ПОДАТКОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЯК МЕХАНІЗМ МАКРОЕКОНОМІЧНОЇ СТАБІЛІЗАЦІЇ

  • Ю. І. Турянський Львівський регіональний інститут державного управління НАДУ при Президентові Україн
Ключові слова: макроекономіка, податкова політика, стабілізація, інноваційність, підприємництво

Анотація

Низька ефективність податкового регулювання в Україні обумовлюється інституціональними деформаціями у всіх сферах суспільного життя. Поглибленого дослідження вимагають питання вибору пріоритетності цілей податкових трансформацій та обґрунтування інструментів реформування податково-го регулювання макроекономічних процесів. Структурні кризи економіки актуалізують нові завдання щодо вибору ефективних форм фіскального механізму макроекономічної стабілізації. Для вивчення особливостей українського податкового регулювання були використані системні та інституційні методи. Для оцінки окре-мих параметрів макроекономічного розвитку використовували метод відносних величин, а для аналізу динаміки статистичних даних застосовували метод тренд-аналізу. В Україні спостерігається стан макроекономічної нестабільності, спричинений насамперед значним податковим тиском, зростаючим дефіцитом платіжного балансу, несприятливим середовищем для розвитку підприємництва, низьким рівнем конкурентоспроможності економіки. Виявлені прогалини слід компенсувати розробкою механізмів стимулювання економіки, використо-вуючи досвід інших країн щодо забезпечення прозорості податкового законодавства і його гармонізації з євро-пейськими практиками оподаткування. Необхідно досягти повноцінного функціонування товарних ринків, усу-нення монопольних зловживань, рівності прав покупців і постачальників, забезпечення еластичності пропозиції на ринку. Важливо забезпечити державну підтримку українського експорту, щоб досягти постійного профіциту торгівлі України та накопичення валютних резервів. Макроекономічна стабілізація вимагає фор-мування збалансованої грошової системи, усунення адміністративного тиску на ліквідність банків, усунення прогалин та досягнення рівноваги між фінансовими ринками. Подальші дослідження повинні бути зосереджені на розробці фіскальних інструментів для боротьби з переміщенням капіталу в офшорні зони, стимулюванні створення робочих місць, збільшенні інвестиційної привабливості, збільшенні споживання та зміцненні фінан-сової системи України.

Посилання

1. Верховна Рада України. Податковий кодекс України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/ main.cgi?nreg=2755-17.
2. Державна служба статистики України. Макроекономічні показники. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
3. Каламбет С. В. Податки як інструмент вирівнювання фінансових результатів діяльності суб’єктів господарювання / Каламбет С. В., Тка-ченко В. Є. // Гроші, фінанси і кредит. – 2016. – Вип. 5. – С. 350-356.
4. Мельник В. Сучасна податкова політика у країнах ЄС-15 / Мельник В., Кощук Т. // Економіка України. – 2012. – № 6. – С. 73-85.
5. Мельничук О. В. Податкове навантаження та його вплив на розвиток суб’єктів підприємниць-кої діяльності – фізичних осіб / Мельничук О. В., Самборська М. М. // International Scientific Conference Innovative Economy: Processes, Strategies, Technologies: Conference Proceedings. Part IІ. January 27, 2017. Kielce, Poland: Baltija Publishing. – С.136-138.
6. Міністерство фінансів України. Макрофі-нансові показники. URL: https://minfin.com.ua/ua/.
7. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування по-датків, усунення технічних та логічних неузгодже-ностей у податковому законодавстві: Закон України № 466-IX від 06.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-IX.
8. Проноза П. В. Динаміка податкового боргу і напрями удосконалення податкового адміністрування в Україні / Проноза П. В. // Еко-номіка та держава. – 2018. – № 5. – С. 4-9.
9. Слатвінська M. O. Податкове стимулюван-ня інвестиційної діяльності / Слатвінська M. O. // Економіка. Фінанси. Право. – 2016. – № 3(1). – С. 4-7.
10. Слюсаренко В. Є. Вплив рівня оподатку-вання на розвиток економіки або її тінізацію / Слю-саренко В. Є., Філіп К. О. // Вісник ЖДТУ. – 2014. – № 3 (9). – С. 92-100.
11. Benczúr P., Kátay G., Kiss Á. Assessing the economic and social impact of tax and benefit reforms: A general-equilibrium microsimulation approach ap-plied to Hungary. Economic Modelling, Elsevier. – 2018. – Vol. 75. – P. 441-457.
12. Ilzetzki E. Tax reform and the political econ-omy of the tax base. Journal of Public Economics. – 2018. – Vol. 164. – P. 197-210.
13. Turyanskyy Y., Svydruk I., Sydorchuk O., Mitsenko N., Klepanchuk O. Management priorities of tax reform in Ukraine: implementation of international experience. Independent Journal of Management & Production (Special Edition ISE, S&P). – Vol 11, No8 (2020). – P. 640-660. URL: https://doi.org/ 10.14807/ijmp.v11i8.1224.
14. World Bank Group. Doing Business-2020. Ukraine: Reforming to Create Jobs, 2020. URL: https://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/country /u/ukraine /UKR.pdf.
Опубліковано
2020-06-18
Розділ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