КРОС-ПРОДАЖІ В РИТЕЙЛІ: СУТНІСТЬ, МОЖЛИВОСТІ ТА МЕРЧЕНДАЙЗИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ РЕАЛІЗАЦІЇ

Ключові слова: ритейл, продажі, крос-продажі, ефективність, лояльність клієнта, мерчендайзинг, крос-мерчендайзинг, товарна викладка

Анотація

У статті досліджуються особливості крос-продажів як дієвої технології підвищення ефективності функціонування ритейлу. Охарактеризовано сутність крос-продажів та їх основні засади. Описано підходи, що дозволяють ефективно формувати товарні сети з урахуванням як наявних, так і потенційних запитів і потреб споживачів. Визначено сфери активного використання крос-продажів у сучасному бізнесі. Доведено, що основними перевагами крос-продажів для ритейлерів є підвищення пожиттєвої цінності клієнта, зростання прибутковості компанії, набуття споживачами персонального досвіду з компанією (брендом) та підвищення лояльності клієнтів. Своєю чергою, споживач ознайомлюється з додатковими властивостями продукту та одержує можливість комплексно задовольнити свої як наявні, так і неусвідомлені потреби за оптимальною ціною у привабливому торговельному середовищі. Охарактеризовано умови ефективності крос-продажів і зазначено правила їх впровадження у магазинах. Проведено аналіз основних типів крос-продажів (пакетних, через потребу, за рахунок мінімального чека, завдяки довірі та товарів по акції). Визначено, що особливу роль у формуванні та функціонуванні ефективної системи крос-продажів відіграють інструменти мерчендайзингу: раціональне технологічне планування торгового залу, засоби візуального мерчендайзингу, зручна та приваблива викладка товарів і позитивна реклама. Визначено прийоми та комплекс правил крос- мерчендайзингу, а також наведено наочні приклади їх практичного застосування. Запропоновано підходи для підвищення ефективності крос-мерчендайзингу в сучасних умовах, у тому числі із застосуванням цифрових технологій.

Посилання

1. Пилипчук В. П., Данніков О. В. Управління продажем : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2011. 627 с.
2. Бужимська К. О. Організація ефективної системи управління продажами на виробничо-торговельному підприємстві. Підприємництво і торгівля. 2022. Вип. 33. С. 24-30.
3. Дячун О., Радинський С. Сучасні проблеми управління продажем. Соціально-економічні проблеми і держава. 2019. Вип. 1 (20). С. 107-117.
4. Літвінова В. О., Кічук О. С. Доступність товару у роздрібній торгівлі та втрачені продажі. Вісник ОНУ імені І. І. Мечникова. 2018. Т. 23. Вип. 7(72). С. 130-133.
5. Міщук І. П., Залога Н. І., Луньов Є. Т., Яковчук М. В. Управління продажами як інструмент активізації діяльності спеціалізованих магазинів: актуальність, зміст, напрями реалізації. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 25. С. 5-14.
6. Холод С. Б., Павлова В. А. Система продажів торгівельних підприємств: пошук оптимального варіанта. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 37. URL: http://surl.li/uiglo.
7. Штефанич Д., Дячун О. Управління продажем, його функції та об’єктна орієнтація. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2016. Вип. 2. С. 124-132.
8. Drèze X., Hoch S. Exploiting the installed base using cross-merchandising and category destination programs. International Journal of Research in Marketing. 1998. Vol. 15 (5). Рр. 459-471.
9. Kamakura W. A. Cross-Selling: Offering the Right Product to the Right Customer at the Right Time. Journal of Relationship Marketing. 2008. Vol. 6 (3-4). Рр. 41-58.
10. Li Sh., Sun B., Montgomery A. L. Cross-Selling the Right Rroduct to the Right Customer at Right Time. Journal of Marketing Research. 2011. Vol. XLVIII. Pp. 683-700.
11. Cross-Selling: Definition, Benefits & Stratigies for Sale Leaders. LinkedIn. URL: https://business.linkedin.com/salessolutions/resources/sales-terms/cross-selling/.
12. Sophia Bernazzani Barron. What Is Cross-Selling? Intro, Steps, and Pro Tips. HubSpot. May 14, 2024. URL: https://blog.hubspot.com/sales/cross-selling.
13. Тран А. Повний посібник із продажу додаткових і перехресних продажів у 2024 році. AhaSlides. 24 грудня 2023. URL: https://ahaslides.com/uk/blog/upselling-and-crossselling/.
14. Крос-селінг офлайн і онлайн. Fractus. 06/01/2020. URL: http://surl.li/uignv.
15. Рентабельність промоакцій та переваги крос-продажів. Datawiz. 22 квітня 2022 р. URL: http://surl.li/uigod.
16. Сватенко І. Молоко, булка і ще M&M’s! Як покласти у візок покупця трошки більше, ніж він планував. Laba. 30 травня 2024. URL: https://laba.ua/blog/4264-yak-poklasty-u-vizokpokupcya-troshky-bilshe.
17. Sarah Bricker Hunt. What Is Cross-Selling and How Does It Increase Customer Spending? Business 2 Community. January 3, 2021. URL: https://www.business2community.com/salesmanagement/what-is-cross-selling-and-how-does-itincrease-customer-spending-02374492.
18. Чому перехресні продажі та мерчендайзинг – це секретний інгредієнт успішних продажів. Datawiz. 23 березня 2023 р. URL: http://surl.li/uigor.
19. How to Sell More with Cross-Selling. Paperform. URL: https://paperform.co/ecommerce/cross-selling/.
20. Swales K. Upselling and Cross-Selling Techniques in Retail. UK POS. URL: https://www.ukpos.com/knowledge-hub/what-is-crossselling-upselling-retail.
21. Кросс-продажи: как повысить их эффективность. SendPulse. URL: https://sendpulse.ua/blog/cross-selling.
Опубліковано
2024-11-25