the development and implementation of marketing strategies in this field. The key role of the food industry in the country's economy, its high competitiveness on foreign markets, as well as the complex structure of the industry with numerous subsectors that require specialized marketing approaches are highlighted. The research focuses on changes in the food industry, which are moving from traditional marketing strategies to a holistic and customer-centric approach known as omnichannel marketing. This new approach involves fully integrating offline and online communication channels to provide a personalized and seamless experience for customers. The research covers a variety of consumer engagement channels, including email marketing, search advertising, websites, social media, blogs, influencer marketing, and more. The article outlines specific strategies for increasing engagement and highlights the potential for future advancements in the field, such as the introduction of personalized AI assistants, chatbots, the integration of machine learning technologies, and dynamic optimization of creativity. In general, the application of an omnichannel approach is considered important in reflecting the answers to the challenges that are associated with digital transformation, which ensures the competitiveness of companies in the food industry and not only improves communication with customers, but also creates conditions for long-term and trusting relationships, which is important factor of success. Successful examples of the implementation of omnichannel marketing in the food industry of Ukraine in 2023-2024 were also given. The experience of companies that effectively integrate digital and physical communication channels, creating a continuous and satisfactory user experience, is considered. Analyzing their activities, the importance of a deep understanding of the needs of the audience is emphasized, which allows to optimize marketing efforts, increase the level of customer satisfaction and maintain consumer loyalty in the long term.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-42-06
PDF (Українська)

References

Бажеріна К.В., Гнітецький Є.В. Особливості формування інтегрованих маркетингових комунікацій для інноваційних товарів. Економіка. Управління. Інновації. Серія: Економічні науки. 2010. № 2.

Войтович С., Потапюк І. Сутність і зміст поняття «маркетингова стратегія». Економіка і регіон. 2011. № 4 (31). С. 77–81.

Герчаківський О. Аналіз впливу маркетингових комунікацій на споживачів в ритейлі: переваги та недоліки інтегрованої маркетингової стратегії. Академічні візії. 2023 № 17.

Горбащенко С. Концептуальні особливості маркетингових стратегій підприємств харчової промисловості. Ефективна економіка. 2014. № 5.

Гуменна О.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. № 1(1). С. 48–53.

Жалдак Г.П., Бичковська А.А. Інтегровані маркетингові комунікації як чинник ефективного розвитку підприємств. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2019. № 2(4). С. 4–13.

Кузьмак О. Маркетингова комунікаційна політика як інструмент забезпечення конкурентних позицій підприємства в умовах ірраціональної поведінки споживачів. Економічний форум. 2022. № 1(4). С. 74–82.

Лапчук Я.С., Дуб М.Г. Теоретико-методичні аспекти формування механізму управління маркетинговими комунікаціями підприємств в умовах цифровізації. Маркетинг і цифрові технології. 2024. № 1(8). С. 109–122.

Найбільші гравці цукрового ринку України. Agronews. URL: http://agronews.ua/node/74189

Огляд м’ясопереробної галузі України 2015–2016 рр.: інформаційно-статистичний огляд за даними Державної служби статистики України і фінансової звітності підприємств. Baker Tilly. URL: http://www.bakertilly.ua

Решетілова Т., Дронова Т., Пілова К. Формування маркетингових комунікаційних каналів для просування інноваційних товарів на промисловому ринку. Актуальні аспекти розвитку суб'єктів підприємництва в умовах глобальної економіки: моногр. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2021. 416 с.

Павленко А.Ф., Войчак А.В. та ін. Теорія і практика маркетингу в Україні: монографія / за наук. ред. д-ра екон. наук, проф., акад. АПН України А.Ф. Павленка. Київ : КНЕУ, 2005. 584 с.

Терентʼєва Н.В., Павельчук Є.О. Інтегровані маркетингові комунікації як чинник ефективного розвитку підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6. Том 1. С. 249–252.

Fill C. Marketing communications: interactivity, communities and content. Harlow: Pearson, 2009.

