Abstract
The article analyzes the current trends of introduction of service innovative forms in restaurant business, the theoretical and methodological aspects of the innovation essence and innovative activity of the restaurant industry, as well as new models of customer service. Research methods combine analytical, marketing research, observations, forecasting methods, classification and systematization of information. The theoretical and methodological basis of the study were the laws of Ukraine, legislative acts, normative documentation, statistical data, works of domestic and foreign scientists, in particular periodicals, electronic resources. The scientific novelty of the article is to identify the need for innovative forms of service introduction in restaurants to improve the efficiency of services providing. The article emphasizes that in order to achieve the restaurant service efficiency, employees need to have professional knowledge of the specifics of service provision, constantly improve the level of professionalism and actively respond to the current changes in the restaurant business world. It is noted that in order to improve the quality of service, one of the most powerful tools in competition is the further introduction of innovative approaches in restaurant enterprises. Five main directions of innovative processes development in the restaurant industry are identified. The need to introduce and develop these trends is relevant primarily because of current fashion trends in the field of restaurant business. It is proposed to introduce such innovative trends as business processes reengineering, catering, creative direction or the author's kitchen, merchandising, automation of the management system in restaurant enterprises, creation of new res-taurant formats - the so-called free or creative spaces coworkings, no-cafe or smart cafe, which will allow the restaurant industry to provide services effectively and be competitive in the harsh market conditions.
References
Архіпов В. В. Організація обслуговування у закладах ресторанного господарства : навчальний посібник / Архіпов В. В., Русавська В. А. – К. : Центр учбової літератури, 2012. – 340 с.
Борисова О. В. Тенденції розвитку го-тельно-ресторанного бізнесу в Україні / О. В. Бори-сова // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. – 2012. – Вип. 1(2). – С. 331-338.
Касенін В. Проблеми розвитку ресторан-ного господарства в Україні / Касенін В., Ткаченко Т. – К. : Економіка України, 2011. – С. 41-46.
Офіційний сайт Chicken.Kiev [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.chicken.kiev.ua/.
Поплавський М. М. Готельно-ресторанний сервіс : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / М. М. Поплавський. – К. : Ма-крос, 2011. – 240 с.
Портал гостиничного и ресторанного биз-неса [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://prohotelia.com.ua/.
П’ятницька Г. Т. Інноваційні ресторанні те-хнології: основи теорії : навч. посіб. для вищ. навч. закл. / Г. Т. П’ятницька, Н. О. П’ятницька. – К. : Кон-дор, 2013. – 250 с.
Arkhipov, V. V. and Rusavs'ka, V. A. (2012), Orhanizatsiia obsluhovuvannia u zakladakh restorannoho hospodarstva : navchal'nyj posibnyk, Tsentr uchbovoi literatury, K., 340 s.
Borysova, O. V. (2012), Tendentsii rozvytku hotel'no-restorannoho biznesu v Ukraini, Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, vyp. 1(2), s. 331–338.
Kasenin V. and Tkachenko T. (2011), Problemy rozvytku restorannoho hospodarstva v Ukraini, Ekonomika Ukrainy, K., s. 41-46.
Ofitsijnyj sajt Chicken.Kiev, available at: http://www.chicken.kiev.ua/.
Poplavs'kyj, M. M. (2011), Hotel'no-restorannyj servis : navchal'nyj posibnyk dlia studentiv vyschykh navchal'nykh zakladiv, Makros, K., 240 s.
Portal hostynychnoho y restorannoho byznesa, available at: http://prohotelia.com.ua/.
P'iatnyts'ka, H. T. and P'iatnyts'ka, N. O. (2013), Innovatsijni restoranni tekhnolohii: osnovy teorii : navch. posib. dlia vysch. navch. zakl., Kondor, K., 250 s.