MARKETING APPROACHES IN MANAGEMENT OF SALES ACTIVITY OF WHOLESALE TRADE ENTERPRISES

PDF (Українська)

Keywords

marketing activity
marketing management
marketing system
wholesale trade enterprises
business environment
purchase
sales
marketing service

How to Cite

Bahorka, M., Kadyrus, I., & Yurchenko, N. (2021). MARKETING APPROACHES IN MANAGEMENT OF SALES ACTIVITY OF WHOLESALE TRADE ENTERPRISES. Entrepreneurship and Trade, (28), 7-14. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-01

Abstract

The article summarises the main approaches to the organisation of marketing activities of wholesale trade enterprises. It is established that in modern business conditions there are profound changes in approaches to sales activity of the enterprise: focus on consumer inquiries, fierce competition, essential influence of scientific and technical progress on all spheres of life have defined that the basis of sales activity of wholesale trade enterprises is marketing activity and marketing management. The problems faced by wholesalers are highlighted: problems of product policy formation, balance of interests of market participants, insufficient information on markets and new technologies, adaptation to dynamic changes in the environment, effective management of material, human resources and sales of goods. These risk factors for the operation of wholesale enterprises in conditions with a high level of uncertainty of the future. Practical recommendations for the organisation of sales activities of wholesale trade enterprises based on marketing management decisions have been developed. To ensure the efficiency of sales activities, it is proposed to carry out a number of measures: to make organisational changes within the enterprise, to ensure the management of purchasing and sales activities of the enterprise, to achieve open dialogue between process participants, to develop vertical, horizontal and integrated marketing systems. It is established that it is necessary for the company to create a marketing-oriented structure, which, along with managers, will include marketing specialists who will strengthen the work on marketing research, analytical work, the use of marketing tools. This structural unit will be able to optimise and coordinate the work between all departments of the enterprise. It is established that the introduction of a marketing approach in the practice of wholesale trade enterprises is a reserve for improving the efficiency of the available resource potential, and especially marketing to ensure its competitiveness and sustainable development.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-01
PDF (Українська)

References

Богославець Г. М., Трубей О. М. Проблеми та перспективи розвитку підприємств оптової торгівлі України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 5(2). С. 28–32.

Кравченко М. С. Аналіз сучасного стану розвитку торгівельної галузі України. Вісник Приазовського державного технічного університету. 2016. Вип. 31. Т. 2. С. 139–145.

Організація торгівлі : підручник / В. В. Апопій та ін. ; 2-е вид., перероб. та доп. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 616 с.

Мордвінцева Т. В. Управління маркетинговою діяльністю підприємства в сучасних умовах. Держава та регіони. Серія «Економіка і підприємництво». 2006. № 3. С. 209–211.

Гузенко Г. М. Управління та вдосконалення маркетингової діяльності на підприємстві. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 12. С. 227–234.

Чайка І. П. Сучасна концепція маркетингового управління діяльністю підприємства. Економічний аналіз. 2017. Т. 27. № 1. С. 257–262.

Трішкіна Н. І. Підвищення ефективності управління товаропостачання на підприємствах оптової торгівлі. Молодий вчений. 2014. № 12(15). С. 140–143.

Bohoslavets', H. M. and Trubey, O. M. (2014), “Problemy ta perspektyvy rozvytku pidpryyemstv optovoyi torhivli Ukrayiny”, Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Economic Sciences, № 5(2), s. 28–32.

Kravchenko, M. S. (2016), “Analiz suchasnoho stanu rozvytku torhivel'noyi haluzi Ukrayiny”, Bulletin of the Azov State Technical University: a collection of scientific papers, № 31(2), s. 139–145.

Apopiy, V. V., Mishchuk, I. P. and Rebyts'kyy, V. M. (2005), Orhanizatsiya torhivli, Center for Educational Literature, Kyiv, Ukraine.

Mordvintseva, T. V. (2006), “Upravlinnya marketynhovoyu diyal'nistyu pidpryyemstva v suchasnykh umovakh”, State and regions. Series: Economics and Entrepreneurship, № 3, s. 209–211.

Huzenko, H. M. (2017), “Upravlinnya ta vdoskonalennya marketynhovoyi diyal'nosti na pidpryyemstvi”, Economy and society, № 12, s. 227–234.

Chayka, I. P. (2017), “Suchasna kontseptsiya marketynhovoho upravlinnya diyal'nistyu pidpryyemstva”, Economic analysis, № 1, vol. 27, s. 257–262.

Trishkina, N. I. (2014), “Pidvyshchennya efektyvnosti upravlinnya tovaropostachannya na pidpryyemstvakh optovoyi torhivli”, Young scientist, № 12(15), s. 140–143.