RATIONALIZATION OF THE STRUCTURE OF THE EDUCATIONAL NETWORK IN THE CONTEXT OF THE EFFICIENCY OF THE USE OF FINANCIAL RESOURCES OF TERRITORIAL COMMUNITIES

PDF (Українська)

Keywords

financial resources
educational network
territorial communities

How to Cite

Khirivskyi, R. (2025). RATIONALIZATION OF THE STRUCTURE OF THE EDUCATIONAL NETWORK IN THE CONTEXT OF THE EFFICIENCY OF THE USE OF FINANCIAL RESOURCES OF TERRITORIAL COMMUNITIES. Entrepreneurship and Trade, (46), 134-142. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-46-15

Abstract

The article considers the problem of rationalizing the structure of the educational network of territorial communities of Ukraine in the context of the effective use of financial resources. In the context of the decentralization reform and the expansion of the powers of local self-government bodies, the issue of optimal expenditure management becomes particularly relevant. Territorial communities receive a significant share of resources for social needs, in particular, for education, which limits their opportunities for capital investments and the implementation of socio-economic development programs. In this context, the rationalization of the school network is considered as a tool for reducing the financial burden on the budgets of communities and the state. The demographic and financial aspects of the functioning of secondary education institutions are analyzed using the example of the Lviv region. A statistical analysis of the number of students, birth rates and fertility rates is conducted, which indicates a significant reduction in the contingent of schoolchildren over the past three decades. At the same time, the area of school premises per student has increased, which indicates a decrease in the actual occupancy of classes. The analysis of educational subventions showed that communities with under-enrolled schools spend significantly more per student, which creates direct pressure on the financial capacity of local budgets. A negative correlation was established between the average number of students in classes and the amount of educational subvention per student, which was confirmed by the conducted correlation-regression analysis (R2=0.7542), demonstrating that more than 75% of funding fluctuations are explained by changes in class occupancy. The study allowed classifying territorial communities of Lviv region according to the index of financial capacity of the school network into “green”, “orange” and “red” zones. Only seven communities belong to the “green zone”, where a financial reserve is formed for the development of the material and technical base of schools, while more than 56% of communities fall into the “red zone”, which indicates a high level of financial burden due to low actual class occupancy. The conclusions emphasize that optimizing the educational network is critically necessary to ensure the effective use of financial resources and save budget funds. At the same time, the optimization process should take into account social aspects: ensuring accessibility of education, transforming under-enrolled schools into centers of cultural life, and targeted investment of the released funds in the development of rural areas. Rationalization of the school network should become an integral part of the development strategy of territorial communities, contribute to improving the socio-demographic situation, and increase the efficiency of local financial resource management.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-46-15
PDF (Українська)

References

Беновська Л. Виклики та фінансові можливості розвитку територіальних громад в умовах війни. Галицький економічний вісник. 2024. Том 86. № 1. С. 25-32.

Беновська, Л. Я. Інструменти оптимізації освітньої мережі. Галицький економічний вісник. Тернопіль : ТНТУ, 2021. Т. 70, № 3. С. 7-15.

Державна служба статистики України. Народжуваність, смертність та середня очікувана тривалість життя. URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/m_w/arh_nsotj_nas.htm (дата звернення: 11.09.2025).

Дятленко, С. Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі на 2021 рік. Проект «Децентралізація». URL: https://decentralization.ua/news/13212 (дата звернення: 22.09.2025).

Застрожнікова, І., & Безугла, Л. Майбутнє освіти в територіальних громадах: покращення кадрового потенціалу та оптимізація шкільних мереж. Економіка та суспільство, 2022. № (35). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-26 (дата звернення: 16.09.2025).

Колісник, Н. Як зростуть витрати громад, які залишать малокомплектні ліцеї, та що із цим робити. Проект «Децентралізація». URL: https://decentralization.ua/news/19370 (дата звернення: 27.09.2025).

Міністерство освіти і науки України. Освітні індикатори: національна перспектива. URL: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYmE4NDExNWEtODhiZi00ODE2LWEyZmItZWEwOTA2NmYyZmViIiwidCI6IjcxNmVkNjRjLTI2ZTItNGI5ZS04Yjg4LTcyZjllZDlhNWU4MyIsImMiOjl9 (дата звернення: 30.09.2025).

