SOCIAL RESPONSIBILITY OF GOVERNMENT, BUSINESS, SCIENCE AND PUBLIC

PDF (Українська)

Keywords

social responsibility
public-private partnership
government and business
science and public
socially responsible business project

How to Cite

Vasyltsiv, T., & Vasyltsiv, G. (2022). SOCIAL RESPONSIBILITY OF GOVERNMENT, BUSINESS, SCIENCE AND PUBLIC. Entrepreneurship and Trade, (33), 31-38. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2022-33-04

Abstract

The study emphasizes the urgency of forming and implementing a policy of joint social responsibility of government, business, science and the public to ensure progressive and structurally balanced progress of the territories. It is argued that this issue has become significantly more relevant due to insufficient social protection of the population of Ukraine and a high level of social vulnerability of certain categories of the population exacerbated during the Russian-Ukrainian war. The aim of the study is to identify (on the example of one of the business projects) instruments of joint social responsibility of government, business, science and the public, the implementation of which provides synergistic effects in the form of achieving better and more effective state policy of social protection and support through inclusion of science in the real sector of the economy and public control. Based on statistical data on the example of Lviv region, the presence of negative trends to weakening the development of regional industry in 2011-2020 in the following aspects: the dynamics of industrial products (goods, services) sales by industry; shares of industrial products by industry; the number of industrial enterprises by size and their share in the total number of industrial enterprises of the corresponding size; the number of employees at industrial enterprises by size and their share in the total number of employees at enterprises of the corresponding size; shares of large industrial enterprises in the total volume of sold industrial products. The functions, tasks and capabilities of the subjects of public-private partnership, namely government, business, science and the public, have been identified. Aspects of the example of formation and implementation of public-private socially responsible policy in the form of implementation of the initiative social project "Development and manufacture of mechanical-electric folding tricycle" with a universal folding rear axle are substantiated. The tools for initiating, involving partners, developing and improving the implementation of this socially responsible project, ensuring the spread of such positive practices in other territories or regions of the country are identified.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2022-33-04
PDF (Українська)

References

Бедзай О. В., Федченко Т. В. Соціальна відповідальність бізнесу: проблеми розвитку та бухгалтерського обліку. Культура народів Причорномор’я. 2013. № 256. С. 70-74.

Білан О. С. Корпоративна соціальна відповідальність як чинник підвищення вартості компанії. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 54. С. 75-79.

Васильців Т. Г., Гринкевич С. С. Формування середовища економічної безпеки підприємництва в Україні. Економічний часопис-XXI. 2015. № 3-4 (1). С. 24-27.

Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Рудковський О. В. Напрями та засоби стимулювання соціальної відповідальності підприємництва в Україні. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 4-8.

Герасименко О. Соціальний облік та нефінансова звітність як інструмент реалізації соціальної відповідальності. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2012. № 137. С. 39-43.

Карпенко О. О., Мандзюк Н. К. Соціальна відповідальність як чинник економічного розвитку вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219.

Левицька С. О. Соціальний облік: методичний підхід та організаційне забезпечення. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2014. № 797. С. 255-262.

Лупак Р. Л. Економічне обґрунтування стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства. Бізнес Інформ. 2013. № 4. С. 320-325.

Мостепанюк А. В. Сутність, принципи та методи реалізації корпоративної соціальної відповідальності в сучасній ринковій економіці. Бізнес Інформ. 2019. № 11. С. 13-22.

Чижишин О. І. Значення і сутність соціальної відповідальності в умовах функціонування ринкової економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 6(3). С. 127-130.

Bedzaj, O. V. and Fedchenko, T. V. (2013), “Social responsibility of business: problems of development and accounting”, Kultura narodiv Prychornomoria, no. 256, pp. 70-74.

Bilan, O. S. (2020), “ Corporate social responsibility as a factor in increasing the company's value”, Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 54, pp. 75-79.

Vasyl'tsiv, T. H. and Hrynkevych, S. S. (2015), “Formation of an environment of economic security of entrepreneurship in Ukraine”, Ekonomichnyj chasopys-XXI, no. 3-4 (1), pp. 24-27.

Vasyl'tsiv, T. H. Lupak, R. L. and Rudkovs'kyj, O. V. (2019), “Directions and means of stimulating social responsibility of entrepreneurship in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, no. 5, pp. 4-8.

Herasymenko O. (2012), “Social accounting and non-financial reporting as a tool for implementing social responsibility”, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 137, pp. 39-43.

Karpenko, O. O. and Mandziuk, N. K. (2018), “Social responsibility as a factor in the economic development of domestic enterprises”, Efektyvna ekonomika, no. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219.

Levyts'ka, S. O. (2014), “Social accounting: methodical approach and organizational support”, Visnyk Natsional'noho universytetu “L'vivs'ka politekhnika”, no. 797, pp. 255-262.

Lupak, R. L. (2013), “Economic justification of strategic management of enterprise competitiveness”, Biznes Inform, no. 4, pp. 320-325.

Mostepaniuk, A. V. (2019), “The essence, principles and methods of implementing corporate social responsibility in the modern market economy”, Biznes Inform, no. 11, pp. 13-22.

Chyzhyshyn, O. I. (2016), “The meaning and essence of social responsibility in the conditions of the functioning of the market economy”, Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 6(3), pp. 127-130.