Abstract
Approaches for determination of essence of corporate social responsibility (CSR) have been analysed in the article. In particular, there is provided comparison of various formulations of corporate social responsibility by world classic scientists of CSR and by the Concept of realisation of state politics in the sphere of development of socially responsible business in Ukraine are presented in the article. There is provided research according to the question of level of transparency and information openness about corporate social responsibility among the five biggest domestic taxpayers. Based on elaboration of literature sources there were determined functions of corporate social responsibility, coincidence of its integration in the company’s activity, benefits, which stakeholders will get in the result of its implementation on the enterprise, and difficulties that may occur in this process. According to mentioned above, the main goal of the article is to find out the correct level of development of corporate social responsibility and level of openness of information based on the theoretical information about the essence of the corporate social responsibility and how well domestic companies represent its components. The next task of the article is determination whether there exists a tendency of development of information openness among domestic companies, which directions are the most popular for improvement. Based on this information, there is formed a list of recommendations according to possible steps, that companies can made in order to improve its position on the market, in particular, by better CSR. There was conducted the analysis of fulfilment with information about corporate social responsibility, using the information from companies’ web-sites and determined the level of quality of this information, in other words, not only proved the existence of this information but also the description of what this information is about and how suitable and comfort company is for its stakeholders, whether its development is appropriate in different ways (technical, ecological, sociological etc.). This research would be useful for further elaboration of models of corporate social responsibility development and for those companies that seek to improve its leader positions among peer companies.
References
Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.
Харчук В. Ю. Генезис поняття «гармонійний розвиток суб’єктів господарювання». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2020. Вип. 2. № 2. С. 154–168.
Holme R., Watts, Ph. Corporate social responsibility : making good business sense. World Business Council for Sustainable Development. 2020. C. 39. URL: http://www.ceads.org.ar/downloads/Making%20good%20business%20sense.pdf.
Friedman M. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine. 1970. URL: https://cutt.ly/mk6GY6E .
Концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 66-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text.
Грицина Л. А. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств: зарубіжний та вітчизняний досвід. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 10(1). С. 99.
Соціальна відповідальність : навчальний посібник / О. Є. Кузьмін та ін. Львів : Львівська політехніка, 2016. 328 с.
Баюра Д. Корпоративна соціальна відповідальність у системі корпоративного управління. Україна: аспекти праці. 2009. С. 21.
Сардак С.Е., Гасленко К.С. Внутрішня корпоративна соціальна відповідальність: теоретичні і прикладні аспекти. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 12. С. 342–347.
Бобко Л.О. Сучасний стан та перспективи розвитку корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Ефективність державного управління. 2016. С. 41.
Дейч М.Є. Міжнародний досвід розвитку корпоративної соціальної відповідальності та можливості його адаптації до умов України. Демографія, економіка праці, соціальна економіка та політика. 2011. С. 13.
Індекс прозорості компаній України – 2019. Київ, 2020. С. 64. URL: https://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2020/11/Transp_index_2019_ua_full_web-2.pdf.
Індекс прозорості сайтів українських компаній – 2017 / укладачі: А. Зінченко, Н. Резнік, М. Саприкіна. Київ : Юстон, 2018. С. 28. URL: https://cutt.ly/Xk6GNnL.
Бочарова А.Н., Щепіліна А. Показники рівня розвитку корпоративної соціальної відповідальності на автотранспортних підприємствах. Економіка транспортного комплексу. 2017. № 30. С. 85. URL: http://etk.khadi.kharkov.ua/article/view/136775/133808.
Топ-100 найбільших компаній України за сумою сплати податкових платежів за 2019 рік. Бізнес в офіційних цифрах. 2020. URL: https://cutt.ly/Sk6GJC9.
Документи АТ «Укрзалізниця». URL: https://www.uz.gov.ua/about/documents_jsc/.
Звіт про управління компанії «ПрАТ «Філіп Морріс Україна». URL: https://www.pmi.com/markets/ukraine/uk/about-us/overview.
