ВИЗНАЧЕННЯ ВАРТОСТІ КОМПАНІЇ ЯК ІНДИКАТОР ЕФЕКТИВНОСТІ КОРПОРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ: ОСНОВНІ ПІДХОДИ ТА МЕТОДИ
Анотація
У статті розглядається питання визначення вартості компанії, яка є однією з ключових складових у сфері корпоративного управління. Визначення вартості дозволяє оцінити рівень конкурентоспроможності та успішності компанії на ринку. Процес визначення вартості компанії виконується з певною метою, що впливає на вибір методу оцінки. Вартість компанії може служити індикатором ефективності корпоративного управління, а її точне визначення залежить від обраних підходів та методів. У статті систематизовано існуючі підходи визначення вартості компанії та методи відповідно до кожного підходу (методи дохідного підходу, методи витратного (майнового) підходу, методи порівняльного підходу та методи інтегрованого підходу до оцінювання вартості компанії), проаналізовано особливості їх застосування на практиці, а також виявлено переваги даної систематизації при використанні існуючих підходів і методів оцінки на практиці. Визначено, що існуючі підходи та методи не тільки не є взаємовиключаючими, але й доповнюють один одного, а вибір методів оцінки здебільшого залежить від характеристик оцінюваної компанії та критеріїв вибору методичного інструментарію. Зазвичай отримані за допомогою різноманітних методик оцінки співставляються між собою, що дозволяє провести адекватну оцінку певної компанії з урахуванням максимальної кількості факторів впливу та формування вартості. Процес оцінки вартості компанії стає ефективним інструментом, що дозволяє своєчасно адаптувати управлінські рішення до змін у ринковій кон’юнктурі. Вартість компанії виступає як показник результативності прийнятих рішень власниками та управлінським персоналом. У статті авторами приділено увагу важливості визначення вартості компанії як складового індикатора ефективності корпоративного управління компанією, зокрема вказано взаємозв’язок між ефективним корпоративним управлінням та зростанням вартості компанії. Окреслено можливі напрямки подальших досліджень із даної проблематики, зокрема розробку комплексного (інтегрального) підходу щодо проведення оцінки вартості компаній.
Посилання
2. Мозенков О. Проблеми застосування вартісних показників для оцінки діяльності та прогнозування розвитку підприємств з корпоративними правами. Економіст. 2021. № 6. С. 54-59.
3. Крамаренко Г. О., Чорна О. Є. Фінансовий менеджмент : підруч. 2-ге вид. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 520 с.
4. Єрофєєва Т. А. Підходи до оцінювання вартості бізнесу: проблеми їх використання. Економічні науки. 2020. № 1. С. 25-30.
5. Лаговська О. Оцінка вартості підприємства: аналіз підходів та методів. Економічний аналіз. 2012. № 10. С. 414-417.
6. Задерей В. Ю. Методи оцінки вартості компанії. Агросвіт. 2017. № 5. С. 48-54.
7. Сендерович А. Й. Сучасні моделі оцінки вартості компаній. Економічна наука. 2018. № 1. С. 99-106.
8. Шевчук Н. В. Сучасні моделі оцінювання доданої вартості підприємства. Стратегія економічного розвитку України. 2018. № 35. С. 271-277.
9. Андрійчук В. Г., Андрійчук Р. В. Аналіз методології визначення вартості бізнесу в межах дохідного підходу. Економіка АПК. 2012. № 9. С. 40-47.
10. Таранов О. І. Управління вартістю компанії: проблема вибору адекватної моделі оцінювання. Галицький економічний вісник. 2015. № 4. С. 41-51.
11. Кульбач Ю. О. Механізм управління вартістю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 23. С. 82-86.