Fois D. Omnichannel CX: How to overcome technology's artificial divide and succeed at being seamless. Forbes. 2018. Available at: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/06/15/omnichannel-cx-how-to-overcome-technologys-artificial-divide-and-succeed-at-being-seamless/?sh=5a6d9fff3205

KLASS (n.d.). About us. Available at: https://klassmarket.ua/uk/about-us

Schultz D.E. Integrated Marketing Communications. Journal of Promotion Management. 1992. No. 1(1). Р. 99–104.

Bazherina, K. V. and Hnitetskyi, E. V. (2010), Osoblyvosti formuvannia intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii dlia innovatsiinykh tovariv, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia: Ekonomichni nauky, no.(2).

Voitovych, S. and Potapiuk, I. (2011), Sutnist i zmist poniattia "marketynhova stratehiia", Ekonomika i rehion, no. (4), pp. 77–81.

Herchakivskyi, O. (2023), Analiz vplyvu marketynhovykh komunikatsii na spozhyvachiv v ruteili: perevahy ta nedoliky intehrovanoi marketynhovoi stratehii, Akademichni vizii, no. (17).

Horbashchenko, S. (2014), Kontseptualni osoblyvosti marketynhovykh stratehii pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti, Efektyvna ekonomika, no. (5).

Humenna, O. V. (2016), Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu v systemi intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii, Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky, no. 1(1), pp. 48–53.

Zhaldak, G. P. and Bychkovska, A. A. (2019), Intehrovani marketynhovi komunikatsii yak chynnyk efektyvnoho rozvytku pidpryiemstv. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii, no. 2(4), pp. 4–13.

Kuzmak, O. (2022), Marketynhova komunikatsiina polityka yak instrument zabezpechennia konkurentnykh pozytsii pidpryiemstva v umovakh irratsionalnoi povedinky spozhyvachiv. Ekonomichnyi forum, no. 1(4), pp. 74–82.

Lapchuk, Y. S. and Dub, M. G. (2024), Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia mekhanizmu upravlinnia marketynhovymy komunikatsiiamy pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii, Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, no. 1(8), pp. 109–122.

Naibilshi hravtsi tsukrovoho rynku Ukrainy (n.d.) Agronews, available at: http://agronews.ua/node/74189

Ohliad miasopererobnoi haluzi Ukrainy 2015–2016 rr.: informatsiino-statystychnyi ohliad za danymy Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy i finansovoi zvitnosti pidpryiemstv (n.d.) Baker Tilly, available at: http://www.bakertilly.ua

Reshetilova, T., Dronova, T. and Pilova, K. (2021), Formuvannia marketynhovykh komunikatsiinykh kanaliv dlia prosuvannia innovatsiinykh tovariv na promyslovomu rynku. Aktualni aspekty rozvytku subiektiv pidpryiemnytstva v umovakh hlobalnoi ekonomiky: monohrafiia, Vydavets Bila K.O., Dnipro, Ukraine.

Pavlenko, A. F., Vojchak, A. V. et al. (2005) Teoriia i praktyka marketynhu v Ukraini: monohrafiia, KNEU, Kyiv, Ukraine.

Terent’eva, N. V. and Pavelchuk, E. O. (2021), Intehrovani marketynhovi komunikatsii yak chynnyk efektyvnoho rozvytku pidpryiemstva, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6 (1), pp. 249–252.

Fill, C. (2009), Marketing communications: interactivity, communities and content, Pearson, Harlow, Great Britain.

Fois, D. (2018), Omnichannel CX: How to overcome technology's artificial divide and succeed at being seamless, Forbes, available at: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/06/15/omnichannel-cx-how-to-overcome-technologys-artificial-divide-and-succeed-at-being-seamless/?sh=5a6d9fff3205

KLASS (n.d.) About us, available at: https://klassmarket.ua/uk/about-us

Schultz, D. E. (1992), Integrated Marketing Communications, Journal of Promotion Management, no. 1(1), pp. 99–104.