Сталий розвиток компанії АТ «УкрГазВидобування». URL: https://ugv.com.ua/uk/page/stalij-rozvitok.
Діяльність ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ». URL: https://www.energoatom.com.ua/ua/actvts-16.
Соціальна позиція компанії АТ «КБ «ПриватБанк». URL: https://privatbank.ua/about/social.
Kotler, Ph. (2005), Corporatyvna socialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoga bilshe dobra dlia vashoi kompanii ta suspilstva, Standard, Kyiv, Ukraine.
Kharchuk, V. Yu. (2020), Genesys poniattia “harmoniynyi rozvytok subjektiv gospodariuvannia”, Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, № 2, s. 154–168.
Holme, R. and Watts, Ph. (2020), Corporate social responsibility : making good business sense : World Business Council for Sustainable Development, available at: http://www.ceads.org.ar/downloads/Making%20good%20business%20sense.pdf
Friedman, M. (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits : The New York Times Magazine, available at: https://cutt.ly/mk6GY6E
Kontseptsia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi spryiannia rozvytkusotsialno vidpovidalnogo biznesu d Ukraini na period do 2030 roku: Rozporiadgennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.01.2020 р. [The concept of realization of state politics in the sphere of promotion of development of socially responsible business in Ukraine for the period till 2030 year], № 66-р, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text
Grytsyna, L. A. (2016), “Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid”, Naukovyi visnyk Ezhgorodskogo natsionalnogo universytetu, № 10(1), p. 99.
Kuzmin, O. Ye. (2016), Sotsialna vidpovidalnist: navchalnyi posibnyk, Vydavnytstvo Lvivskoi Politechniky, Lviv, Ukraine.
Bayura, D. (2009), “Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist u systemi korporatyvnogo upravlinnia”, Ukraina : aspekty pratsi.
Sardak, S. E. and Gaslenko, K. S. (2017), “Vnutrishnia korporatyvna sotsialna vidpovidalnist : teoretychni i prykladni aspekty, Economics and society, Ed. 12, p. 342-347.
Bobko, L. O. (2016), “Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini”, The effectiveness of state management.
Deich, M. Ye. (2011), “Mizhnarodnyi dosvid rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti ta mozhlyvosti yogo adaptatsii do umov Ukrainy”, Demography, labour economics, social economics and politics.
Index prozorosti kompaniy Ukrainy 2019, available at: https://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2020/11/Transp_index_2019_ua_full_web-2.pdf
Index prozorosti saitiv ukrainskyh kompaniy – 2017 (2018) [Index of transparency of web-sites of Ukraianian companies – 2017] Edited by Zinchenko A., Reznik N., Saprykina M.; Vydavnytsvo “Yuston”, available at: https://cutt.ly/Xk6GNnL
Bocharova, A. N. and Schepilina, A. (2017), “Pokaznyky rivnia rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti na avtotransportnyh pidpryiemstvah”, Economy of transport complex, № 30, p. 85, available at: http://etk.khadi.kharkov.ua/article/view/136775/133808
Top-100 naibilshyh kompaniy Ukrainy za sumoyu splaty podatkovyh platezhiv za 2019 (2020). Rating: Business in official numbers, available at: https://cutt.ly/Sk6GJC9
Dokumentatsia AT “Ukrzaliznytsia”, available at: https://www.uz.gov.ua/about/documents_jsc/
Zvit pro upravlinnia kompanii PrAT “Philip Morris Ukraina”, available at: https://www.pmi.com/markets/ukraine/uk/about-us/overview
Stalyi rozvytok AT “UkrGasVydobuvannia”, available at: https://ugv.com.ua/uk/page/stalij-rozvitok
Diyalnist DP “NAEK ENERGOATOM”, available at: https://www.energoatom.com.ua/ua/actvts-16
Sosialna pozytsia AT KB “PryvatBank”, available at: https://privatbank.ua/about/social