Міністерство фінансів України. У 2024 році видатки на освіту становили 348,4 млрд гривень. URL: https://www.mof.gov.ua/uk/news/minfin_u_2024_rotsi_vidatki_na_osvitu_stanovili_3484_mlrd_griven-5017 (дата звернення: 29.09.2025).

Міністерство юстиції України. Статистична інформація щодо державної реєстрації актів цивільного стану. URL: https://minjust.gov.ua/actual-info/stat_info (дата звернення: 20.09.2025).

Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 245). Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1088-2017-%D0%BF#n10 (дата звернення: 14.09.2025).

Постанова Кабінету Міністрів України від 14 березня 2025 р. № 290. Порядок та умови надання у 2025 році освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) в частині створення сучасного освітнього простору. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/67d/81c/798/67d81c798aa85005842977.pdf (дата звернення: 17.09.2025).

Трансформація моделей управління освітою в територіальних громадах: стан, проблеми, перспективи: колективна монографія / За заг.ред. Клясен Н. Л., Пушкарьова Т.О. Kиїв: ТОВ НВП «Росток А. В. Т.», 2022. 428 с.

Чикало, І. В. Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації. Економічний простір. 2020. № (156), С. 104-108. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-18 (дата звернення: 09.09.2025).

Benovska, L. (2024), ‘Challenges and financial opportunities for the development of territorial communities in wartime’, Galician Economic Bulletin, Vol. 86, No 1, pp. 25-32.

Benovska, L. Y. (2021), ‘Tools for optimizing the educational network’, Galician Economic Bulletin, Vol. 70, No.3, pp. 7-15, TNTU, Ternopil, Ukraine.

State Statistics Service of Ukraine. Birth rate, mortality and average life expectancy, Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/m_w/arh_nsotj_nas.htm (accessed September 11, 2025).

Dyatlenko, S. (2021), Index of financial capacity of the school educational network for 2021. Project ‘Decentralization’, Available at: https://decentralization.ua/news/13212 (accessed September 22,2025).

Zastrozhnikova, I. and Bezugla, L. (2022), ‘The future of education in territorial communities: improving human resource potential and optimizing school networks’, Economy and Society, no. (35), DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-26. (accessed September 16, 2025).

Kolisnyk, N. (2025), How will the costs of communities that will leave understaffed lyceums increase, and what to do about it. Project ‘Decentralization’, Available at: https://decentralization.ua/news/19370 (accessed 27 September 2025).

Ministry of Education and Science of Ukraine, Educational indicators: national perspective, Available at: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYmE4NDExNWEtODhiZi00ODE2LWEyZmItZWEwOTA2NmYyZmViIiwidCI6IjcxNmVkNjRjLTI2ZTItNGI5ZS04Yjg4LTcyZjllZDlhNWU4MyIsImMiOjl9 (accessed September 30, 2025).

Ministry of Finance of Ukraine. In 2024, education expenditures amounted to 348.4 billion hryvnias, Available at: https://www.mof.gov.ua/uk/news/minfin_u_2024_rotsi_vidatki_na_osvitu_stanovili_3484_mlrd_griven-5017 (accessed September 29, 2025).

Ministry of Justice of Ukraine, Statistical information on state registration of civil status acts, Available at: https://minjust.gov.ua/actual-info/stat_info (accessed September 20, 2025).

Cabinet of Ministers of Ukraine, Resolution No. 1088 of 27 December 2017 (as amended by Resolution No. 245 of 5 March 2024) “Formula for distributing educational subventions between local budgets”, Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1088-2017-%D0%BF#n10 (accessed September 14, 2025).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2025), Resolution No. 290 of 14 March 2025 “Procedure and conditions for providing educational subventions from the state budget to local budgets (from the special fund of the state budget) in 2025 in terms of creating a modern educational space”, Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/67d/81c/798/67d81c798aa85005842977.pdf (accessed September 17, 2025).

Klyasen, N. L. and Pushkareva, T. O. (eds.) (2022), Transformation of education management models in territorial communities: state, problems, prospects, LLC NVP ‘Rostok A. V. T., Kyiv, Ukraine.

Chykalo, I. V. (2020), ‘Formation of a capable educational network of united territorial communities of the region under conditions of decentralization’, Economic Space, no. (156), pp. 104-108, DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-18 (accessed September 9, 2025).