THE INFLUENCE OF THE ENVIRONMENT OF THE DEVELOPMENT PROJECT ON THE CHOICE OF MARKETING TOOLS

PDF (Українська)

Keywords

development project
marketing
marketing tools
project implementation environment
anticipatory approach
proactive adaptability

How to Cite

Fisunenko, P., & Anferov, A. (2025). THE INFLUENCE OF THE ENVIRONMENT OF THE DEVELOPMENT PROJECT ON THE CHOICE OF MARKETING TOOLS. Entrepreneurship and Trade, (44), 61-69. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-08

Abstract

The article is devoted to the study of the influence of the environment of the development project implementation on the choice of marketing tools. In the current turbulent environment, its influence on the activities of business entities can have decisive consequences. When developing a marketing strategy and building a system of marketing tools for developers implementing complex development projects involving significant investments and risks, the influence of the environment of their implementation must be taken into account. The purpose of the article was to study the influence of the environment on the effectiveness of the development project implementation and to build an approach to the choice of marketing tools for the development project, taking into account the environment of its implementation. The dynamics of the indicator of business confidence in construction in Ukraine were analyzed, statistical data were analyzed on the assessment of the influence of factors on the activities of enterprises in construction and the predictability of the business situation in this industry were determined. The main trends in the change in expectations of construction enterprises during the period under study were determined. It was found that the operating environment of enterprises related to construction can be defined as extremely unpredictable and poorly predictable. The main approaches of scientists to structuring the enterprise environment and choosing methods for its assessment are considered. It is proposed to use an anticipatory approach to making managerial decisions regarding the formation of the selection of marketing tools in development. It is proposed to take into account the prioritization of marketing tools by the nature of their impact on the adaptation of the project to environmental conditions. It is established that the adaptation of a development project to the environmental conditions of its implementation can be passive, active and proactive. The constructed approach allows taking into account the priority of marketing tools capable of ensuring proactive adaptation of the development project to environmental changes, as well as the developer's resource limitations. The main prospects for further research are identified, namely: determining the theoretical and methodological foundations for a comprehensive assessment of the impact of a system of marketing tools built using an anticipatory approach on the riskiness of development activities.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-08
PDF (Українська)

References

Багорка М. О., Кадирус І. Г., Юрченко Н. І. Дослідження та аналіз факторів середовища підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. Вип. 1(4). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-4-04-02 (дата звернення: 22.03.2025)

Демиденко С. Л. Особливості стратегічного аналізу середовища підприємства. Ефективна економіка. 2015. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290 (дата звернення: 22.03.2025)

Кривобок К. В. Групування факторів середовища та їх вплив на адаптаційні процеси підприємств в умовах кризи. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Т.7. № 1. С. 143–149. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-17 (дата звернення: 22.03.2025)

Петков О. І. Економічна ефективність підприємств та фактори впливу на неї. Український журнал прикладної економіки. 2021. Т. 6. № 1. С. 392–399. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-1-47 (дата звернення: 22.03.2025)

Rayevnyeva O. V., Brovko O. I., and Rui Su. A Study of the Influence of Environmental Factors on the Economic Behavior of the Enterprise. Business Inform. 2023. Vol. 8. Pp. 193–198. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-8-193-198 (дата звернення: 22.03.2025)

Решетняк Т. І., Бабіч Ю. Е. Методи аналізу зовнішнього середовища підприємства: ключові акценти та обмеження. Вчені записки КНЕУ. 2016. Вип. 17. С. 74–82. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8bc1a3b5-56d9-4a56-b9ec-fa8246201988/content (дата звернення: 22.03.2025)

Халіна В., Сліпець А. Дослідження впливу зовнішнього середовища на діяльність будівельного підприємства. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-48 (дата звернення: 22.03.2025)

Павловські Г. Розвиток системи менеджменту підприємства: діагностичний та антисипативний підходи. Бізнес Інформ. 2017. № 3. C. 380–384. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2017-3_0-pages-380_384.pdf (дата звернення: 22.03.2025)

Колосов А. М., Чеботарьов Є. В. Антисипативний менеджмент – дієва концепція розробки і реалізації політики повоєнного відновлення України. Економічний вісник Донбасу. 2023. № 2 (72). С. 162–171. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-162-171 (дата звернення: 22.03.2025)

Мельник О. Г., Адамів М. Є., Злотнік М. Л. Розвиток теоретико-прикладних засад антисипативного менеджменту на вітчизняних підприємствах в умовах Європейської інтеграції. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2016. № 858. С. 30–37.

