STATE, PROBLEMS AND PROSPECTS OF THE CHILDREN’S TOYS MARKET DEVELOPMENT IN UKRAINE

  • N.V. Lutsiv Lviv Institute of Economics and Tourism
Keywords: market, children’s toys, production, import, export, brand, licensed toys, quality, safety

Abstract

The consumer toy market in Ukraine is full of products from different manufacturers, destinations, materials etc. Herewith, consumer preferences often change depending on global trends. Therefore, the study of the children's toys domestic market is relevant and important in the activities of market participants for making sound decisions. The purpose of the article is to analyze the dynamics and trends of the Ukrainian toys market, to identify problems and prospects for its development. It is determined that the toys market in Ukraine is developing dynamically, increasing by 10-15% annually. Today the share of imports on the toys market is over 85%. The lion's share of imports on the Ukrainian toys market is steadily occupied by China. Often these toys do not meet the quality and safety requirements. The domestic toys market remains scanty, but the production of plastic and wooden educational toys has been particularly dynamic recently. Leading manufacturers of toys use imported materials, equipment, technologies, produce products that meet the world quality requirements and actively seek for markets abroad. The largest quantities of Ukrainian toys are exported to Russia, Poland, USA and Latvia. It is determined that the main problems in the development of domestic toys production are the lack of state support; dependence of manufacturers on imported materials and equipment; lack of preferential lending; ineffective state control over the safety and quality of children's toys; lack of control over the psychological safety of toys; a small number of local brands and their inability to compete with global brands; dominance on the market of toys that promote a foreign culture and do not conform to the national cultural code; the complexity of the competition with cheap, non-branded, low quality Chinese toys that dominate on the market.

References

1. Дідченко Ю. О. Дослідження ринку дитя-чих товарів в Україні / Дідченко Ю. О., Юдіна Н. В. // Актуальні проблеми економіки та управління : збірник наукових праць молодих вчених (електрон. вид.). – 2018. – № 12. URL: http://http:// ape.fmm.kpi.ua/article/view/134430/131004 (дата звернення: 14.03.2020).
2. Загарницька І. І. Проблеми та перспективи становлення вітчизняної індустрії дитячих товарів / Загарницька І. І. // Вісник Інституту розвитку дити-ни. Сер. Філософія, педагогіка, психологія. – 2015. – Вип. 37. – С. 23-29.
3. Загарницька І. І. Роль сучасних іграшок в житті дитини / Загарницька І. І. // Нова парадигма. Філософія. Політологія. Соціологія : журнал наук. праць нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 103. – С. 11-17. 4. Олексієнко А. Б. Сучасний стан ринку ди-тячих іграшок в Україні / Олексієнко А. Б., Григо-ренко І. В. // Наукові здобутки молоді - вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті : ма-тер. IV міжнар. наук. конф. молодих учених, аспі-рантів і студентів, 13-14 квітня 2016 р. –К. : НУХТ, 2016. Ч. 1. – С. 121. 5. Теодорська Л. Особливості рекламування “дитячих” товарів / Теодорська Л. // Вісник Харків-ського національного університету ім. В.Н. Каразі-на. Серія “Соціальні комунікації”. – 2018. – № 12. – C. 97-101. 6. Шубін О. О. Особливості формування та просування дитячого бренда / Шубін О. О., Криво-ніс А. О. // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 4. – С. 105-111.
7. Toy Story: ринок іграшок України в циф-рах, фактах і графіках. URL: https://rau.ua/novyni/ rynok-igrushek-ukrainy-v-tsifrah/ (дата звернення: 22.03.2020).
8. Чим небезпечні дитячі іграшки: як розпі-знати підробку і не нашкодити дитині. URL: https://wz.lviv.ua/ news/ 405158-chym-nebezpechni-dytiachi-ihrashky-iak-rozpiznaty-pidrobku-i-ne-nashkodyty-dytyni (дата звернення: 22.03.2020).
9. Статистичний щорічник України за 2018 рік / [за ред. Вернера І. Є.]. – К. : Державна служба статистики України, 2019. – 482 с.
10. Зовнішня торгівля України із зазначенням основних країн – контрагентів. Державна фіскальна служба України. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f3 (дата звернення: 22.03.2020).
11. Як справи в галузі? Історія іграшок. URL: https://gc.ua/uk/yak-spravi-v-galuzi-istoriya-igrashok/ (дата звернення: 23.03.2020).
12. Виробництво промислової продукції за ви-дами в 2013-2019 роках. Статистична інформація Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat. gov.ua/ (дата звернення: 22.03.2020).
13. Сумарний обсяг імпорту та експорту у роз-різі товарних позицій за кодами УКТЗЕД. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f11 (дата звернення: 23.03.2020).
14. Зовнішня торгівля України із зазначенням основних країн – контрагентів. Державна фіскальна служба України. URL: http://sfs.gov.ua/ms/f3 (дата звернення: 23.03.2020).
15. Український ринок іграшок: де шукати до-даткові фактори зростання? URL: https://sostav.ua/ publication/ukrajinskij-rinok-igrashok-de-shukati-dodatkovi-faktori-zrostannya-80231.html (дата звер-нення: 26.03.2020).
Published
2020-05-04
Section
MODERN PROBLEMS OF EXAMINATION, REGULATION AND SECURITY OF ECONOMIC SYSTEMS