THE ROLE OF ENVIRONMENTAL COMPONENT IN FORMATION OF SOCIALLY RESPONSIBLE BUSINESS
Abstract
The objective foundations of development of social activity of business structures are considered. This article analyzes the environmental component of social responsibility. Defined the meaning of “Environmental Social Responsibility”. Article reviews the current level of environmental responsibility in Ukraine and in the world. Grounded necessity of increasing environmental social responsibility in order to avoid negative impacts on the national economy. It revealed that social responsibility should be directed at such components as introduction of social programmes and improvement of labour conditions; establishment of the social dialogue; business self-perfection that manifests itself in responsibility for the results of labour; increase of responsibility when performing work; use of ethic principles of relations with colleagues in the company’s policy; facilitation to implementation of ecological programmes, open presentation of information about activity of the organisation that influences the society, economy and environment. Increase of social responsibility would facilitate increase of the level of use of the labour potential. The peculiarities of manifestation of social responsibility of business in Ukraine and the ways of its further development are defined.
References
2. Осецький В. Л. Соціальна відповідальність корпорацій України як фактор забезпечення їхньої конкурентоспроможності / В. Л. Осецький, В. М. Мар-ченко // Економіка та держава. − 2007. − № 1. − С. 9−12.
3. Мельник С. В. Соціальна відповідальність біз-несу як складова соціальної політики України / С. В. Мельник // Економіка та держава. − 2007. − № 5. − С. 71−73.
4. Супрун Н. А. Корпоративна соціальна відпо-відальність як чинник сталого розвитку / Н. А. Суп-рун // Економіка і прогнозування. − 2009. − № 3. − С. 71−74.
5. Царик І. М. Особливості ринкового і держав-ного регулювання соціальної відповідальності біз-несу в умовах циклічності економіки / І. М. Царик // Актуальні проблеми економіки. − 2011. − № 1 (115). − С. 155−159.
6. Гогуля О. П. Соціальна відповідальність бізнесу : монографія / О. П. Гогуля, І. П. Кудінова. – К. : Видавництво Національного університету біо-ресурсів і природокористування України. – 2008. – 79 с.
7. Гриненко А. М. Корпоративна соціальна від-повідальність: теоретико-методологічний аспект оцінювання соціальної діяльності / А. М. Гриненко // Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. Спец. вип. “Праця в ХХІ столітті: новітні тенденції, соціальний вимір, інноваційний розвиток” : у 2 т. Т. 2. – К. : КНЕУ, 2012. – 680 с. – С. 58–68.
8. Нагорний Б. Г. Тенденції у вивченні сучасних соціальних процесів / Б. Г. Нагорний // Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. – 2012. – № 992. – С. 9–12.
9. Безрукова О. А. Об’єкти та мотиви соціальної відповідальності бізнесу / О. А. Безрукова // Со-ціальні технології: актуальні проблеми теорії і прак-тики : зб. наук. пр. / [гол. ред. О. Л. Скідін]. – За-поріжжя, 2011. – Вип. 49. – С. 30–36.
10. ISO 14001:2004. Системи екологічного уп-равління. Вимоги та настанови щодо застосування. 11. ISO 14004:2004. Системи екологічного уп-равління. Загальні настанови щодо принципів, сис-тем і засобів забезпечення.