ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ВИРОБНИЦТВО ТА ЗБУТ ПРОДУКЦІЇ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
Анотація
У статті висвітлено актуальність проблематики впливу на виробництво та збут продукції підприємств легкої промисловості України; проаналізовано виклики, з якими стикаються підприємства легкої промисловості після повномасштабного вторгнення. Запропоновано шляхи вирішення проблем в контексті розвитку як підприємств, які займаються виробництвом, так і тих, які займаються збутом продукції легкої промисловості. Виявлені в результаті проведених досліджень тенденції та проблеми є визначальними для подальшого пошуку рішення щодо підвищення ефективності вітчизняних підприємств та покращення якості продукції. В результаті проведених досліджень встановлено фактори, які впливають на виробництво продукції, зокрема, трудомісткі та енергетично затратні виробничі процеси, недостатня автоматизація цих процесів, пов’язана із відсутністю новітнього обладнання, брак кваліфікованої робочої сили. На збут продукції значною мірою впливають слабкі маркетингові стратегії та популярність брендів, нестабільний попит та відсутність довгострокових замовлень, відсутність зручних інтернет-магазинів та онлайн-каталогів обмежує доступ споживачів до продукції та знижує обсяги продажів. Це призводить до того, що імпортна продукція часто перевершує українські аналоги за якістю, інноваційністю, дизайном. Запропоновано шляхи вирішення проблем, які постали перед галуззю: перш за все підтримка державою вітчизняних виробників через програми фінансування або пільгового кредитування для підприємств легкої промисловості та інвестиції у модернізацію застарілого обладнання; навчання співробітників для роботи із сучасними технологіями; інвестиції у маркетинг; розвиток цифрових платформ; співпраця з інфлюенсерами; участь у міжнародних виставках. Розвиток легкої промисловості наддасть можливість державі створити нові робочі місця, підвищити конкурентоспроможність вітчизняної продукції та отримати суттєві відрахування до державного та місцевих бюджетів.
Посилання
2. Bielialov T. E. Assessment of the external environment for the purpose of financial planning of light industry / T. E. Bielialov // Scientific bulletin of Polissia. 2017. № 3 (11), Part 2. С. 77–81.
3. Гавриленко Т. В. Перспективи розвитку легкої промисловості України в умовах нестабільного зовнішнього середовища / Т. В. Гавриленко, І. В. Бродюк // Економічні горизонти: науковий журнал. 2018. № 1 (4). С. 28–34.
4. Заріцька Н. М. Аналіз зовнішнього середовища функціонування легкої промисловості України / Вісник КНУТД. Серія: Економічні науки. – 2019. № 6 (141). С. 28–39.
5. Федорак В. Сучасні тенденції інноваційного розвитку підприємств легкої промисловості в умовах глобалізації // Вчені записки університету «КРОК». Серія: Економіка. 2019. № 2. С. 231–236.
6. Харченко В.О., Сухомлин М.О. Фактори розвитку легкої промисловості України в умовах поглиблення міжнародної інтеграції. Глобальна безпека та асиметричність світового господарства в умовах нестабільного розвитку економічних систем: матеріали науково-практичної інтернетконференції, м. Кропивницький, 8 грудня 2023 р. / упоряд. І. М. Миценко. Кропивницький : ЦНТУ, 2023. С. 501–505.
7. Польнікова В. Криза легкої промисловості в Україні: як нестабільний попит та брак ресурсів впливають на галузь. 11.10.2024. / ФАКТ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://fact-news.com.ua/kriza-legkoi-promislovosti-v-ukraini-yaknestabilniy-popit-ta-brak-resursiv-vplivayut-na-galuz.
8. Бетлій О., Ангел Є. Секторальний аналіз: легка промисловість вересень 2024 р. / Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2024/CEP/Sectoral_report_light_industry.pdf.
9. Зайцева Л.О. Вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища на конкурентоспроможність підприємств легкої промисловості. Економічний вісник Донбасу. 2013. № 2 (32). С. 140–144.
10. Дмитрієв І.А., Кирчата І.М., Шершенюк О.М. Конкурентоспроможність підприємства: навчальний посібник Х.: ФОП Бровін О.В., 2020. 340 с.
11. Воронкова Т.Є., Маслюк Л.Л. Підвищення ефективності діяльності підприємств легкої промисловості в умовах ринкових відносин. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 20. С. 47–52.
12. Польнікова В. Криза легкої промисловості в Україні: як нестабільний попит та брак ресурсів впливають на галузь. 11.10.2024. / ФАКТ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://fact-news.com.ua/kriza-legkoi-promislovosti-v-ukraini-yaknestabilniy-popit-ta-brak-resursiv-vplivayut-na-galuz.
13. Бондаренко С.М. Управління якістю у контексті сталого розвитку на підприємствах легкої промисловості як інструмент післявоєнного відновлення України. Інновації для відродження: національний, регіональний, міжнародний контекст: тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції, Запоріжжя, 12-13 жовтня 2023 р. Запоріжжя: ЗНТУ, 2023. С. 356–357.
14. Зінорук Л. Аналіз ефективності брендингу на підприємствах легкої промисловості України. Молодий вчений, 2021. №10 (98). С. 147–150.