ENTREPRENEURSHIP IN A CHANGING BUSINESS ENVIRONMENT: BUSINESS DEVELOPMENT STRATEGIES

PDF (Українська)

Keywords

entrepreneurship
changing business environment
development strategies
enterprise management
competitiveness
innovation
digital transformation
economic instability
business models

How to Cite

Tiahunova, N. (2025). ENTREPRENEURSHIP IN A CHANGING BUSINESS ENVIRONMENT: BUSINESS DEVELOPMENT STRATEGIES. Entrepreneurship and Trade, (44), 52-60. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-07

Abstract

The article examines the current challenges and new opportunities facing enterprises in the face of rapid changes in the economic, technological, social and environmental environments. The key influencing factors are analyzed in detail, including innovation, digitalization of business processes, integration of global markets, as well as the transformation of consumer preferences and behavior, which necessitate the need for enterprises to respond promptly. The author emphasizes the importance of enterprises' adaptability to dynamic market conditions, focusing on the development of strategies capable of ensuring sustainability and competitiveness in the long term. In particular, the paper explores methods for modeling possible business development scenarios, implementing flexible business models, and integrating sustainable development principles into key aspects of operational activities. An important direction is the development of strategic partnerships aimed at jointly overcoming challenges and maximizing the synergistic effect. The article emphasizes the need for a balance between short-term adaptation measures, such as cost optimization and crisis management, and long-term strategies that include investments in human capital development, the introduction of innovative technologies, and increased management efficiency. The author draws attention to enterprises that, thanks to a strategic approach to adaptation, were able not only to maintain their market positions, but also to achieve growth in the face of global economic turbulence. The findings highlight the importance of implementing crisis management tools, strategic planning, and active engagement with key stakeholders. The application of these approaches helps to increase the adaptability of enterprises, preserve their competitive advantages, and ensure long-term sustainability. The article will be useful for a wide range of scholars, business professionals, managers, and practitioners who seek to improve their performance while remaining relevant and effective in a changing business environment.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-07
PDF (Українська)

References

Варналій З. С. Основи підприємництва: навч. посіб. Київ : Знання–Прес, 2002. 239 с.

Гетьман О., Шаповал В. Економіка підприємства : [навч. посіб.]. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 488 с.

Головінов М. І., Литвинов О. І. Стратегія розвитку підприємства: сутність і ознаки. Науковий вісник НЛТУ. 2011. № 21. С. 224–228.

Дикань В. Л., Зубенко В. О., Маковоз О. В. Стратегічне управління : навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2013. 272 с.

Козлова І. М., Костіна О. М. Чинники внутрішнього середовища стратегічного розвитку підприємства. Інтелект XXI. 2019. № 3. С. 60–66.

Костін Ю. Д., Ущаповський К. В. Прийняття рішень менеджменту в електроенергетичному виробництві. Modern problems of management: economics, education, health and pharmacy : II International Scientific Conference : 23-27.10.2014 : materials / The Academy of Management and Administration in Opole. Opole : Publishing House WSZiA, 2014. P. 42–44.

Курликова А. В. Розробка корпоративної стратегії з урахуванням функціональних орієнтирів компанії. Економіка та бізнес. Вісник ОДУ. 2012. № 8 (144). С. 43–47.

Концептуальні засади стратегічного управління конкурентними перевагами підприємств. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. 2017. № 18. С. 250–255.

Надточій І. І. Сутністо-змістова характеристика бізнес-процесів та особливості управління ними. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 4 (2). С. 102–111.

Олійник Л.В., Кузнєцова А.П. Методологічні засади формування стратегії розвитку підприємства. Економiка i органiзацiя управлiння. 2018. № 3 (31). С. 118–126.

Педченко Н., Шимановська-Діанич Л. Підходи до оцінки ефективності та результативності діяльності торговельного підприємства: сучасний погляд. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2019. № 1 (135). С. 71–77.

Покропивний С.Ф., Колот В.М. Підприємництво: стратегія, організація, ефективність : навч. посіб. К. : КНЕУ, 1998. 352 с.

