Abstract
The article considers the components of the information and communication mechanism as an important tool for implementing the strategy of the organization and improving the effectiveness of the management system. The purpose of the article is to systematize and clarify the scientific and theoretical foundations of the information and communication mechanism of the strategic management system of organizations, justify the need for modern analytical and software tools in the management systems of domestic organizations and enterprises. The role of information and communication support in the implementation of the strategy of the organization is determined. The use of single-loop feedback during the hierarchical approach to the formation and implementation of organizational strategy is argued. The role and place of constant feedback with a double loop in the information system of strategy implementation of a modern organization is proved. Strategic feedback provides information on the implementation of the strategy and testing the hypothesis of the relationship between strategic goals and initiatives. Formal and additional informal factors influencing the information flows of the organization's strategy are identified. Methods of communication improvement that ensure the effectiveness of information exchange in the process of implementing the strategy are considered. Techniques that affect the effectiveness of interpersonal communications in the organization are considered. It is argued that the constant modification of communication links strengthens mutual understanding between employees of the organization and ensures the effectiveness of the strategy. The role of the formal structure and culture of the organization in the choice of methods of dissemination of information and coordination of actions to implement the strategy of the organization is determined. The analytical and software tools of a modern manager for successful implementation of the organization 's strategy are substantiated.
References
Ансофф И. Стратегический менеджмент. Классическое издание. Санкт-Петербург : Питер, 2011. 344 с.
Боссиди Л., Чаран Р. Исполнение. Система достижения целей. Москва : Интеллектуальная литература, 2016. 324 с.
Гребін’як Л. Дж. Як змусити працювати вашу стратегію: Ефективна реалізація стратегії та впровадження змін / пер. з англ. Дніпропетровськ : Баланс Бізнес Букс, 2006. 352 с.
Друкер П. Эффективное управление / пер. с англ. Москва : Астрель, 2006. 284 с.
Друкер П. Эффективное управление. Экономические задачи и оптимальные решения / пер. с англ. Москва : ФАИР-ПРЕСС, 2001. 288 с.
Измерение результативности компании / пер. с англ. ; 2-е изд. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2007. 220 с.
Каплан Р., Нортон Д. Организация, ориентированная на стратегию. Как в новой бизнес-среде преуспевают организации, применяющие сбалансированную систему показателей / пер. с англ. Москва : Олимп-Бизнес, 2004. 416 с.
Каплан Р., Нортон Д. Сбалансированная система показателей. От стратегии к действию / пер. с англ. М. Павловой ; 2-е изд., испр. и доп. Москва : Олимп-Бизнес, 2014. 314 с.
Каплан Р., Нортон Д. Стратегическое единство: создание синергии организации с помощью сбалансированной системы показателей. Москва : Вильямс, 2006. 384 с.
Кокинз Г. Управление результативностью. Как преодолеть разрыв между объявленной стратегией и реальными процесами. Москва : Альпина Паблишер, 2015. 316 с.
Мізюк Б. М. Стратегічне управління : підручник ; 2-ге вид., перероб. і доп. Львів : Магнолія-плюс, 2007. 392 с.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.
Ansoff, I. (2011), “Strategicheskiy menedzhment. Klassicheskoe izdanie”, Piter, Sankt-Peterburg, Russia.
Bossidi, L. and Charan, R. (2016), “Ispolnenie. Sistema dostizheniya tseley”, Intellektualnaya literatura, Moskva, Russia.
Hrebiniak, L. Dzh. (2006), “Yak zmusyty pratsiuvaty vashu stratehiiu: Efektyvna realizatsiia stratehii ta vprovadzhennia zmin”, per. z anhl. Balans Biznes Buks, Dnipropetrovsk, Ukraine.
Druker, P. (2006), “Effektivnoe upravlenie”, per. s angl. Astrel, Moskva, Russia.
Druker, P. (2001), “Effektivnoe upravlenie. Ekonomicheskie zadachi i optimalnyie resheniya”, per. s angl. FAIR-PRESS, Moskva, Russia.
Izmerenie rezultativnosti kompanii / per. s angl. ; 2-e izd. Moskva : Alpina Biznes Buks, 2007. Russia.
Kaplan, R. and Norton, D. (2004), “Organizatsiya, orientirovannaya na strategiyu. Kak v novoy biznes-srede preuspevayut organizatsii, primenyayuschie sbalansirovannuyu sistemu pokazateley”, per. s angl. Olimp-Biznes, Moskva, Russia.
Kaplan, R. and Norton, D. (2014), “Sbalansirovannaya sistema pokazateley. Ot strategii k deystviyu”, per. s angl. M. Pavlovoy ; 2-e izd., ispr. i dop. Olimp-Biznes, Moskva, Russia.
Kaplan, R. and Norton, D. (2006), “Strategicheskoe edinstvo: sozdanie sinergii organizatsii s pomoschyu sbalansirovannoy sistemyi pokazateley”, Vilyams, Moskva, Russia.
Kokinz, G. (2015), “Upravlenie rezultativnostyu. Kak preodolet razryiv mezhdu ob'yavlennoy strategiey i realnyimi protsesami”, Alpina Pablisher, Moskva, Russia.
Miziuk, B. M. (2007), “Stratehichne upravlinnia : pidruchnyk”, 2-he vyd., pererob. i dop. Mahnoliia-plius, Lviv, Ukraine.
Shershnova, Z. Ye. (2004), “Stratehichne upravlinnia : pidruchnyk”, KNEU, Kyiv, Ukraine.