Abstract
The article clarifies the essence and presents the substantive characteristics of the digital economy as the basis for the latest developments in doing business. It is proposed to define the digital economy, growing on the basis of information economy as its continuation in a new capacity after an unprecedented and destructive technological breakthrough as a result of the fourth industrial revolution, characterised by nonlinear (exponential) speed of innovation, depth and scale of digital penetration and systems. The necessity of structural transformation of business processes and search of new models of doing business with the use of digital technologies is justified. There are generalised the parameters of the influence of digitalisation of the economy on qualitative transformations in the ways of organising and doing business, its marketing strategies; providing business with resources; production and transaction costs, which in the digital sector are sharply reduced or just disappear; network effect and economies of scale that are becoming global. In the process of studying the impact of the digital economy on the development of entrepreneurship, the main changes that have occurred in the business environment under the influence of “digitalisation” are identified, in particular such as: changes in the strategy of customer relations; new conditions in working with clients; changes in competition; new sources of profit and factors of competitiveness; new forms of business; changes in the business environment in the digital community. New business models have been found to emerge in the digital economy through the creation and development of innovative technologies. Among the most relevant business models that can be used by both new and existing business structures in the digital economy, there are the following models: e-commerce; crowdsourcing; free services; partnership; additional offers; personalised mass goods; rental services for cars, bicycles, electric scooters, scooters, etc. using digital technologies, etc. In general, these business models provide for doing business in the digital space and are able to provide companies with certain advantages: a narrow market segment, low costs, constant interaction with the consumer and so on.
References
Андерсон А. А., Симсерт О. Р. Покупки: низкие оценки, постоянные клиенты и обман. Журнал маркетинговых исследований. 2014. №51 (3). С. 249–269.
Апалькова В. В. Концепція розвитку цифрової економіки в Євросоюзі та перспективи України. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 2015. Вип. 4. С. 9–18.
Коляденко С. В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні та світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2016. № 6. С. 105–112.
Краус Н. М., Клаус К. М. Інноваційне табло України. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2017. № 6. URL: http://www.easterneuropeebm.in.ua/6-2017-ukr.
Криворучко О. С., Краус Н. М. Імперативи формування та домінанти розвитку цифрової економіки у сучасному парадигмальному контексті. Парадигмальні зрушення в економічній теорії ХІХ ст. : ІІІ Міжнародна науково-практична конференція, 2–3 лист. 2017 р. : тези доповідей. Київ: КНУ ім. Т. Шевченка, 2017. С. 681–685.
Куприяновский В. П., Добрынин А. П., Синягов С. А. Целостная модель трансформации в цифровой экономике – как стать цифровыми лідерами. International Journal of Open Information Technologies. 2017. Т.5. № 1. С. 26–33.
Ламбертон Э. А., Стивен М. Т. Тематическое исследование цифровых, социальных сетей и мобильного маркетинга. Исследование эволюции с 2000 по 2015 год и повестка дня для будущих исследований. Журнал маркетинга. 2016. 80 (6). С. 146–172.
Сафрончук М. В. Цифровая поступь революции (четвертая промышленная революция и цифровая трансформация). Экономика и управление: проблемы, решения. 2017. № 11. Т. 5. С. 52–56.
Anderson, A. A. and Simsert, O. R. (2014), “The concept of digital economy development in the European Union and prospects of Ukraine”, Zhurnal marketingovykh issledovaniy, № 51 (3), s. 249–269.
Apalʹkova, V. V. (2015), “Shopping: low ratings, regular customers and deception”, Visnyk Dnipropetrovsʹkoho universytetu. Seriya: Menedzhment innovatsiy, № 4, s. 9–18.
Kolyadenko, S. V. (2016), “Digital economy: prerequisites and stages of formation in Ukraine and the world”, Menedzhment: aktualʹni pytannya nauky i praktyky, № 6, s. 105–112.
Kraus, N. M. and Klaus, K. M. (2017), “Innovation scoreboard of Ukraine”, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya, № 6, available at: http://www.easterneuropeebm.in.ua/6-2017-ukr
Kryvoruchko, O. S. and Kraus, N. M. (2017), Imperatives of formation and dominants of digital economy development in modern paradigmatic context, Paradyhmalʹni zrushennya v ekonomichniy teoriyi ХІХ st.: III Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya, KNU im. T. Shevchenka, Kyiv, Ukraine.
Kupriyanovskiy, V. P., Dobrynin, A. P. and Sinyagov, S. A. (2017), “A holistic model of transformation in the digital economy – how to become digital leaders”, International Journal of Open Information Technologies, № 5 (1), s. 26–33.
Lamberton, E. A. and Stiven, M. T. (2016), “A case study of digital, social networks and mobile marketing. A study of evolution from 2000 to 2015 and an agenda for future research”, Zhurnal marketinga, № 80 (6), s. 146–172.
Safronchuk, M. V. (2017), “The digital pace of the revolution (the fourth industrial revolution and digital transformation)”, Ekonomika i upravleniye: problemy, resheniya, № 11, s. 52–56.