СТАН, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РИНКУ ДИТЯЧИХ ІГРАШОК В УКРАЇНІ

  • Н. В. Луців Львівський інститут економіки і туризму
Ключові слова: ринок, дитячі іграшки, виробництво, імпорт, експорт, бренд, ліцензійні іграшки, якість, безпечність

Анотація

Cпоживчий ринок дитячих іграшок в Україні насичений виробами різних виробників, призначення, матеріалів тощо. При цьому споживчі переваги часто змінюються залежно від світових трендів. Тому досліджен-ня вітчизняного ринку дитячих іграшок є актуальним і важливим у діяльності учасників ринку для прийняття об-ґрунтованих рішень. Метою статті є аналіз динаміки та тенденцій українського ринку дитячих іграшок, виявлення проблем і перспектив його розвитку. Встановлено, що ринок дитячих іграшок в Україні динамічно розвивається, збільшуючись на 10-15 % щороку. Сьогодні частка імпорту на ринку іграшок становить більше 85%. Левову частку імпорту на українському ринку іграшки стабільно займає Китай. Часто такі іграшки не відповідають встановле-ним вимогам щодо якості та безпечності. Ринок іграшок вітчизняного виробництва залишається мізерним, але останнім часом особливо динамічно розвивається виробництво пластмасових та дерев’яних розвиваючих іграшок. Провідні виробники дитячих іграшок використовують імпортні сировину, обладнання, технології, випускають про-дукцію, що за якістю відповідає світовим вимогам, і активно шукають ринки збуту за кордоном. Українські іграш-ки в найбільших обсягах експортуються до Росії, Польщі, США, Латвії. Визначено, що основними проблемами роз-витку вітчизняного виробництва іграшок є відсутність державної підтримки; залежність виробників від імпорт-ної сировини та обладнання; відсутність пільгового кредитування; неефективний державний контроль за безпечні-стю та якістю дитячих іграшок; відсутність контролю за психологічною безпечністю іграшок; незначна кількість локальних брендів і їх неспроможність конкурувати з глобальними брендами; засилля на ринку іграшок, що пропагу-ють чужу культуру і не відповідають національному культурному коду; складність конкуренції з дешевими небрен-довими китайськими іграшками низької якості, які переважають на ринку.

Посилання

1. Дідченко Ю. О. Дослідження ринку дитя-чих товарів в Україні / Дідченко Ю. О., Юдіна Н. В. // Актуальні проблеми економіки та управління : збірник наукових праць молодих вчених (електрон. вид.). – 2018. – № 12. URL: http://http:// ape.fmm.kpi.ua/article/view/134430/131004 (дата звернення: 14.03.2020).
2. Загарницька І. І. Проблеми та перспективи становлення вітчизняної індустрії дитячих товарів / Загарницька І. І. // Вісник Інституту розвитку дити-ни. Сер. Філософія, педагогіка, психологія. – 2015. – Вип. 37. – С. 23-29.
3. Загарницька І. І. Роль сучасних іграшок в житті дитини / Загарницька І. І. // Нова парадигма. Філософія. Політологія. Соціологія : журнал наук. праць нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 103. – С. 11-17. 4. Олексієнко А. Б. Сучасний стан ринку ди-тячих іграшок в Україні / Олексієнко А. Б., Григо-ренко І. В. // Наукові здобутки молоді - вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті : ма-тер. IV міжнар. наук. конф. молодих учених, аспі-рантів і студентів, 13-14 квітня 2016 р. –К. : НУХТ, 2016. Ч. 1. – С. 121. 5. Теодорська Л. Особливості рекламування “дитячих” товарів / Теодорська Л. // Вісник Харків-ського національного університету ім. В.Н. Каразі-на. Серія “Соціальні комунікації”. – 2018. – № 12. – C. 97-101. 6. Шубін О. О. Особливості формування та просування дитячого бренда / Шубін О. О., Криво-ніс А. О. // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 4. – С. 105-111.
7. Toy Story: ринок іграшок України в циф-рах, фактах і графіках. URL: https://rau.ua/novyni/ rynok-igrushek-ukrainy-v-tsifrah/ (дата звернення: 22.03.2020).
8. Чим небезпечні дитячі іграшки: як розпі-знати підробку і не нашкодити дитині. URL: https://wz.lviv.ua/ news/ 405158-chym-nebezpechni-dytiachi-ihrashky-iak-rozpiznaty-pidrobku-i-ne-nashkodyty-dytyni (дата звернення: 22.03.2020).
9. Статистичний щорічник України за 2018 рік / [за ред. Вернера І. Є.]. – К. : Державна служба статистики України, 2019. – 482 с.
10. Зовнішня торгівля України із зазначенням основних країн – контрагентів. Державна фіскальна служба України. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f3 (дата звернення: 22.03.2020).
11. Як справи в галузі? Історія іграшок. URL: https://gc.ua/uk/yak-spravi-v-galuzi-istoriya-igrashok/ (дата звернення: 23.03.2020).
12. Виробництво промислової продукції за ви-дами в 2013-2019 роках. Статистична інформація Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat. gov.ua/ (дата звернення: 22.03.2020).
13. Сумарний обсяг імпорту та експорту у роз-різі товарних позицій за кодами УКТЗЕД. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f11 (дата звернення: 23.03.2020).
14. Зовнішня торгівля України із зазначенням основних країн – контрагентів. Державна фіскальна служба України. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f3 (дата звернення: 23.03.2020).
15. Український ринок іграшок: де шукати до-даткові фактори зростання? URL: https://sostav.ua/ publication/ukrajinskij-rinok-igrashok-de-shukati-dodatkovi-faktori-zrostannya-80231.html (дата звер-нення: 26.03.2020).
Опубліковано
2020-05-04
Розділ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКСПЕРТИЗИ, РЕГУЛЮВАННЯ ТА БЕЗПЕКИ ГОСПОДАРСЬКИХ СИСТЕМ