FACTORS INFLUENCING THE PRODUCTION AND SALE OF LIGHT INDUSTRY PRODUCTS
Abstract
The article highlights the relevance of the issue of the impact on the production and sales of light industry enterprises in Ukraine; analyzes the challenges faced by light industry enterprises after a full-scale invasion. Suggests ways to solve problems in the context of the development of both enterprises engaged in production and those engaged in the sale of light industry products. The trends and problems identified as a result of the research are crucial for further finding solutions to increase the efficiency of domestic enterprises and improve product quality. The research has identified factors that affect product production, in particular, laborintensive and energy-intensive production processes, insufficient automation of these processes due to the lack of modern equipment, and a lack of qualified labor. Product sales are significantly affected by weak marketing strategies and brand popularity, unstable demand and the lack of long-term orders, the lack of convenient online stores and online catalogs limits consumer access to products and reduces sales volumes. This leads to the fact that imported products often surpass Ukrainian analogues in quality, innovation, and design. Ways to solve the problems facing the industry are proposed: first of all, state support for domestic manufacturers through financing or preferential lending programs for light industry enterprises and investments in the modernization of outdated equipment; training employees to work with modern technologies; investments in marketing; development of digital platforms; cooperation with influencers; participation in international exhibitions. The development of light industry will enable the state to create new jobs, increase the competitiveness of domestic products, and receive significant contributions to the state and local budgets.
References
2. Bielialov T. E. Assessment of the external environment for the purpose of financial planning of light industry / T. E. Bielialov // Scientific bulletin of Polissia. 2017. № 3 (11), Part 2. С. 77–81.
3. Гавриленко Т. В. Перспективи розвитку легкої промисловості України в умовах нестабільного зовнішнього середовища / Т. В. Гавриленко, І. В. Бродюк // Економічні горизонти: науковий журнал. 2018. № 1 (4). С. 28–34.
4. Заріцька Н. М. Аналіз зовнішнього середовища функціонування легкої промисловості України / Вісник КНУТД. Серія: Економічні науки. – 2019. № 6 (141). С. 28–39.
5. Федорак В. Сучасні тенденції інноваційного розвитку підприємств легкої промисловості в умовах глобалізації // Вчені записки університету «КРОК». Серія: Економіка. 2019. № 2. С. 231–236.
6. Харченко В.О., Сухомлин М.О. Фактори розвитку легкої промисловості України в умовах поглиблення міжнародної інтеграції. Глобальна безпека та асиметричність світового господарства в умовах нестабільного розвитку економічних систем: матеріали науково-практичної інтернетконференції, м. Кропивницький, 8 грудня 2023 р. / упоряд. І. М. Миценко. Кропивницький : ЦНТУ, 2023. С. 501–505.
7. Польнікова В. Криза легкої промисловості в Україні: як нестабільний попит та брак ресурсів впливають на галузь. 11.10.2024. / ФАКТ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://fact-news.com.ua/kriza-legkoi-promislovosti-v-ukraini-yaknestabilniy-popit-ta-brak-resursiv-vplivayut-na-galuz.
8. Бетлій О., Ангел Є. Секторальний аналіз: легка промисловість вересень 2024 р. / Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2024/CEP/Sectoral_report_light_industry.pdf.
9. Зайцева Л.О. Вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища на конкурентоспроможність підприємств легкої промисловості. Економічний вісник Донбасу. 2013. № 2 (32). С. 140–144.
10. Дмитрієв І.А., Кирчата І.М., Шершенюк О.М. Конкурентоспроможність підприємства: навчальний посібник Х.: ФОП Бровін О.В., 2020. 340 с.
11. Воронкова Т.Є., Маслюк Л.Л. Підвищення ефективності діяльності підприємств легкої промисловості в умовах ринкових відносин. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 20. С. 47–52.
12. Польнікова В. Криза легкої промисловості в Україні: як нестабільний попит та брак ресурсів впливають на галузь. 11.10.2024. / ФАКТ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://fact-news.com.ua/kriza-legkoi-promislovosti-v-ukraini-yaknestabilniy-popit-ta-brak-resursiv-vplivayut-na-galuz.
13. Бондаренко С.М. Управління якістю у контексті сталого розвитку на підприємствах легкої промисловості як інструмент післявоєнного відновлення України. Інновації для відродження: національний, регіональний, міжнародний контекст: тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції, Запоріжжя, 12-13 жовтня 2023 р. Запоріжжя: ЗНТУ, 2023. С. 356–357.
14. Зінорук Л. Аналіз ефективності брендингу на підприємствах легкої промисловості України. Молодий вчений, 2021. №10 (98). С. 147–150.