ASSESSMENT OF SOCIO-ECONOMIC EFFICIENCY RESULTS OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION TRADEMARKS IN CLOTHING LABELING

Keywords: signs, commodity information, information trademarks, identification marks for marking wedding clothes, economic efficiency, social efficiency

Abstract

The article shows a professional assessment of the economic efficiency of small business enterprises as an important factor in their sustainable development. Focuses on information trademarks (ITM) as a nonfinancial resource for improving the economic and social efficiency of small businesses. The innovativeness of the subgroup of ITM "identification marks" as unique objects of intellectual property was noted. The thesis on the relationship between social and economic efficiency from the introduction of new identification marks with maximizing consumer satisfaction is presented. The analysis of the latest researches and publications on this problem is carried out. The prospects and expediency of the development and implementation of ITM as modern communication elements in the labeling of non-food products are substantiated. The thesis on the possibility of determining the economic efficiency of the introduction of new identification marks by measuring their impact on the development of trade turnover is presented. The article describes the main indicators of the activity of the private entrepreneur Koval I.M. (Lviv), which are related to the introduction of new information trademarks in the labeling of the enterprise's products. New identification marks for marking wedding dresses were developed and their commodity content was formulated. The innovativeness and communication advantages of the developed ITM are shown through compliance with the general requirements for marks. The specifics of the functions of the developed signs (icons) are highlighted. We have developed our own mathematical model for evaluating the effectiveness of the introduction of new marks in the labeling of TM "Ira Koval" products. The calculation of the expected economic effect from the introduction of ITM by the light industry enterprise TM "Ira Koval" (Lviv) is presented. The break-even volume of sales of products of the base enterprise is calculated. Developed a model for the introduction of new ITM to attract new customers. The main indicators of social efficiency from the introduction of identification marks in labeling are determined. Conclusions are presented and prospects for further research in the field of development and implementation of new types of ITM in the labeling of clothing products are determined.

References

1. Шумський О. В. Ідентифікаційні знаки у маркуванні товарів. Вісник Львівської комерційної академії / ред. кол. : Б. Д. Семак, І. В. Донцова, Н. І. Доманцевич та ін. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2013. Вип. 13. С. 108-113.
2. Шумський О. В., Садловська С. І., Беднарчук М. С. Ідентифікаційні знаки для маркування виробів легкої промисловості. Вісник Львівської комерційної академії / ред. кол. : Б. Д. Семак, Н. І. Доманцевич та ін. Львів : Видавництво ЛКА, 2014. Вип. 14. С. 102-109.
3. Шумський О. В. Наукове обґрунтування інформаційного забезпечення товарів : дис. канд. техн. наук. Львів : Львівська комерційна академія, 2015. 222 c.
4. Шумський О. В., Садловська С. І., Беднарчук М. С. Розробка ідентифікаційних знаків для виробничого маркування трикотажних виробів. Проблеми формування асортименту, якості і екологічної безпечності товарів : матер. ІІІ -ої Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 12.11.2015) : тези доповідей / відп. ред. П. О. Куцик. Львів : Вид-во “Растр-7”, 2015. С. 52-54.
5. Шумський О. В., Беднарчук М. С. Соціальна та економічна ефективність результатів впровадження інформаційних товарних знаків. Стратегічні пріоритети розвитку внутрішньої торгівлі України на інноваційних засадах : матеріали міжнародної науково-практичної конференції / відп. за вип.: проф. Семак Б. Б. Львів : Видавництво ЛТЕУ, 2017. C. 316-317.
6. Гаркуша О. Ю., Сергєєва О. В. Моделювання збалансованості економічного зростання виноробного підприємства. Європейський вектор економічного розвитку. 2014. № 1. С. 28-38.
7. Ящишина І. В. Соціальна ефективність інновацій. Вісник НТУ “ХПІ”. 2010. (Серія: Технічний прогрес і ефективність виробництва). URL: http://www.kpi. Kharkov.ua/archive/Наукова_періодика/vestnik/Технічний_прогрес _та_ефективність_виробництва/2010/59/NTU_XPI_59_2010_8.pdf.
8. П’ятак Т. В., Ігумнова В. О. Оцінка вартості товарного знаку (бренду) компанії. Вісник НТУ “ХПІ”. Х. : НТУ “ХПІ”. 2013. № 24. С. 114-121. (Серія: Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства).
9. Кузьминчук Н. В., Антонець О. О. Прогнозування ефективності рекламної діяльності на основі методів економічної динаміки. Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики. 2014. № 2. С. 25-33.
10. Коваленко О. Ю. Моделювання динаміки показників фінансового стану підприємства при його прогнозуванні / Экономические науки. 2011. URL: http://www. rusnauka.com/ 12_ENXXI_2011/Economics/10_85594.doc.htm/
11. Донець О. В. Зміст економічних категорій “Ефект” та “Ефективність” інноваційної діяльності. Технологический аудит и резервы производства. 2013. № 5/3 (13). С. 42-43.
12. Мареніченко В. В. Соціальний ефект від державного регулювання якісного розвитку малого та середнього бізнесу. Вісник Дніпропетровського державного аграрного університету. 2013. № 2. С. 220-223.
13. Юрчишена Л. В. Моделювання прибутку на підприємстві. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. Т. 3. С. 88-93.
14. Альошкін В. С., Гречишкіна О. О. Система показників оцінювання ефективності соціально-економічних результатів діяльності підприємства. Університетські наукові записки. 2008. № 2. С. 344-346.
Published
2023-01-30
Section
THEORY AND PRACTICE OF MODERN MATERIALS SCIENCE AND COMMODITY SCIENCE