ANALYSIS AND PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF JUICES AND JUICE PRODUCTS MARKET

  • O. V. Babiy Kyiv National University of Trade and Economics
  • Y. V. Bondarenko Kyiv National University of Trade and Economics
  • D. S. Ivchenko Kyiv National University of Trade and Economics
Keywords: juice, juice drink, nectar, market, private lable, export, import

Abstract

The dynamism of the juice and juice products market and a significant number of producers make it difficult to obtain and analyze information for tracking trends in its development. Due to the economic crisis, manufacturers are expanding the range of juice-based drinks and nectars by reducing the production of natural juices. In the period from 2012 to 2017 in Ukraine the reduction in the production of juices took place. If in 2012 the volume of production amounted to 452 thousand tons, then in 2015 this figure decreased by 41.6% and amounted to 264 thousand tons, in 2016 - 243 thousand tons, and in 2017 - 186 thousand tons. The decrease in demand for juices in Ukraine and the depreciation of the national currency forced the manufacturers to expand the scope of sales through entering the European market. Despite the continued decline in exports in the period from 2012 to 2016, in 2017 the producers managed to increase exports by 13.7% compared to 2016. The main exporting countries of juices and juice products are Poland, Germany, Austria. The demand for juices and juice products is satisfied mainly by domestic production.

References

1. Вичавити соки. В Україні скорочується ви-пуск соків [Електронний ресурс] // UA 1. – Режим доступу : http://ua1.com.ua/publications/vichaviti-so-ki-v-ukrajini-skorochuetsya-vipusk-sokiv-7439.html.
2. Офіційний сайт Державної служби статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://-www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2006/pr/prm_ric/prm_ric_u/ vov2005_u.html.
3. Офіційний сайт Державної фіскальної служби України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sfs.gov.ua/ms/f11.
4. Рынок соков Украины: обзор 2016 года [Элек-тронный ресурс] // РБК-Украина. Исследования рынков. – Режим доступа : http://marketing.rbc.ua-/news/15.08.2016/8379.
5. Анализ рынков. Аналитические обзоры [Электронный ресурс]. – 2017. – Режим доступа : https://pro-consulting.ua/.
6. Року пільгового режиму було недостатньо для виходу на ринки ЄС [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу : http://agravery.com /uk/posts/show/-seo-vitmark-ukraina-roku-pilgovogo-rezimu-bulo-nedostatno-dla-vihodu-na-rinki-es.
7. Белінська С. Споживна цінність швидко-заморожених купажованих соків із м’якоттю / С. Бе-лінська, О. Дьяков // Товари і ринки. – 2014. - №2. - С. 95-105.
8. Мандрика В. Оцінка якості фруктових мультивітамінних соків і нектарів / В. Мандрика, А. Самойленко // Товари і ринки. – 2010. – № 1. – С. 127-133. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/tovary_2010_1_19.pdf.
9. Шквиря Н. О. Маркетингове дослідження поведінки споживачів на ринку соків / Н. О. Шквиря, Я. С. Сокіл // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів : у 2 ч. – К. : КНЕУ, 2015. – Вип. 34–35, ч. 1. – С. 341-349.
10. Надточій І. І. Формування та реалізація конкурентної стратегії підприємств з виробництва соків : автореф. канд. екон. наук, спец. : 08.00.04 / І. І. Надточій. – Одеса : “Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України”, 2011. – 17 с.
Published
2018-07-04
Section
MODERN PROBLEMS OF COMMODITY SCIENCE AND TECHNOLOGIES OF FOOD PRODUCTION