ІНТЕГРАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИМ БІЗНЕСОМ: СТРАТЕГІЧНІ РІШЕННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ В УМОВАХ ТУРБУЛЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА

PDF

Ключові слова

інноваційні технології
цифрова трансформація
готельно-ресторанний бізнес
стратегічне управління
штучний інтелект
автоматизація
аналітика даних

Як цитувати

Дишкантюк, О. В., & Власюк, К. В. (2025). ІНТЕГРАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИМ БІЗНЕСОМ: СТРАТЕГІЧНІ РІШЕННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ В УМОВАХ ТУРБУЛЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (13), 81-87. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-13-11

Анотація

У статті досліджено стратегічні аспекти інтеграції інноваційних технологій у сферу готельно-ресторанного бізнесу в умовах зростаючої ринкової нестабільності та технологічного прориву. Визначено сучасні наукові підходи до цифрової трансформації управління, проаналізовано актуальні міжнародні кейси впровадження таких технологій, як штучний інтелект, аналітика великих даних, блокчейн та автоматизація. Систематизовано стратегічні перспективи їх застосування, очікувані результати та механізми реалізації. Сформульовано практичні рекомендації для готельно-ресторанної індустрії України щодо поетапної цифровізації та підвищення стійкості бізнесу. Виокремлено напрями для подальших досліджень із фокусом на адаптацію інновацій до українських реалій.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-13-11
PDF

Посилання

ALLSAFE, an enhanced label that ensures complete peace of mind in our hotels. Accor Group. 2022. URL: https://group.accor.com/en/news-stories/allsafe-enhanced-label-safety

Banyeva I., Kushniruk V., Harbar H., Ivanenko T., Pavliuk S. Innovative Management Strategies for Hotel and Restaurant Businesses and Tourism: A Catalyst for Economic Growth (March 16, 2025). OIDA International Journal of Sustainable Development, 18 (10), 175-186, 2025. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5296948

Giannoukou I. Revolutionizing Hospitality: Strategic Integration of Innovation Management Embracing Technological Innovation for Enhanced Customer Experiences. Technium Business and Management. 2024. №7. Р. 24–39. DOI: https://doi.org/10.47577/business.v7i.10585

Hilton’s Connected Room Experience. Hilton Newsroom. URL: https://www.hilton.com/en/connecting-rooms/

Kotter, J.P. Leading change: Why transformation efforts fail. IEEE Eng. Manag. Rev. 2009. № 37. Р. 42-48.

Sakovska O., Kozhukhіvska R., Reznik N., Chuchmii I., Naherniuk D., Tereshchuk N. The Role of Innovative Technologies in Improving the Management of Consumer Behavior in the Hotel and Restaurant Business. In: Alareeni, B., Hamdan, A. (eds) Digital Disruption and Business Innovation: Navigating the New Technological Era. ICBT 2024. Lecture Notes in Networks and Systems. 2025. vol 1573. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-032-00444-4_22

Sambamurthy V.; Bharadwaj A.; Grover V. Shaping agility through digital options: Reconceptualizing the role of information technology in contemporary firms. MIS Q. 2003, №27, р. 237-263. DOI: https://doi.org/10.2307/30036530

Somera F.A.R., Petrova K. A. Change Management View on Technology Adoption in Hotel Organizations. A Review and a Conceptual Framework. Businesses. 2024. №4, 791-811. DOI: https://doi.org/10.3390/businesses4040043

Winding Tree Blockchain Travel Platform. 2024. URL: https://windingtree.com/

Wong M. H. Bleep blorp: New Japanese hotel to be staffed by robots. Maggie Hiufu Wong. CNN Travel. 2015. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/japan-hotel-robots

Zahidi F., Kaluvilla B. B., Mulla T. Embracing the new era: Artificial intelligence and its multifaceted impact on the hospitality industry. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 2024. Vol. 10, № 4. Article № 100390. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2024.100390

Zhang Y., Shu S., Ji Z., Wang Y. A Study of the Commercial Application of Big Data of the International Hotel Group in China: Based on the Case Study of Marriott International. 2015. Р. 412-417. DOI: https://doi.org/10.1109/BigDataService.2015.59

Accor Group. (2022). ALLSAFE, an enhanced label that ensures complete peace of mind in our hotels. URL: https://group.accor.com/en/news-stories/allsafe-enhanced-label-safety

Banyeva, I., Kushniruk, V., Harbar, H., Ivanenko, T., & Pavliuk, S. (2025). Innovative management strategies for hotel and restaurant businesses and tourism: A catalyst for economic growth. OIDA International Journal of Sustainable Development, 18(10), 175–186. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5296948

Giannoukou, I. (2024). Revolutionizing hospitality: Strategic integration of innovation management embracing technological innovation for enhanced customer experiences. Technium Business and Management, 7, 24–39. DOI: https://doi.org/10.47577/business.v7i.10585

Hilton Newsroom. (n.d.). Hilton’s Connected Room Experience. Hilton. URL: https://www.hilton.com/en/connecting-rooms/

Kotter, J. P. (2009). Leading change: Why transformation efforts fail. IEEE Engineering Management Review, 37(1), 42–48.

Sakovska, O., Kozhukhіvska, R., Reznik, N., Chuchmii, I., Naherniuk, D., & Tereshchuk, N. (2025). The role of innovative technologies in improving the management of consumer behavior in the hotel and restaurant business. In B. Alareeni & A. Hamdan (Eds.), Digital disruption and business innovation: Navigating the new technological era. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 1573). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-032-00444-4_22

Sambamurthy, V., Bharadwaj, A., & Grover, V. (2003). Shaping agility through digital options: Reconceptualizing the role of information technology in contemporary firms. MIS Quarterly, 27(2), 237–263. DOI: https://doi.org/10.2307/30036530

Somera, F. A. R., & Petrova, K. (2024). A change management view on technology adoption in hotel organizations: A review and a conceptual framework. Businesses, 4(4), 791–811. DOI: https://doi.org/10.3390/businesses4040043

Winding Tree. (2024). Blockchain travel platform. URL: https://windingtree.com/

Wong, M. H. (2015). Bleep blorp: New Japanese hotel to be staffed by robots. CNN Travel. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/japan-hotel-robots

Zahidi, F., Kaluvilla, B. B., & Mulla, T. (2024). Embracing the new era: Artificial intelligence and its multifaceted impact on the hospitality industry. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(4), Article 100390. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2024.100390

Zhang, Y., Shu, S., Ji, Z., & Wang, Y. (2015). A study of the commercial application of big data of the international hotel group in China: Based on the case study of Marriott International. In 2015 IEEE First International Conference on Big Data Computing Service and Applications (pp. 412–417). DOI: https://doi.org/10.1109/BigDataService.2015.59