Abstract
The article considers the development of regional tourism as a socio-economic phenomenon of a single, integrated socio-economic system, where economics and sociology are its main subsystems. In the study of the organizational and economic mechanism of management of the tourism industry in the regions, a systematic approach is applied. It is determined that organizational and economic processes in the tourism industry in the regions are the movement of elements of the social system, its subsystems, any social object and are carried out under the influence of internal and external conditions; the construction of organizational and economic management mechanism in the tourism industry of the region is influenced by social changes in the dynamics. Each organizational and economic mechanism in the tourism industry of the region consists of several stages, which differ in content and mechanisms, ways of interconnection of components, which determines its direction and pace at this stage. The characteristic features of organizational and economic processes in the tourist industry of the region are determined, which allow to consider it as the core, the central moment of the socio-cultural situation in the region. In the theoretical aspect, qualitative changes produced by organizational and economic processes in the tourism industry of the region are divided into horizontal and vertical levels. Based on the methodology of organizational and economic processes in the tourism industry of the region, the organizational and economic processes in tourism are defined and a system of factors influencing organizational and economic processes (social system) on the development of tourism industry and tourism in the region as a whole is considered. Substantiating tourism as a category of social and mass, the main numerous factors, the impact of which can determine the level of tourist demand, are identified, namely general economic factors (welfare of society and increase of free time), socio-demographic factors (age structure, family structure, income and education level of the population, the ratio of urban and rural population), factors of cultural and socio-psychological nature.
References
Василькевич Л. О. Організаційно-економічний підхід до визначення сутності і структури механізму формування моделі поведінки споживачів в умовах туристичної сфери. Інноваційна економіка. 2012. № 3. С. 126–129.
Кондрацька Л. Організаційно-економічний механізм використання курортно-рекреаційних зон Тернопільської області. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Географія. 2010. № 2. Вип. 28. С. 140–147.
Паламарчук О. М. Сутність та формування організаційно-економічного механізму управління конкурентоспроможністю підприємства. Економічний вісник університету. 2011. № 17/2. С. 333–342.
Шиманська В. В. Конкурентоспроможність туристичного комплексу Житомирщини. Економіка. Управління. Інновації. 2010. № 2. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/eui/2010_2/10shvvtkzh.pdf.
Гелей Л. О. Шляхи підвищення якості управління підприємством. Вісник Львівського інституту економіки і туризму. 2011. № 2. С. 35–38.
Трохимець О. І., Шелеметьєва Т. В. Практика стратегічного планування в системі управління розвитком туризму в Україні. Держава та регіони. Серія «Економіка та підприємництво». 2018. № 4(103). С. 70–78.
Щепанський Е. Програмно-цільовий метод державного регулювання розвитком туристично-рекреаційної сфери. URL: http://www.univer.km.ua/visnyk/1616.pdf (дата звернення: 16.01.2019).
Швец И. Ю. Пространственно-региональная кластеризация туристического комплекса. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 65–73.
Vasylkevych, L. O. (2012), “Organizational and economic approach to determining the nature and structure of the mechanism of forming a model of consumer behavior in the tourism sector ”, Innovatsiina ekonomika, № 3, s. 126–129.
Kondratska, L. (2010), “Organizational and economic mechanism of using resort and recreational areas of Ternopil region”, Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu: heohrafiia, № 2(28), s. 140–147.
Palamarchuk, O. M. (2011), “The essence and formation of organizational and economic mechanism for managing the competitiveness of the enterprise”, Ekonomichnyi visnyk universytetu: zb. nauk. prats uchenykh ta aspirantiv, Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody, № 17/2, s. 333–342.
Shymanska, V. V. (2010), “Competitiveness of the tourist complex of Zhytomyr region”, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii: elektronne naukove fakhove vydannia [Online], № 2, available at: http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/eui/2010_2/10shvvtkzh.pdf. (accessed 4 April 2021).
Helei, L. O. (2011), “Ways to improve the quality of enterprise management”, Visnyk Lvivskoho instytutu ekonomiky i turyzmu: zb. nauk. Statei, № 2, s. 35–38.
Trokhymets, O. I. and Shelemetieva, T. V. (2018), “The practice of strategic planning in the management system of tourism development in Ukraine”, Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, № 4 (103), s. 70–78.
Shchepanskyi, E. (2016), “Program-target method of state regulation by the development of the tourist and recreational sphere”, available at: http://www.univer.km.ua/visnyk/1616.pdf (accessed 4 April 2021).
Shvets, Y. Yu. (2011), “Spatial-regional clustering of the tourist complex”, Marketynh i menedzhment innovatsii, № 2, s. 65–73.