РОЗВИТОК МИТНОГО ПОСЕРЕДНИЦТВА В УКРАЇНІ
Анотація
В статті розглянуто тенденції інституційного розвитку митного посередництва в Україні у 2016-2024 рр. Зазначено, що найбільш високі темпи нарощування кількісного складу є характерними для митних брокерів. У складі інститутів митної інфраструктури, таких як митні склади, склади тимчасового зберігання, магазини безмитної торгівлі, останніми роками спостерігається оптимізація кількості надавачів митних послуг. Низькі темпи розвитку в Україні демонструють вільні митні зони комерційного типу. Недостатньо поширеними є і вантажні митні комплекси. Зроблено висновок, що військова агресія проти України загальмувала темпи розвитку митного посередництва. На це опосередковано вказують суттєве зменшення кількості митних декларацій, оформлених у рік початку військових дій, а також зниження активності зареєстрованих учасників зовнішньоекономічної діяльності в проведенні торговельних операцій, що знижує потребу у митних послугах посередників. Обмежує темпи розвитку митного посередництва і надмірне його регулювання з боку державних органів. Засади саморегулювання митної посередницької діяльності недостатньо впроваджені у вітчизняну практику. Зроблено висновок, що державі належить передати частину функцій із регулювання митного посередництва саморегулівним організаціям надавачів митних послуг. Подальший розвиток митного посередництва відбуватиметься у контексті реалізації євроінтеграційних прагнень України. Надавачам митних послуг необхідно працювати над наближенням практики митного оформлення та митних процедур до європейських стандартів і правил європейського митного законодавства, скороченням та спрощенням митних процедур, підвищенням якості та здешевленням митних послуг, а також розширенням їх складу, забезпеченням належної ефективності функціонування інститутів митної інфраструктури.
Посилання
2. Іванченко Е. П. Правова природа митної брокерської діяльності: поняття, ознаки, особливості. Приватне та публічне право. 2023.№ 4. С. 9-20.
3. Запорожець О. Ф. Шляхи підвищення якості митних послуг. Інноваційна економіка: науково-виробничий журнал. 3-4’2018 [74]. С. 12-16. URL: http://inneco.org/index.php/innecoen/article/viewFile/416/479.
4. Коломієць Г. Б., Волковський Є. І., Пислиця А. В. Ефективність митного посередництва: сучасні виклики та перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2024. № 65. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-63.
5. Коробкова О. М. Узагальнення та адаптація іноземного досвіду регулювання митно-брокерської діяльності. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_2_24.
6. Приймаченко Д. В. Щодо діяльності митних посередників у процесі реалізації митних формальностей. Форум права. 2011. № 1. С. 802-807.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2011_1_129.
7. Сочка К. А. Діяльність митних посередників у сучасних умовах. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія “Економіка”. 2023. Вип. 2 (62). С. 135-140.
8. Митний кодекс України від 13.03.2012 р. зі змінами № 4495-VI. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text.
9. Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу: Закон України 3926-IX від 22.08.2024 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3926-20#Text.
10. Статистика та реєстри. Державна митна служба України. URL: https://customs.gov.ua/statistika-ta-reiestri.