Рудницький С.І. Організація системи послуг в торгівлі на ринках. Торгівля, комерція, підприємництво. 2018. № 7. С. 143–146.

Саєнко М.Г. Стратегія підприємства : навч. посіб. Тернопіль : ТАЙП, 2010. 223 с.

Свистович М.Б. Сутність та основні поняття стратегічного планування. Державне управління: теорія та практика. 2013. №. 2. С. 37–43.

Сисоєва К. Фактори конкурентоспроможності підприємства: підходи і складові. Економічні науки. 2010. № 12(73). С. 283–287.

Фролова Г. І. Ринкове конкурентне середовище торговельних мереж в Україні. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2014. № 4 (28). С. 54–59.

Varnalii, Z. S. (2002), Osnovy pidpryiemnytstva: navch. posib. [Basics of entrepreneurship: study. manual], “Znannia-Pres”, Kyiv, Ukraine.

Hetman, O. and Shapoval, V. (2010), Ekonomika pidpryiemstva : navch. posib. [Enterprise economics: study manual] Center of educational literature, Kyiv, Ukraine.

Holovinov, M. I. and Lytvynov, O. I. (2011), “Enterprise development strategy: essence and features”, Naukovyi visnyk NLTU, vol. 21, pp. 224–228.

Dykan, V. L., Zubenko, V. O. and Makovoz, O. V. (2013), Stratehichne upravlinnia: navch. posib. [Strategic management: education. manual], TSU, Kyiv, Ukraine.

Kozlova, I. M. and Kostina, O. M. (2019), “Factors of the internal environment of strategic development of the enterprise”, Intelekt XXI, vol. 3, pp. 60–66.

Kostin, Yu. D., and Ushchapovskyi, K. V. (2014), “Management decision-making in power generation”, Modern problems of management: economics, education, health and pharmacy : II International Scientific Conference : 23-27.10.2014 : materials / The Academy of Management and Administration in Opole. Opole : Publishing House WSZiA, pp. 42–44.

Kurlykova, A. V. (2012), “Development of a corporate strategy taking into account the company's functional guidelines”.Ekonomika ta biznes. Visnyk ODU, vol. 8 (144), pp. 43–47.

Conceptual principles of strategic management of competitive advantages of enterprises (2017) Mykolaivskyi natsionalnyi universytet imeni V.O. Sukhomlynskoho, vol. 18, pp. 250–255.

Nadtochii, I. I. (2020), “Essential and substantive characteristics of business processes and features of their management”, Visnyk KhNAU. Seriia : Ekonomichni nauky, vol. 4 (2), pp. 102–111.

Oliinyk, L. V. and Kuznietsova, A. P. (2018), “Methodological principles of formation of enterprise development strategy”, Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vol. 3 (31), pp. 118–126.

Pedchenko, N. and Shymanovska-Dianych, L. (2019), “Approaches to the evaluation of the efficiency and effectiveness of the activity of a trading enterprise: a modern view”, Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, vol. 1 (135), pp. 71–77.

Pokropyvnyi, S. F. and Kolot, V. M. (1998), Pidpryiemnytstvo: stratehiia, orhanizatsiia, efektyvnist : navch. posib. [Entrepreneurship: strategy, organization, efficiency: training. Manual], KNEU, Kyiv, Ukraine.

Rudnytskyi, S. I (2018), “Organization of the system of services in trade on the markets ”, Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo, vol. 7, pp. 143–146.

Saienko, M. H. (2010), Stratehiia pidpryiemstva : navch. posib. [Enterprise strategy: training. Manual], TAIP, Ternopil, Ukraine.

Svystovych, M. B. (2013), “The essence and basic concepts of strategic planning”, Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, vol. 2, pp. 37–43.

Sysoieva, K. (2010), “Factors of enterprise competitiveness: approaches and components”, Ekonomichni nauky, vol. 12(73), pp. 283–287.

Frolova, H. I. (2014), “Market competitive environment of trade networks in Ukraine”, Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 4 (28), pp. 54–59.