Abstract
The article considers the assortment policy of the food enterprise which is the core of the action in the products sales, around which other steps are formed related to the conditions of raw materials purchase and methods of finished products promoting from producer to consumer. Assortment policy tasks are formulated to determine the advantages in increasing and diversifying the assortment of food products in the main components of its formation, optimising the assortment, which will be the best in terms of increasing profits, availability of resources, sales growth and new markets development. Skilful formation of the optimal assortment will provide the basis for effective manufacturing as well as help maintain the desired profit. The main tasks of assortment policy, advantages of diversification of food products, components of assortment formation system, including directions of its formation are determined. The issues of reduction and expansion of the assortment along with the increase of its commodity volume stabilisation, improvement and harmonisation are considered. It is recommended that after assessing the quality of goods in each of the markets it is necessary to remove unprofitable products, taking into account the combined information from all enterprises where it is manufactured, to determine real sales and economic efficiency level, which will provide the manufacturer with positive dynamics. Products that are economically inefficient may be withdrawn, although they may be in some demand. The main methods of forming the assortment of enterprise products are considered. The method of forming the assortment based on the study of the features of the product platform and the method of optimising the structure of the assortment in the presence of a number of limitations are described. The procedure for optimising the assortment of products can be reduced to solving a system of inequalities (constraints). Among the most characteristic restrictions inherent in most enterprises, we can highlight the following: restrictions on sales; restrictions on production capacity; restrictions on the availability of resources; price restrictions. Other types of restrictions can be calculated as well. The last thing to define is the optimisation criterion for the produced constraints. As a rule, the maximum marginal profit of the enterprise acts as an indicator for which the structure of the assortment is optimised.
References
Беленов О. Н., Бугаева Т. М. Типология методов управления ассортиментом продукции. Современная экономика: проблемы и решения. 2016. № 1. С. 69–76.
Гармідер Л. Д., Самай І. О. Дослідження формування товарного асортименту підприємства. Академічний огляд. 2016. № 1. С. 111–118.
Герасимова Л. М., Асмарян А. С. Асортимент товарів: сучасні проблеми управління. URL: http://www.rusnauka.com/23_WP_2011/Economics/10_91123.doc.htm.
Гончар Л. А., Холодова О. Ю. Управління асортиментом і якістю товарів як підсистема торговельного підприємства. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/torgovl....va.html.
Діденко Є. О., Савельєв Д. С. Управління асортиментною політикою підприємства. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3910.
Красовська Т. В. Методичні засади формування механізму товарного асортименту на виробничих підприємствах. Економіка та держава. 2016. № 2. С. 67–71.
Кузнєцов П. В., Парфентенко І. А., Балагула Д. П. Маркетингове управління асортиментом продукції підприємства в умовах інформаційної економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. Вип. 49. С. 198–204.
Немков В. А. Методические основы формирования ассортиментной политики промышленного предприятия. Современные аспекты экономики. 2013. № 13(41). C. 145–155.
Смольянінов А. Методи аналізу асортиментного портфеля підприємства. URL: http://www.iteam.ru/publications/marketing/section_28/article_2963.
Степанюк Н. С., Петриченко З. С. До питання формування асортиментної політики торговельного підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 1. Т. 1. С. 202–204.
Троян А. В. Особливості асортиментної політики підприємства в сучасних умовах господарювання. Ефективна економіка. 2014. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2708.
Хоптюк А., Кравчук Є. Теоретичні аспекти управління обсягом та асортиментною структурою товарообороту торговельного підприємства. Формування ринкових відносин в Україні. 2014. № 10. С. 84–90.
Шира Т. Б. Функціональний аспект управління асортиментом у комерційній діяльності. Наукові записки Української академії друкарства. Серія «Економічні науки». 2016. № 1. С. 63–73. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzec_2015_1_11.
Шумкова О., Глубока І. Окремі аспекти управління товарним асортиментом підприємства. Вісник СНАУ. 2010. № 5/1. С. 64–69.
Бардаш М. С., Хоменко О. І. Асортиментна політика підприємства та шляхи її вдосконалення. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5288
Belenov, O. N. and Buhaeva, T. M. (2016), “Typolohyia metodov upravlenyia assortymentom produktsyy”, Sovremennaia ekonomyka: problemy y reshenyia, № 1, s. 69–76.
Harmider, L. D. and Samaj, I. O. (2016), “Doslidzhennia formuvannia tovarnoho asortymentu pidpryiemstva”, Akademichnyj ohliad, № 1, s. 111–118.
Herasymova, L. M. and Asmarian, A. S. Asortyment tovariv: suchasni problemy upravlinnia, available at: http://www.rusnauka.com/23_WP_2011/Economics/10_91123.doc.htm.
Honchar, L. A. and Kholodova, O. Yu Upravlinnia asortymentom i iakistiu tovariv iak pidsystema torhovel'noho pidpryiemstva, available at: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/torgovl....va.html.
Didenko, Ye. O. and Savel'iev, D. S. (2015), “Upravlinnia asortymentnoiu politykoiu pidpryiemstva”, Efektyvna ekonomika, № 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3910.
Krasovs'ka, T. V. (2016), “Metodychni zasady formuvannia mekhanizmu tovarnoho asortymentu na vyrobnychykh pidpryiemstvakh”, Ekonomika ta derzhava, №2, s. 67–71.
Kuznietsov, P. V., Parfentenko, I. A. and Balahula, D. P. (2015), “Marketynhove upravlinnia asortymentom produktsii pidpryiemstva v umovakh informatsijnoi ekonomiky”, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, № 49, s. 198–204.
Nemkov, V. A. (2013), “Metodycheskye osnovy formyrovanyia assortymentnoj polytyky promyshlennoho predpryiatyia”, Sovremennye aspekty ekonomyky, № 13 (41), s. 145–155.
Smol'ianynov, A. Metody analizu asortymentnoho portfelia pidpryiemstva, available at: http://www.iteam.ru/publications/marketing/section_28/article_2963.
Stepaniuk, N. S. and Petrychenko, Z. S. (2011), “Do pytannia formuvannia asortymentnoi polityky torhovel'noho pidpryiemstva”, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu, № 1. T. 1, s. 202–204.
Troian, A. V. (2014), “Osoblyvosti asortymentnoi polityky pidpryiemstva v suchasnykh umovakh hospodariuvannia”, Efektyvna ekonomika, №1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2708.
Khoptiuk, A. and Kravchuk, Ye. (2014), “Teoretychni aspekty upravlinnia obsiahom ta asortymentnoiu strukturoiu tovarooborotu torhovel'noho pidpryiemstva”, Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, № 10, s. 84–90.
Shyra, T. B. (2016), “Funktsional'nyj aspekt upravlinnia asortymentom u komertsijnij diial'nosti”, Naukovi zapysky [Ukrains'koi akademii drukarstva]. Seriia : Ekonomichni nauky, № 1, s. 63–73, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzec_2015_1_11.
Shumkova O. and Hluboka I. (2010), “Okremi aspekty upravlinnia tovarnym asortymentom pidpryiemstva”, Visnyk SNAU, № 5/1, s. 64–69.
Bardash, M. S. and Khomenko, O. I. (2016), “Asortymentna polityka pidpryiemstva ta shliakhy yii vdoskonalennia”, Efektyvna ekonomika, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5288.