THE USE OF THE COMPETENСE APPROACH IN THE CONTEXTUAL EDUCATION OF COMMODITY EXPERTS IN THE HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENTS – THE MAIN RESERVE OF THEIR TRAINING QUALITY GROWTH
Abstract
The expediency of using the competence approach of the contextual form of training of commodity profile students in the higher educational establishments of light industry and trade of Ukraine is substantiated, its essence and significance is revealed for the process of teaching, as well as generalized foreign and domestic experience in applying this approach, considering its popularity and perspectivity in the training of various profile specialists. For example, some of the key competencies of the commodity-profile specialists are formulated and substantiated, which are most common in the practice of Ukrainian trade enterprises. In the course of the research, it was found that, apart from a set of key professional competencies required, the commodity expert of one or another product group must possess the basic skills of examination of its range, properties, level of quality and safety.
References
2. Кобзар Н. В. Поняття „компетентність”, „компетенція” і „готовність до діяльності” в сучасній освітній парадигмі / Н. В. Кобзар // Вісник Лучанського національного університету ім. Т. Шевченка, 2010, №3. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/URRN/nvd 2010-3-5.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і голов. редактор В. Т. Бусел]. – К. : Ірпінь : ВТФ „Перун”, 2009. − 1736 с.
4. Галик І. С. Компетентнісний підхід – основа професійної підготовки товарознавців у вузах / І. С. Галик, Б. Д. Семак // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Серія Технічні науки. – 2017. – Вип. 18. – С. 16-21.
5. Мороз С. Е. Моделювання процесу підготовки товарознавців-експертів до професійної діяльності на ринку митних послуг / С. Е. Мороз // Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. - 2013. – Вип. 4(70). – С. 124-129.