Abstract
The article presents the definition and significance of intangible cultural heritage (ICH). The author identifies the unresolved parts of the general problem of using ICH in tourism. Examples of research by domestic and foreign scientists of intangible culture as a tourist resource are considered. The practices of using elements of ICH in tourism in Turkey, Spain, and the common element of Nowruz, as suggested by several countries of the Muslim world, are presented, which is relevant for the development of the national tourism industry. Particular emphasis is placed on the successful experience of the world leader in tourism, Spain. In this country, a large number of elements of the ICH have become tourist magnets and, without prejudice to the communities that bear intangible culture, demonstrate a harmonious example of the balance of preservation and popularization. The algorithm of interaction between state authorities, their subdivisions, and public organizations in the process of identifying elements of intangible culture and supporting their vital activity, respectively, in accordance with the acts adopted by UNESCO, is demonstrated in the form of a diagram. The author examines the concept of a tourist product of a territory with an emphasis on its attractiveness based on intangible cultural heritage. The article discusses the idea of using intangible cultural heritage, which has the potential to create a brand of the territory around which a tourist location is formed and conditions for the formation of a tourist cluster are created. For this purpose, a quantitative and, partially, qualitative analysis of elements of intangible cultural heritage in all regions of Ukraine was conducted. The content of the preservation lists for the period 2018-2023 both in individual regions and in the National List, including the elements accepted and submitted for consideration to the UNESCO Representative List from Ukraine, is considered. The paper considers the need for the practical formation of an algorithm that can be used to determine the use of intangible cultural heritage elements in tourism. At the same time, the author emphasizes the impossibility of misusing ICH for the purpose of obtaining excessive and illegal profits by tour operators and commercialization of elements.
References
Базисні тексти Конвенції ЮНЕСКО 2003 року. URL: https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts-_2022_version-EN_.pdf (дата звернення 19.08.2023).
Безносюк О.І. Нематеріальна культурна спадщина в якості сучасного туристичного ресурсу на прикладі Іспанії. Географія та туризм. 2021. № 64. С. 13–20.
Вадува Л., Петроман К., Марін Д., Петроман Й. Доступний туризм. Lucrări Științifice Management Agricol. 2021. Том 23. № 1. С. 258–264. URL: https://lsma.ro/index.php/lsma/article/view/1974/pdf (дата звернення 04.11.2023).
Вадува Л., Петроман К., Марін Д., Петроман Й. Етнічний туризм – нішева форма сталого туризму. Квестус 2021. №4/1. С. 258–270. URL: http://www.quaestus.ro/en/wp-content/uploads/2012/02/Loredana-Vaduva2.pdf (дата звернення 05.11.2023).
Гарбера, О.Є. Територіальний брендинг як інструмент підвищення конкуренто спроможності туристичної дестинації. Ефективна економіка. 2016. № 10. С. 82–86.
Дервіші, що кружляють. URL: http://surl.li/ogtap (дата звернення 05.12.2023).
Мазаракі А.А., та ін. Інновінг в туризмі: монографія / за заг. ред. А.А. Мазаракі. Київ : Київський національний торгово-економічний університет, 2013. 532 с.
Міністерство культури та інформаційної політики пропонує внести у списки ЮНЕСКО ще три елементи нематеріальної культурної спадщини. 2022. URL: http://surl.li/ogtae (дата звернення 19.08.2023).
Порядок ведення Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України. URL: http://surl.li/kxkrh (дата звернення 15.10.2023).
Про затвердження примірного зразка форми облікової картки об’єкта (елемента) нематеріальної культурної спадщини України та визначення об’єктів нематеріальної культурної спадщини: наказ Міністерства культури України від 14.12.2012 р. № 1521. 2012. URL: https://uccs.org.ua/natsionalnyj-reiestr-obiektiv/ (дата звернення 15.10.2023).
Про приєднання України до Конвенції про охорону нематеріальної культурної спадщини: Закон України від 06.03.2008р. № 132. Відомості Верховної Ради України. 2008. №. 16. Ст. 153.
Річардс Г. Атлас культурного туризму. Бібліографія. ATLAS. 2021. 23 с. URL: http://surl.li/ogsym (дата звернення 26.11.2023).
Френкель. І., Фетисов І. Елементи нематеріальної культурної спадщини України. Київ : Твори, 2018. 152 с.
Річардс Г. Місце, культура та якість життя. 2023. С. 37–48. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-31513-8_4
OECD Library 2022. Тенденції та політика ОЕСР у сфері туризму 2022. Іспанія. URL: http://surl.li/ogszr (дата зверненя 21.11.2023).
Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. (2003). Available at: https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts-_2022_version-EN_.pdf (accessed August 19, 2023).
Beznosiuk, O. І. (2021) Intangible cultural heritage as a modern tourist resource on the example of Spain. Geography and tourism, vol. 64, рр.13–20. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2021.64.13-20/
Văduva L., Petroman C., Marin D., Petroman I. (2021) Accessible tourism. Lucrări Științifice Management Agricol. vol. XXIII (1), рр. 258–264. Available at: https://lsma.ro/index.php/lsma/article/view/1974/pdf (accessed November 4, 2023).
Văduva L, Petroman C., Marin D. and Petroman I. (2021) Ethnic tourism a niche form of sustainable tourism. Quaestus, vol. 4, рр. 258–270, Available at: http://www.quaestus.ro/en/wp-content/uploads/2012/02/Loredana-Vaduva2.pdf (accessed November 5, 2023).
Garbera O. Ye. (2016) Branding as an instrument of tourism destination territorial competitiveness. Efficient economy, vol. 10, рр. 82–86.
Whirling Dervishes. (2023). Available at: https://guides.evertravel.me/posts/29-kruzhaschiesya-dervishi (accessed December 12, 2023).
Mazaraki A. A., Melnychenko S. V., Mykhailichenko H. I., Tkachenko T. I. etc. (2016) Innovation in tourism [Innovinh v turyzmi]: monohrafiia / in general ed. A. A. Mazaraki, National University of Trade and Economics. Kyiv.
The Ministry of Culture and Information Policy proposes adding three more elements of intangible cultural heritage to the UNESCO. (2022). Available at: http://surl.li/ogtae (accessed August 19, 2023).
Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine (2023) Procedure for maintaining the National List of Elements of the Intangible Cultural Heritage of Ukraine. Available at: http://surl.li/kxkrh (accessed October 15, 2023).
On Approval of the Sample Form of the Record Card of an Object (Element) of the Intangible Cultural Heritage of Ukraine and Definition of the Objects of Intangible Cultural Heritage: Order of the Ministry of Culture of Ukraine of 14.12.2012, No. 1521. (2012). Available at: https:/uccs.org.ua/natsionalnyj-reiestr-obiektiv (accessed October 15, 2023).
On Ukraine's accession to the Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage: Law of Ukraine of 06.03.2008 No. 132. (2008) Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, no. 16, article 153.
Richards Greg (2021) Creative Tourism Bibliography. ATLAS. 23 p. Available at: http://surl.li/ogsym (accessed November 26, 2023).
Frenkel I., Fetysov I. (2018) Elementy nematerialʹnoyi kulʹturnoyi spadshchyny Ukrayiny [Elements of intangible cultural heritage of Ukraine]. Tvory, Kyiv, Ukraine.
Richards Greg (2023) Place, culture and quality of life. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-31513-8_4
OECD Tourism Trends and Policies 2022. Spain. (2022). Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/fbfbf269-en/index.html?itemId=/content/component/fbfbf269-en#section-d1e100594 (accessed November 21, 2023).