Тульчинська С. О., Шашин О. Ю. Впровадження антисипативних методів в управління ризиками на виробничих підприємствах. Агросвіт. 2024. № 24. С. 67–72. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.24.67 (дата звернення: 22.03.2025)

Статистична інформація. Макроекономічна статистика. Очікування будівельних підприємств щодо перспектив розвитку їх ділової активності за видами економічної діяльності (2015-2025). Державна служба статистики України : офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 22.03.2025)

Bahorka, M. O., Kadyrus, I. H. and Yurchenko, N. I. (2022), “Research and analysis of enterprise environmental factors”, Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, [Online], vol. 1(4), DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-4-04-02 (accessed 22 March 2025)

Demydenko, S. L. (2015), “Peculiarities of strategic analysis of enterprise environment”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290 (accessed 22 March 2025)

Kryvobok, K. V. (2022), “Grouping of environmental factors and their impact on the adaptation processes of enterprises in times of crisis”, Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, [Online], vol. 7, no. 1, pp. 143–149, DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-17 (accessed 22 March 2025)

Petkov, O. I. (2021), “Economic efficiency of enterprises and factors influencing it”, Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, [Online], vol. 6, no. 1, pp. 392–399, DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-1-47 (accessed 22 March 2025)

Rayevnyeva, O. V., Brovko, O. I. and Rui Su (2023), “A Study of the Influence of Environmental Factors on the Economic Behavior of the Enterprise”. Business Inform, [Online], vol. 8, pp. 193–198, DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-8-193-198 (accessed 22 March 2025)

Reshetniak, T. I. and Babich, Yu. E. (2016), “Methods of analyzing the external environment of an enterprise: key focuses and limitations”, Vcheni zapysky KNEU, [Online], vol. 17, pp. 74–82, available at: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8bc1a3b5-56d9-4a56-b9ec-fa8246201988/content (accessed 22 March 2025)

Khalina, V. and Slipets, A. (2024), “Research on the influence of the external environment on the activities of a construction enterprise”, Ekonomika ta suspilstvo, [Online], vol. 63, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-48 (accessed 22 March 2025)

Pavlovski, H. (2017), “Development of the enterprise management system: diagnostic and anticipatory approaches”, Biznes Inform, [Online], vol. 3, pp. 380–384, available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2017-3_0-pages-380_384.pdf (accessed 22 March 2025)

Kolosov, A. M. and Chebotarov, Ye. V. (2023), “Anticipatory management - an effective concept for the development and implementation of the policy of post-war reconstruction of Ukraine”, Ekonomichnyi visnyk Donbasu, [Online], vol. 2 (72), pp. 162–171, DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-162-171 (accessed 22 March 2025)

Melnyk, O. H., Adamiv, M. Ye. and Zlotnik, M. L. (2016), “Development of theoretical and applied principles of anticipatory management at domestic enterprises in the context of European integration”, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, vol. 858, pp. 30–37.

Tulchynska, S. O. and Shashyn, O. Yu. (2024), “Implementation of anticipatory methods in risk management at manufacturing enterprises”, Ahrosvit, [Online], vol. 24, pp. 67–72, DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.24.67 (accessed 22 March 2025)

Official website of the State Statistics Service of Ukraine (2025) “Statistical information. Macroeconomic statistics. Expectations of construction companies regarding the prospects for the development of their business activity by type of economic activity (2015-2025)”, available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 22 March 2025)